South_Bridge Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 For en tid tilbake installerte jeg Fedora Linux på en 500gig ledig partisjon på en disk jeg også har Win7 installert. Nå har jeg skaffet meg en ny disk til dette, men vil gjerne starte fresh så scenarioet jeg ønsker å gjennomføre er: * fjerne grub bootloader * installere Win7 på nytt på disk1 * installere Linux på nytt på disk2 Av erfaring går steg 2 og 3 ganske smertefritt da linux sjekker om du har andre OS installert og satt dette opp for meg da jeg installerte Fedora sistgang. MEN det jeg har hatt problemer med tidligere er at jeg ikke får fjerna/rensket boot seksjonen ordentlig. Så tidligere, når jeg har installert Win7 på nytt har grub hengt igjen og totalt ødelagt installasjonen ettersom ingen av dens (grub) pekere til noen av OSene ikke stemmer lengre. Så hva er den safe måten å få reinstallert alt på nytt igjen med tanke på bootloaderen? Jeg ønsker da å få fjerna ALT (begge OS + bootloader). Jeg ønsker seff ikke å formatere hele disken da tanken er at Win7 skal inn på disk1 (windows disken som også inneholder alt win stuffet mitt). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hadde det ikke vært enklere å la ting være som det er, og la den nye disken være en ren data disk? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Nei. Jeg vil ha en rein uavhengig windows disk. Slik jeg tenker det da: disk1: windows(egen partisjon) + windows stuff(andre partisjoner) disk2: bootloader(egen partisjon?? ) + linux(egen partisjon) I og med at jeg installerer linux til sist og at bootloaderen da spesifiseres til å ligge på den disken har jeg da et system hvor jeg kan dra ut disk2 helt og be BIOS boote disk1 i stede? Jeg vil da sette en pri rekkefølge på disk2 så disk1 i bios. Blir dette riktig? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Dette spørsmålet passer nok bedre for de som har greie på linux siden dette blir den avgjørende biten i bootloaderen via Grub vil jeg tro så jeg flytter tråden ifra Annet om programvare og til Gnu/Linux Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nei. Jeg vil ha en rein uavhengig windows disk. Slik jeg tenker det da: disk1: windows(egen partisjon) + windows stuff(andre partisjoner) disk2: bootloader(egen partisjon?? ) + linux(egen partisjon) I og med at jeg installerer linux til sist og at bootloaderen da spesifiseres til å ligge på den disken har jeg da et system hvor jeg kan dra ut disk2 helt og be BIOS boote disk1 i stede? Jeg vil da sette en pri rekkefølge på disk2 så disk1 i bios. Blir dette riktig? Du bør nok beholde boot loaderen på disk1 og la bios forbli slik den er. Da er det bare å installere linux på den nye disken, be den ta med Windows i grub lista, men ikke den gamle linux partisjonen. Da glemmer grub den gamle linuxen og booter den nye istedet. Du må også partisjonere manuellt og ikke mounte de eksisterende linux partisjonene slik at du kan slette de etterpå. Grunnen til at jeg foreslår at du gjør det slik, er at jeg tror det blir mye pes med ditt opprinnelige forslag. Men hvis du absolutt vil gjøre det på den måten som du skisserer, så må du finne frem Windows 7 CD/DVD-en og boote i repair mode. Da får du tilgang til en kommando som heter fix_mbr ... Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Så hvis jeg absolutt vil gjøre det som jeg vil må jeg boote Win7 i repair modus... før eller etter jeg installerer win7 på nytt? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Så hvis jeg absolutt vil gjøre det som jeg vil må jeg boote Win7 i repair modus... før eller etter jeg installerer win7 på nytt? Hvis du installerer Windows 7 på nytt, så skal den wipe grub for deg. I hvertfall hvis den oppfører seg som gamle windows'er. Bare pass på å slette alle partisjonene først. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Mitt forslag. La kun disk 1 stå i og legg inn Windows her(partisjoner om nødvendig.) Plugg så i disk 2 og legg inn GNU/Linux på denne. Et greit oppsett vil være: / = 10-15gbswap = la denne være lik fysisk minne og /home på resten Sørg så for å legge Grub2 på disk 2 og bruk BIOS til å velge hvilken disk du vil starte. Grub2 skal ha fanget opp Windows og lagt til denne som et valg, men skal ikke ha skrevet over Windows sin oppstartlaster. atlef. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå