fei Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Som emne sier har jeg en TV som jeg har kjøpt på nettet. Den gikk etter nesten 4 år i stykker og jeg ringte service avdeling for å få den reparert gjennom reklamsjonsrett. De kom og hadde med deler, men klarte ikke fikse den. Nå fikk jeg tlf fra verkstedet om at det var søkt RMA på tv da de ikke kunne skaffe riktige deler lengre. Jeg betalte 27000kr for denne og syns det er dyr leie med 7000kr i året. Skjønner at jeg ikke får pengene tilbake, men hva kan jeg forvente?. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Enten heving av kjøpet med bruksfradrag (men inkludert renter på beløpet - vanlig praksis mange steder, men på ingen måte lovpålagt, er at du får det fulle beløpet for å ungå stryret med å regne bruksfradraget og rentene) eller ett tilsvarende produkt i retur - tilsvarende spesifikasjoner, ikke pris om jeg ikke er helt på jordet. - Da skal du uansett være påpasselig på at det ikke er ett dårligere produkt du aksepterer, på noen som helst punkt. Endret 26. februar 2010 av MrLee Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Såvidt jeg vet kan du forvente deg tilsvarende produkt eller pengene tilbake, i henhold til norsk lov. Dette har jeg selv fått flere ganger. Det hjelper med et velformulert brev til selskapet det dreier seg om Endret 26. februar 2010 av de la Mancha Lenke til kommentar
fei Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Takker for svar. Hva vil ca være bruksfradrag i min sak?. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Du har krav på omlevering, det vil si ny og tilsvarende vare. Tilsvarende vare eksisterer ikke, så du vil få en ny og BEDRE tv, uten å måtte betale noe som helst . At den nye tven kanskje bare koster 6000,- er ikke relevant. Det som er relevant er at den er bedre enn den gamle tven din, på alle måter. Er butikken du har kjøpt den av hyggelige, så kanskje du får en størrelsesoppgradering også, men dette er ikke et krav. Siden det er første gangen den går i stykker, har du ikke krav på heving av kjøp, slik enkelte sier her i tråden - men om det kommer til dette, så skal det da trekkes bruksfradrag på 20% pr år, samt beregnes rente etter www.forsinkelsesrente.no sine lister (uansett ikke noe som trengs å gjøre, du får ny tv..) Se på deg selv som heldig. Du har hatt tv i 4 år, nå får du ny og bedre GRATIS . Lenke til kommentar
fei Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Du har krav på omlevering, det vil si ny og tilsvarende vare. Tilsvarende vare eksisterer ikke, så du vil få en ny og BEDRE tv, uten å måtte betale noe som helst . At den nye tven kanskje bare koster 6000,- er ikke relevant. Det som er relevant er at den er bedre enn den gamle tven din, på alle måter. Er butikken du har kjøpt den av hyggelige, så kanskje du får en størrelsesoppgradering også, men dette er ikke et krav. Siden det er første gangen den går i stykker, har du ikke krav på heving av kjøp, slik enkelte sier her i tråden - men om det kommer til dette, så skal det da trekkes bruksfradrag på 20% pr år, samt beregnes rente etter www.forsinkelsesrente.no sine lister (uansett ikke noe som trengs å gjøre, du får ny tv..) Se på deg selv som heldig. Du har hatt tv i 4 år, nå får du ny og bedre GRATIS . Om jeg får meg ny tv skal jeg virkelig klappe meg selv på skulderen ja. Har sett som du sier at den modellen jeg har nå koster 8000kr. Greit nok for meg om det er den jeg får. Jeg er ikke en grisk person som helst vil ha ny tv til 27000kr igjen(selv om det ville vært moro også ). Uansett håper jeg på å kunne se TV snart, blir litt som fisk på land og det bare etter 2-3uker uten. Ser folk her har måtte krangle(noe jeg helst vil slippe) i flere mnd. Da hadde jeg nok gitt opp og tapt pengene tror jeg.. Satse på det går smertefritt. Både butikk, verksted og produsent har vært veldig imøtekommende så skal ikke klage til nå. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 ..men om det kommer til dette, så skal det da trekkes bruksfradrag på 20% pr år.. Sikkert skrivefeil, men FTU har altså satt en normal brukstid på moderne tver på 10 år, altså et bruksfradrag på 10% pr år. Lenke til kommentar
fei Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Nå virker det som om jeg ikke får ny Tv da butikken ikke selger dette mer, men kreditert et beløp. Hva kan jeg da forvente? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Nå virker det som om jeg ikke får ny Tv da butikken ikke selger dette mer, men kreditert et beløp. Hva kan jeg da forvente? Butikken selger ikke tv-er lengre? Usikker på hvordan det blir da... Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Nå virker det som om jeg ikke får ny Tv da butikken ikke selger dette mer, men kreditert et beløp. Hva kan jeg da forvente? kan ikke snakke for den kjeden du har kjøpt den i men i våres butikk er det 10% fratrekk for hvert år. FTU har jo hatt en sak ang fratrekk for nytteverdi: http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2009015968&dokid=35415&versjon=1&variant=P& Endret 1. mars 2010 av stc887 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 10% fratrekk hvert år blir feil, det man må er å trekke fra antall år fra kjøpesummen. Eks. 27. 000/ 10 = 2. 700. 2. 700* 3.5 = 9. 450 10. 000 - 9. 450 = 17. 550 Så skal det beregnes rente fra dag 1: Setter man dato for kjøp 2. 9. 06, skal man i følge forsinkelsesrente.no ha igjen 10. 069 i rente. (Renten skal regnes ut fra den originale kjøpesummen). I dette tilfellet vil du nok faktisk tjene penger på at butikken krever bruksfradrag. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Regnestykket til KVTL er korrekt, så ved ethvert annet forsøk på å gi deg penger igjen så må du vise til regnestykket som er gitt av han - det er 100% etter loven. Men, kan godt være kommunikasjonssvikt mellom verksted og butikk (hvem har du fått den beskjeden av?), og at de egentlig mener at de har fått "kreditt på tven", dette kan fort bety at du får ny i butikk... Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 10% fratrekk hvert år blir feil, det man må er å trekke fra antall år fra kjøpesummen. Eks. 27. 000/ 10 = 2. 700. 2. 700* 3.5 = 9. 450 10. 000 - 9. 450 = 17. 550 Så skal det beregnes rente fra dag 1: Setter man dato for kjøp 2. 9. 06, skal man i følge forsinkelsesrente.no ha igjen 10. 069 i rente. (Renten skal regnes ut fra den originale kjøpesummen). I dette tilfellet vil du nok faktisk tjene penger på at butikken krever bruksfradrag. Stemmer det KVTL gikk litt fort i det siste innlegget mitt der. Lenke til kommentar
fei Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Det at jeg skal ha igjen 6-700kr mer enn jeg ga for den etter 4 års bruk syns jeg selv er urimelig. Kommer ikke til å foreslå det tror jeg med mindre de er uhøflige og til nå har butikken vært de som er mest imøtekommende og hyggelige. Uansett takker masse for informasjonen. Det har vært meget nyttig. Det var butikken som sa jeg måtte bli kreditert for tv'n. Lenke til kommentar
waerg34g Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Du har krav på omlevering, det vil si ny og tilsvarende vare. Siden det er første gangen den går i stykker, har du ikke krav på heving av kjøp, slik enkelte sier her i tråden - men om det kommer til dette, så skal det da trekkes bruksfradrag på 20% pr år, samt beregnes rente etter www.forsinkelsesrente.no sine lister (uansett ikke noe som trengs å gjøre, du får ny tv..) Det du sier her er ikke riktig. Hvor mange ganger den har gått i stykker - eller rettere sagt, hvor mange ganger butikken har forsøkt å reparere den - har ikke betydning for retten til å heve kjøpet. Retten til å heve kjøpet følger av at butikken ikke klarer å reparere produktet. § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. §§ 29 til 30 omhandler forbrukers rett til å kreve omlevering eller avhjelp, og slår fast at butikken har to forsøk på reparasjon. Tredje gang gir rett til omlevering. Legg så særlig merke til §31; "Dersom (..) tingen omleveres (..) kan forbrukeren (..) forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Et viktig moment her er kontraktsmessig stand. Det betyr at om du får en annen tv (modell, merke, whatever) så er det et avvik fra kontraktsmessig stand. Dermed har du krav på prisavslag (beløp uvesentlig), og det fører oss over på §32 § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Du kan kreve heving i stedet for prisavslag. Og som vi viste ovenfor, dersom omlevering innebærer et annet produkt enn du kjøpte kan du kreve prisavslag. Konklusjon: Hvis tv-en din går i stykker og ikke lar seg reparere, så har du krav på ny tv. Hvis butikken da ikke kan levere samme tv kan du kreve å få hevet kjøpet. Ved heving kan spørsmålet om bruksfradrag komme opp; opplysningene jeg fant påForbrukertvistutvalget antyder et årlig bruksfradrag på 10% for en PC. En TV bør forventes å vare minst like lenge som en PC, slik at 10% pr år er et greit utgangspunkt. Det viktige er at dersom selger hevder bruksfradrag har kjøper rett på forsinkelsesrente av hele kjøpesummen fra kjøpstidspunktet. For de siste årene vil dette være omlag tilsvarende beløp, og i de fleste tilfeller løses derfor heving ved at kjøpssummen tilbakebetales i sin helhet. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Du har rett i nesten hele rekka med argumenter, men glemmer/tenker ikke over det faktum at omlevering og reparasjons er sidestillte avhjelpsforsøk, og alt du skriver omhandler dersom selger ikke klarer å gjennomføre avhjelp. Hvorvidt kunde kan heve eller ei avhenger av hvorvidt selger klarer å rette mangelen, ikke om de klarer å reparere mangelen. Retting av mangel kan gjøres enten ved å reparere eller omlevere. Poenget mitt står. Du må rette mesteparten av det du skriver om reparasjon til "retting", som altså er omlevering ELLER reparasjon. Endret 9. august 2010 av Alastor Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hva skjedde i denne saken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå