regavoga Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Hei! Jeg bor på en hybel, og jeg har mistanke (med god grunn) om at eieren ville kunne komme til å gå inn på hybelen min når jeg er borte. Hybelen låser jeg naturligvis når jeg reiser bort, men huseier har selvfølgelig også nøkkel. Dette skal ifølge husleieloven skje dersom huseier på forhånd gir meg beskjed - men slikt har aldri skjedd. (Husleieloven, §5-6: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-6 ) Derfor lurer jeg nå litt på om jeg skal koble opp et webkamera (som naturligvis bare kommer til å filme innsiden av hybelen min) når jeg er borte - med e-postvarsling når bevegelser oppdages. Slik jeg forstår av personopplysningsloven ( http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html#map007 ) skal det varsles "på offentlig sted eller sted hvor en begrenset krets av personer ferdes jevnlig". Men etter slik jeg forstår det faller hybelen min ikke inn i noen kategori her, da det bare er jeg som skal være der (og jeg er ikke der en gang). Må jeg allikevel ha et skilt om at hybelen min videoovervåkes når jeg er borte? (Vil vertfall føle meg passe dum da dersom huseier faktisk spør en dag om det kunne være mulig å gå inn på hybelen min for en eller annen god grunn?) På forhånd takk for svar! :-) Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nei ikke inne, når man leier en hybel, har man full rett til å sette opp det man vil. Sjekk leiebetingelsene og se om det er skrevet at eieren har rett til å se til hybelen. Lenke til kommentar
regavoga Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) "All overvåking skal tydelig varsles slik at alle som overvåkes er klar over at dette faktisk skjer" - dette sier datatilsynet i sin brosjyre om kameraovervåking (PDF: http://www.datatilsynet.no/upload/Dokumenter/publikasjoner/brosjyrer/kamoverv.pdf ) Slik jeg forstår det av den skal all overvåkning varsles, og dette er intet unntak. Men på en annen side - dersom en for eksempel (det er ikke dette jeg har tenkt å gjøre) har satt opp datamaskinen i en videosamtale på MSN, og en går fra datamaskinen med skjermbeskytteren på, er dette klassifisert som overvåkning (og dermed ulovlig dersom det ikke varsles tydelig)? Og da tenker jeg selvfølgelig på om dette skulle skjedd i eget boområde. Jeg forstår meg ikke helt på hvor det er "skrevet" at jeg har full rett til denne skjulte overvåkningen, Frank? Endret 26. februar 2010 av regavoga Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Du kan ha overvåkning i ditt eget rom, så lenge det ikke står noe annet leieavtalen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Kameraovervåkning av rent privat karakter dekkes ikke av personopplysningsloven, jfr lovens § 3. Lenke til kommentar
regavoga Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Takk takk! :-) Det var nok det svaret jeg lette etter, krikkert! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå