Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger tips for å slutte å snuse

oransjeFugl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med avhengighet er et vanskelig problem. Dette er både psykisk og fysisk krevende, så dette er absolutt ikke enkelt, MEN det er fullt mulig.

Tips:

• Fortell dine venner om at du prøver å slutte
  • Spør noen deg om snus, svar "ja takk", ta boksen og kast den i søppla (min metode), ut av vindu er også et relevant alternativ.
  • Tygg tyggegummi da du tenker på snus :)
  • Ikke bli frustrert, husk at det er mange flere som sliter med akkurat det samme problemet.

Lenke til kommentar

Tyggis er veldig godt for å tenke på noe annet ja. Og ikke prøv å trappe ned, det er bare en fin unnskyldning for å utsette sluttinga. Bare slutt på flekken. Anbefaler å være i aktivitet ute og drive med andre ting så slipper du å tenke så mye på det.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Sliter med det samme jeg og! Et godt tips, veldig bra faktisk det er å ta en papirbit og form den om til en snus, så føles det nesten helt likt. Greia er at vi bare liker å ha noe under leppen og hvis du har snust så lenge som jeg har så merker du ikke engang nikotinet lenger. Og da er det jo bare følelsen av å ha noe under leppen som vi higher etter, nikotinet kan jeg klare meg uten...tror jeg;)

lykke til, tenkt til å prøve det? verdt et forsøk!

Lenke til kommentar

ikke prøv å trappe ned, det er bare en fin unnskyldning for å utsette sluttinga.

Dette er det smarteste jeg har hørt/lest i hele dag (i går?).

Jeg er litt i samme båt som TS. Har i det siste innsett at snusen ødelegger mer for meg enn jeg tidlig har vært villig til å innrømme, og nå er det på tide å gi seg. Har et par halvhjertede forsøk bak meg allerede, og jeg kan absolutt gå god for den siterte påstanden. Skal du slutte, så må du slutte tvert. For min del vil det også innebære kutt i all festsnusing osv.

Av erfaring vet jeg nå at første snus på fest er veien tilbake til gamle takter.

Men jeg er ikke veldig begeistret for substitutt-tipset (da spesifikt å ha noe under leppa). På militærøvelser der vi ikke har hatt lov å ha med tobakksvarer, har enkelte funnet kreative substitutter, som å fukte en bomullsdott, kline den inn med tannkrem og dytte den under leppa. Greit nok om det bare er for å lindre suget de fire dagene man er ute i felten, men for en som ønsker å slutte helt gjør det nok ting bare vanskeligere.

Lenke til kommentar
nikotinet kan jeg klare meg uten...tror jeg;)

You think? ;)

Men til trådstarters spørsmål...Hva med nedtrapping? Vet at det kan funke dårlig, men det funker for noen.

Ellers så kan du jo bruke opp den siste boksen å la være å kjøpe ny. Men da må du være sterk og fullpakket av motivasjon! Og eventuellt gjøre noe hele tiden slik at du ikke tenker så hardt på snusen.

Lykke til! :)

Vet selv hvordan det er å ikke ha snus tilgjengelig. Kjenner jeg ikke snusboksen i lomma så får jeg karamba...

- KattaErDau :)

Endret av KattaErDau
Lenke til kommentar

Om du vil trappe ned eller slutte tvert er noe du må finne ut av selv.

Noen bruker nedtrapping og noen som jeg sluttet tvert.

snart 1mnd snusfri og begynner å komme seg:)

Men du klarer det ikke hvis du ikke virkelig vil.

Du får prøve å ikke oppsøke tider og steder der snus har vært obligatorisk, som fest for meg.

Tok jeg meg en fest så var snusen der allid.

Lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Min metode (som skal testes)

Onico er vel white portion (hvis ikke så er poenget det samme). Kjøp din favorittsnus, og bland inn Onico, så du ikke vet hva du får. Da blir suget etter nikotin mindre etterhvert (i teorien). Men det å ha noe under leppa er selvfølgelig verre med. Lykke til. *stapper pris under leppa*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...