axl Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 jeg er totalt noob på vannkjøling. Har satt opp dette settet til kassa mi: *AC vannblokk, CPU, "cuplex" *AC vannblokk, chipset, "twinplex" *Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe *Innovatek radiator, "Dual" (2x120mm) *AC vanntank, "aquatube", Titan Er dette et akseptabelt oppsett? Vil peltier element forbedre kjøling mye? Hva trengs i tillegg? (slanger o.s.v) Tenkte å plassere pumpe/radiator og tank øverst i kabinettet(selvlagd med eget rom til vannkjøling, noe ala vapo) Bør jeg da ha en sterkere pumpe? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Nå er jeg selv ganske nybegynner, men har lest en del. Peltier vil kjøle veldig mye bedre, men vannkjøling holder i massevis. Du kan jo heller oppgradere til peltier selv. Eheim 1048 bør holde i massevis. Den bråker noe sinnsykt mye, men ved å gjøre en liten mod (sinnsykt enkel) så blir den veldig støysvak. Viften(e) du kjøper "må" ha viftestyring. Annbefales iallfall veldig sterkt hvis du ønsker mindre støye ved å gå over til vannkjøling fra luftkjøling. I tillegg til det du har satt så trenger du slanger. To meter burde holde, men det spørs jo veldig hvordan du skal sette opp systemet og hvor stort kabinettet ditt er. Du trenger også ganske mange slangefester (kjøp heller for mange enn for få), evt overganger hvis du skal bruke slanger av forskjellig størrelse, 90 graders vinkel(er) slangegreie (vanskelig å forklare) hvis du har behov for det, og så vil jeg annbefale å kjøpe Watter Wetter. I tillegg bør du bruke destilisert vann. Lenke til kommentar
mariusnp Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Har ikke mye peiling selv, men ville kanskje sett litt på noe fra Dangerden. Hvet at de har sykt bra blokker (eller hva det nå heter). Koster litt mye kanskje, men er ikke jeg som skal ha Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Nå er jeg selv ganske nybegynner, men har lest en del. Peltier vil kjøle veldig mye bedre, men vannkjøling holder i massevis. Du kan jo heller oppgradere til peltier selv. Eheim 1048 bør holde i massevis. Den bråker noe sinnsykt mye, men ved å gjøre en liten mod (sinnsykt enkel) så blir den veldig støysvak. Viften(e) du kjøper "må" ha viftestyring. Annbefales iallfall veldig sterkt hvis du ønsker mindre støye ved å gå over til vannkjøling fra luftkjøling. I tillegg til det du har satt så trenger du slanger. To meter burde holde, men det spørs jo veldig hvordan du skal sette opp systemet og hvor stort kabinettet ditt er. Du trenger også ganske mange slangefester (kjøp heller for mange enn for få), evt overganger hvis du skal bruke slanger av forskjellig størrelse, 90 graders vinkel(er) slangegreie (vanskelig å forklare) hvis du har behov for det, og så vil jeg annbefale å kjøpe Watter Wetter. I tillegg bør du bruke destilisert vann. Eheim 1048 begynner ikke å bråke før man har brukt den et par uker. Jeg har den ikke selv, men kjenner noen som har den. (Bare sånn at du vet det. :wink: ) Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Stemmer ikke helt det du sier om eheim pumpen. Har hatt min gående mer eller mindre konstant i et år nå uten en eneste ulyd. Kan ikke høre den før jeg åpner kassa. Blokker er smak og behag. Jeg kjører Danger Den, men det finnes en haug andre bra blokker. Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Den pumpa gikk riktignok på frostvæske beregnet for motorer med stålblokk. Jeg vet hva jeg sier for nesten alle jeg vet om som har brukt den pumpa sa at den begynte å bråke etter en stund. (Da med "feil" frostvæske.) Lenke til kommentar
It's me Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Den pumpa gikk riktignok på frostvæske beregnet for motorer med stålblokk. Jeg vet hva jeg sier for nesten alle jeg vet om som har brukt den pumpa sa at den begynte å bråke etter en stund. (Da med "feil" frostvæske.) Jeg beklager at jeg tok feil. Men likevel synes jeg den ikke bør begynne å bråke så sinnsykt mye selv om man ikke bruker den "riktig". Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Nei, det er jeg enig i. Tror imidelertid at glykolbasert frostvæske ikke gir de samme problemene. PS: Er nå oppe i over 100 posts!! Lenke til kommentar
axl Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 noen tips om en bra blokk med peltier? Vil denne radiatoren og 2x120mm på full guffe klare å kjøle nok? Alt blir pakka inn i 12mm finer og 11mm magic fleece, så støy skulle ikke være noe stort problem Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Jada. Du kan ta en titt på www.microplex.no. Tror de har tilbud på det nå. NB: Kjøp peltier på 170 w eller kraftigere. Den radiatoren vil kjøle pelt'en ned i massevis. Lenke til kommentar
axl Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 flott Hvilken dimensjon bør jeg ha på slanger? Bør dette tilpasses blokka, eller funker det bra med overganger? Vil helst ikke ha for tykke slanger da det skal gjemmes så godt som mulig.. Bør jeg ha noe kjøling på GPU?(skal ha 9500/9700pro) eller vil dette påvirke cpu kjøling negativt?(mer pålastning på systemet, flere Y koblinger) Eller skal jeg droppe chipset og gå for GPU? er vel samme blokka? Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Overganger funker helt fint. 3/8" slanger er vel det vanligste. Send en mail til microplex så fikser de det for deg. Man trenger ikke y-koblinger til GPU/Chipsett, men dette er opp til deg. Kobler du slik: Pumpe-->Radiator--->CPU--->Chipsett--->GPU--->Vanntank--->Tilbake til pumpe Så mister du ikke noen kjøleeffekt på CPU, og Chipsettet og GPU'en blir mye kaldere enn med org. kjøling. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Peltier trenger du ikke. Se på magnum blokkene også. Flotte blokker! Lenke til kommentar
It's me Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Pumpe-->Radiator--->CPU--->Chipsett--->GPU--->Vanntank--->Tilbake til pumpe Har selv: Vanntank-->Pumpe-->cpu-->gpu-->radiator og så tilbake til vanntanken. Det blir vel akkuratt det samme? Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Ved å sette radiatoren rett foran CPU i systemet ditt vil nok CPU bli kaldere... Hvis vannet går mellom pumpa først vil nok pumpa varme vannet opp litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå