pierce007 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Plutselig "forsvant" disken min - dvs jeg kan ikke finne den i utforsker. Prøvde å koble den ekstern til en bærbar via usb, men finnes ikke der heller. Hva skyldes dette? Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Finner du den under disk management da? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 det glemte jeg å skrive - nei den finnes ikke der heller... Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 hører du at den spinner opp da? Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 å jada den spinner... Lenke til kommentar
Nogge69 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Høres ut til at controller kortet(Elektronikken) på disken har takket for seg. Siden motoren går, så kan det være mulig å få ut data, om du har en eksakt lik disk, og bytter kortet på disse. (Om du har mye viktig data på den) Evt. IBAS neste. Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 hvordan er det mulig at slikt skjer? desverre har jeg ingen lik disk akkurat nå, men heldigvis ikke noe farlig liggende på disken - uansett IBAS hadde vært dyrt!!! men uansett skulle jeg gjerne ha brukt denne - men dvs at jeg egentlig bare kan kaste den...? lar seg ikke fikse? Lenke til kommentar
Geir1983 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Finner du disken i BIOS? Lenke til kommentar
Nogge69 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Dette skjer desverre innimellom. Har noen disker som har tatt kvelden på tilsvarende måte selv. (Er vel derfor backup er så viktig) Årsaken kan være mange, Torden skan skade elektronikken, "Hikking" i strømnettet, Statisk strøm ved montering, dårlige komponenter brukt på kortet etc. etc. Har du prøvd den på en annen maskin? Kan være at den dukker opp der, men tviler sterkt, siden du har prøvd å få den igang på USB. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Plutselig "forsvant" disken min - dvs jeg kan ikke finne den i utforsker. Prøvde å koble den ekstern til en bærbar via usb, men finnes ikke der heller. Et eller annet ser ut til å være feil med disken, enten elektronikken eller en sektor-feil på en av diskplatene. I slike tilfeller vil som regel en IDE/SATA-til-USB adapter også slite med å få noe fornuftig ut av disken. Blir disken detektert av PC'ens BIOS? Hvis den gjør det, så kan det hende du kan gjenopplive den ved hjelp av SpinRite ($89 fra grc.com, pengene tilbake dersom det ikke virker). Du kan få mye disk for $89 i dag, så det kommer vel an på hvor viktig det er for deg å få tilbake data fra denne disken ... (SpinRite kjøres fra en boot-CD, og disken må være direkte tilkoblet PC'ens IDE- eller SATA-port for å kunne gjøre en best mulig jobb.) Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Plutselig "forsvant" disken min - dvs jeg kan ikke finne den i utforsker. Prøvde å koble den ekstern til en bærbar via usb, men finnes ikke der heller. Et eller annet ser ut til å være feil med disken, enten elektronikken eller en sektor-feil på en av diskplatene. I slike tilfeller vil som regel en IDE/SATA-til-USB adapter også slite med å få noe fornuftig ut av disken. Blir disken detektert av PC'ens BIOS? Hvis den gjør det, så kan det hende du kan gjenopplive den ved hjelp av SpinRite ($89 fra grc.com, pengene tilbake dersom det ikke virker). Du kan få mye disk for $89 i dag, så det kommer vel an på hvor viktig det er for deg å få tilbake data fra denne disken ... (SpinRite kjøres fra en boot-CD, og disken må være direkte tilkoblet PC'ens IDE- eller SATA-port for å kunne gjøre en best mulig jobb.) når jeg booter fra dette programmet og kommer inn, så finner den bare 2 av 3 disker - ikke den jeg har problemer med. da vil det kanskje si at dette ikke hjelper...? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Blir disken detektert av PC'ens BIOS? Hvis den gjør det, så kan det hende du kan gjenopplive den ved hjelp av SpinRite ($89 fra grc.com, pengene tilbake dersom det ikke virker). Du kan få mye disk for $89 i dag, så det kommer vel an på hvor viktig det er for deg å få tilbake data fra denne disken ... (SpinRite kjøres fra en boot-CD, og disken må være direkte tilkoblet PC'ens IDE- eller SATA-port for å kunne gjøre en best mulig jobb.) når jeg booter fra dette programmet og kommer inn, så finner den bare 2 av 3 disker - ikke den jeg har problemer med. da vil det kanskje si at dette ikke hjelper...? Nei, SpinRite må kunne "snakke med" disk-kontrolleren for at dette skal virke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå