Gå til innhold

Spørs. Ang. opplegget mitt

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 17, veier rundt 71.

Jeg trener to til tre ganger i uka nå. Jeg burde ha trent fler ganger men er litt lat, derfor gjør jeg slik: En treningsøkt består av 3 timer. her trener jeg stort sett alle musklene mine. begynner med bryst, så rygg, skuldre, nakke, bicep, tricep, mage. iløpet av de tre timene bruker jg også cirka 20-30 min på en form for kondis trening.

er det veldig dumt å trene så mange muskler på samme dag? noe jeg må gjøre for å få full effekt? er det like effektivt som å trene noen få muskler hver gang men oftere? jeg går jo trent hver muskelgruppe to ganger i uken.

(jg har hatt stor forbredring i det siste, men har pådratt meg noen slitasje skader, som gjør det mer komplisert.(venstre arm gjør vondt å belaste for mye i noen posisjoner, så må gjøre alternative øvelser..))

kostholdet mitt er helt ok tror jeg. Skal begynne nå med 4-6 måltider daglig med 23g proteiner i hvert. kostholdet består av cottage cheese, makrel i tomat, tunfisk, rødt kjøtt, kylling osv..+ protein shake. burde jeg spise mye mer dagen etter trening eller bare holde meg til 23g per måltid? (jg trodde man ikke kunne bruke mer enn så så mye proteiner av gangen uansett.)

takker for svar og råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første; trener du bare overkropp? Ikke glem å få med deg beina!

Det er jo selvfølgelig individuelt hvordan man bør sette opp treningsøktene, man må finne hva som funker best for seg. Personlig liker jeg ikke styrkeøkter over 1 time (maks 1,5), da jeg får best resultat av høy intensitet, lite pauser og tunge vekter. Å holde på i 3 timer blir derfor bare tull. Anbefaler (som det står i omtrent alle tilsvarende tråder) at du fokuserer på baseøvelser (bøy,mark,benk,skulderpress etc). Da jeg startet med styrketrening kjørte jeg Stronglifts 5X5 og syns det er et flott nybegynnerprogram.

Lenke til kommentar

Ett program som er bedre som War og HValder syns er bedre å begynne med før man går over til 5x5 er http://www.myrevolution.no/artikkel/nybegynnerprogram/21/

Dvs få en grunnstyrke først samt øve på teknikker på baseøvelser.

:dremel:

;)

Skal ein begynne på eit tungt program som 5x5 må ein uansett bruke tid på å lære teknikk, like greit å gjere det med eit ferdig oppsatt nybegynnarvennleg program.

Lenke til kommentar

Ok, så dere mener at beste måte å lære teknikk for knebøy er å kjøre beinpress på et ben 3 dager i uka? Han sier jo at han trener 2-3 ganger i uka nå, så regner vel med at noe teknikk er lært. Dessuten begynner man jo med lette vekter på 5X5. Skjønner ikke helt poenget med det MyRevolution programmet, hvorfor er det så skjevt fordelt med ant. øvelser pr. økt? Da syns jeg grunnprogrammet i RYP ser langt bedre ut.

Lenke til kommentar

Nei da har du ikke lest det, først kjører man igjennom, så er det bare den ene dagen som går om og om igjen.

Kun første par ukene er ulike.

Børge Fagerli vet hva han gjør, ingen har trent så mange som han.

Man kan si at 5x5 begynner med lave vekter osv, men det blir vanskelig å trene når skivene er så små at stangen blir lavere.

Og teknikktrening blir man ikke stor av så i den perioden må man trene et fullkroppsprogram uten om.

Nybegynnere får fullt utbytte av isolasjonsøvelser/fullkroppsprogram med en lineær progresjon.

Derfor er det ikke så dumt å trene det først mens man lærer seg teknikker i baseøvelser.

Lenke til kommentar

Tusen takk for sykt god respons!

Må vel ta litt kortere men flere økter..

angående bein så er de veldig sterke fra før og jeg vil gjerne ha dem litt mindre(spesielt rompe). burde vel bare holde meg til cardio og overkropp da? eller burde jeg trene mer rompe og ben for å stramme opp?

Lenke til kommentar

Ikke dropp underkroppen, hormonelt så bygger du mer på overkroppen om du kjører baseøvelser på underkroppen.

Vil du unngå å trene baken i den grad dype knebøy gjør så bytt ut knebøy med en annen benøvelse, kanskje benpress .

Vil anbefale deg å følge det programmet som ble gitt lenger opp.

Random trening gir ingen resultater, hver eneste økt er spesiell og ikke en tilfeldighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...