Gå til innhold

Polariseringsfilter på 450d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lyst til å kjøpe meg Polariseringsfilter og ser at det står mange forskjellige "mm"

oppført. Hvilket "mm" passer til Canon 450d ? :blush:

Takk på forhånd.

Et polafilter passer ikke til 450D, men til objektivet som er påskrudd 450D. Dermed avhenger diameteren på filteret av hvilket objektiv du skal ha det til. Filterdiameteren står forresten fremme på objektivet ditt.

Lenke til kommentar

Lyst til å kjøpe meg Polariseringsfilter og ser at det står mange forskjellige "mm"

oppført. Hvilket "mm" passer til Canon 450d ? :blush:

Takk på forhånd.

Du må kjøpe med omkrets til det objektivet du skal bruke det til.Jeg har et Hoya Cir-Polarizing 67mm som jeg kjøpte da jeg hadde 400D og bruker det nå til 50D, normalzoom'n min som er Tamron 17-50mm. Så kjøp det til det objektivet du bruker mest. (Mulig det finnes adaption ringer)

RandiA

Lenke til kommentar

Ah. Skjønner. Blir å bruke det med standard objektiv som jeg fikk med.

Som er 18-55 IS. Og foran på den står det 58mm. Herregud det kunne jeg jo ha sett selv.

Men var usikker så jeg spurte her.

Takker så mye for replyene BIGG og RandiA.

Er dette det billigste man kan få en Polariseringsfilter?

Eller vil dere fraråde meg å kjøpe sånt fra Clas Ohlson ?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146116425

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar

Åh.ok. Kanskje jeg burde gjøre det også.

Er det denne jeg skal ha ?

http://cgi.ebay.com/NEW-HOYA-STANDARD-Circular-Polarizer-CPL-Filter-58-58mm_W0QQitemZ230439776778QQcmdZViewItemQQptZCamera_Filters?hash=item35a747f20a

Har aldri handlet fra ebay før.

Ser ut som det var "rett" sort det der ja. OK pris, men det er ikke alle selgere som sender til Norge da. Veldig smart å opprette en Paypal konto, et ørlite depositum man setter inn der først, ikke store beløpet...og det blir trukket fra på første kjøp. Greit å handle på Ebay, vegret meg litt først jeg også, men har gjort flere kjøp der de siste årene, og alle har vært uten problemer. (Man bør se på hvor positiv feedback de ulike selgerne har)

RandiA

Lenke til kommentar

Kenko og Hoya er det samme. Det er de samme produktene laget av det samme selskapet på samme måte. Forskjellen er at de bruker navnet Kenko på de eksemplarene som selges i Japan og Hoya på de som selges i Europa og USA. For alt jeg vet kan det japanske navnet bety noe fælt på et europeisk språk eller omvendt.

Jeg vil slenge med et tips om nettbutikken camerafilters.com. Der har de kjente merker til meget gode priser, samt at man slipper å bruke Paypal. (Det kan jo være ganske tungvint dersom man ikke har brukt det før)

PS. Hvis produktprisen er over 200 kr (i følge tollvesenets kurser) så kommer 25% mva og fortollingsgebyr (ca 100 kr) i tillegg. Frakt regnes ikke med i produktprisen, men hvis produktprisen er over 200 kr så må man betale mva på fraktprisen også.

Lenke til kommentar

Kenko og Hoya er det samme. Det er de samme produktene laget av det samme selskapet på samme måte. Forskjellen er at de bruker navnet Kenko på de eksemplarene som selges i Japan og Hoya på de som selges i Europa og USA. For alt jeg vet kan det japanske navnet bety noe fælt på et europeisk språk eller omvendt.

Det er riktig at det nå er blitt stort sett det samme (Pro1 serien er i allefall det samme), etter at Tokina kjøpte opp begge to. Både Kenkoo og Hoya føres i Europa, mens jeg ikke har sett Tokinas egne filtere på en stund.

Hos JP får du Kenkoo sitt standard (DMC) polarfilter i 58 mm til 499,-

Ellers er også B+W kjent for sine utmerkede filtere, men disse er gjerne litt dyrere enn Hoya.

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Så litt på det filteret fra JP også.

Kan vel kanskje gå for det som mitt første filter.

Takker for alle svar.

Var veldig amatør messig nettside den camerafilters.com

Gordon har greie på det meste innen foto.Camera Labs

Veldig bra info på nettsiden. Anbefales.

fant en god video reviews der også.

http://www.youtube.com/watch?v=7Vvz_d6APXk

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar

Jeg handler filter fra MaxSaver,tålig billig og grei/rask service og veldig oversiktlig nettbutikk.

Har nettopp bestilt et Hoya HD 72mm Polariseringsfilter fra dem,har det ihende i løpe av en 2 ukers tid.Også kan man skriver et lite beløp-ønske i feltet "Customer Notes".

Hvis prisen er på over 200 Nkr må man betale MVA og en behandlingavgift til den Norske stat.

Edit;dette PL-filtret fra Hoya har jeg noen av,et veldig bra filter.

Jeg blir nok og kjøpe Hoya HD filter i fortsettelsen grunnet de er mer motstandsdyktig mot riper og rensevesker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Var inne på butikken hos Foto Knudsen og fant Hoya Cir-Polarizing 58mm filter (står Wide angle) på den. Og hvis det kom mørke hjørner på bildene hos meg så var det ingen problem å bytte den. (siden det er standard kit objektiv jeg har)

Teste den ut imorgen om været blir bra.

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest Slettet+789234

Kjenner ikke filtrene som Clas Ohlsson selger, men det kan -- på generell basis -- være endel negative aspekter ved å kjøpe billigst mulig filter, bl.a.:

• Fargestikk
  • Redusert kontrast
  • Økt fare for flare (noen som har et godt norsk ord for dette?)

Jeg ville, etter selv å ha gjort noen av erfaringene over, droppet billigfiltrene og heller lagt ned pengene med en gang og kjøpt kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...