Christiansk Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Heisann. Skal ta bilde av en del drinker, kan vel kalle det produktfoto. Er det noen som har erfaring med akkurat dette og kan komme med tips? Sånn rent umiddelbart er planen å bruke en hvit plastboks/kasse med hvitt A3-ark i og sette drinken i midten. Har ingen eksterne blitzer, men vil en lampe på siden eventuelt hver side funke? Hvitbalansen vil jeg sette manuelt til arket. Bør jeg bruke den integrerte blitzen? Hva slags brennvidde er å foretrekke her? Samme med lukketid/blender.. Har polariseringsfilter, er dette hensiktsmessig å bruke i en slik sammenheng? Tenker på refleksjoner fra glasset/drinken. Objektivet jeg tenkte å bruke er Tamron 17-50mm f2.8 Kamera EOS 450D. På forhånd takk for svar. Skal øve litt i morgen så hadde vært fint med noen tips:) Endret 26. februar 2010 av Christiansk Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 ville vel brukt noe slikt: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5224 viss du da har kraftig hvit lys på utsiden så tror jeg du får den effekten du vil ha. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Har du en bar som ser grei ut så er den fin å bruke i bakgrunnen, da kan du bounce blitzen i taket eller bruke softbox så lyset ikke blir for hardt. Her er to eksempler til inspirasjon som jeg hadde liggende, begge er med en enkelt blits bounca via taket. f/1.4 1/200s f/1.8 1/40s Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Polariseringsfilter kan hjelpe til med reflekser på noen drinker, særlig gjennomsiktige/klare drinker med is is. En annen ting du bør passe på, som Roskov tydeligvis har vært flink til, er å være ekstremt flink til å ha rene overflater og glass. Skaff deg noen hansker som ikke loer/setter merke på glassene, for selv det minste fingeravtrykk/fettmerke vil vises, nesten uansett hvor på glasset det er; og du vil jo ikke vise kundene at dere har skitne glass? Lenke til kommentar
se# Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Hvitbalansen vil jeg sette manuelt til arket. Bør jeg bruke den integrerte blitzen? Det er veldig vanskelig å unngå reflekser hvis du bruker den innebygde blitsen, og setter du hvitbalansen på et ark og så skrur på den innebygde blitsen vil den sannsynligvis bli den sterkeste lyskilden og ha et annet type lys enn det du har målt. Det er heller ikke gitt at hvitt er ideell bakgrunn for denne typen bilder. Kanskje du bør prøve å finne eksempler på nettet for å få ideer til oppsett? Ender du med å bruke flere typer lyskilder vil jeg anbefale å bruke RAW (eller RAW + JPG) slik at du kan juster hvitbalansen i etterkant uten kvalitetstap. Ellers er jeg enig i at rene glass er viktig, du kan spare mye tid på å få det så bra så mulig før du tar bildet i forhold til å klone bort støv og fingermerker i photoshop. Bruker du polafilter så prøv litt forskjelige innstillinger, det er ikke sikekrt maks effekt alltid er det beste. Har du mulighet for å se på bildene på PC mens du holder på kan det være lurt. Det er ikke alltid like lett å vurdere lyssetting, reflekser osv på LCD-skjermen til kameraet. Lukkertid spiller liten rolle på denne type bilder, men brennvidde og blender er viktig. Det er ikke noe fasitsvar, men litt lengere brennvidde gjør at du får med mindre av bakgrunnen, spesielt på gjennomsiktige væsker og glass kan det være en fordel. På produktfoto vil liten blender ofte være en fordel fordi dybdeskarpheten i utgangspunktet er så liten, men det spørs om du vil ha alt i fokus eller ikke. Endret 26. februar 2010 av se# Lenke til kommentar
ventle Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Bør jeg bruke den integrerte blitzen? Ekstern blits er å foretrekke, men om du bruker litt smarte triks kan den innebygde også bidra. Har du en hvit vegg på en av sidene, eller hvitt tak, trenger du bare holde ett hvitt ark foran den innebygde blitsen, og rette dette slik at blitslyset reflekteres ("bounces"/spretter) mot den hvite veggen eller taket. Lenke til kommentar
Christiansk Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Takk for mange gode innspill her. Angående bakgrunn så har jeg sett litt rundt for å finne inspirasjon. her feks; http://www.istockphoto.com/file_search.php?action=Browse&Cache=da9bb170c36ca9b2b1172c3024f4c354&page=4 Synes hvit bakgurunn ser veldig rent og pent ut til denne sammenhengen, men å endre bakgurunn i ettertid kan kanskje bli litt vanskelig mtp at noen av drinkene kan bli noe gjennomsiktige? Bildene skal brukes i et barkart og til et hefte som bartenderne skal bruke. Har som sagt ikke ekstern blitz. Sånn blitzløsning som ventle nevnte har jeg hatt i bakhodet. Men tenkte å bruke et par lamper i første omgang. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Åssen gikk fotograferinga for deg? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Om du bruker den interne blitsen, så er et godt triks å tre et hvitt plastglass over blitsen, og feste det med en teipbit. Det gir et nokså gjenvt og mykt lys Lenke til kommentar
Christiansk Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 Har ikke gjennomført det enda, blir snart. Har øvd litt hjemme med OK resultat. Største feilkilden ble vel lysene her. Men en kompis har ekstern blitz og softbox å låne bort så jeg skal gjøre noen nye forsøk med det. Skal lage en sånn pappeske også. Lenke til kommentar
fledsbo Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Boka "Light: Science and Magic" har masse god info om lyssetting av glass og væsker. For glass mot hvit bakgrunn, er trikset å få kontrast på randen av glasset, så det ikke "forsvinner" mot bakgrunnen. Du får til det ved å ha svart bakgrunn på utsiden av bildeutsnittet bak glasset (var det forståelig?). Denne svarte bakgrunnen blir reflektert i kantene av glasset, og det ser mye bedre ut. Litt dårlig eksempel: Motsatt, hvis man skyter mot svart bakgrunn, vil man ha lys rundt kanten for å få kontrast mot bakgrunnen. Eksempel: Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Light: Sciene and magic er en fantastisk bok, og du finner vår anmeldelse av den her. Ellers er Peder Songedal en flink fotograf som driver mye med slikt. Drinkebilder fra ham finner du her. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Boka "Light: Science and Magic" har masse god info om lyssetting av glass og væsker. "Added to wish list", takk for tips Lenke til kommentar
Christiansk Skrevet 4. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2010 Boka "Light: Science and Magic" har masse god info om lyssetting av glass og væsker. For glass mot hvit bakgrunn, er trikset å få kontrast på randen av glasset, så det ikke "forsvinner" mot bakgrunnen. Du får til det ved å ha svart bakgrunn på utsiden av bildeutsnittet bak glasset (var det forståelig?). Denne svarte bakgrunnen blir reflektert i kantene av glasset, og det ser mye bedre ut. Litt dårlig eksempel: Motsatt, hvis man skyter mot svart bakgrunn, vil man ha lys rundt kanten for å få kontrast mot bakgrunnen. Eksempel: Kjempetips! Er allerede i gang med boken, ser at det er denne jeg trenger:) Ellers må jeg si at bildene til Peder Songedal var fantastiske. Er det noen som har peiling på hvordan det første er arrangert? Altså det første under drikke og glass. Som en liten digresjon men likevel aktuelt ift trådens utgangspunkt så har jeg kommet over en (ny i butikk) Nissin Di622 blitz til 650kr. Lest litt forskjellig om denne, mye positivt ift pris. Er det noen som har en kort kommentar til den? Lenke til kommentar
Christiansk Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Da ble det endelig tid til litt prøving. Ble vanskeligere enn jeg trodde. Ser jeg sliter litt med refleksjoner, kanskje jeg bør droppe blitz.. Underlaget er litt mykt, så bunnen av flasken ser jeg ble "gravd ned" litt, selv om det er ikke hovedproblemet her. Oppsettet her er Hvitt telt Innbebygd blitz på lavest nivå som trigger en nissin di622 som står på siden. bak teltet en 40 watt lampe Exif følger vel med bildet.. Juster litt i ACR. Legger meg et eksempel så vises det bedre "hvor jeg er".. Bør jeg droppe blitz? Litt vanskelig å brenne ut det hvite rundt, spesielt når det ikke er helt "strøket".. dvs det er litt bølger i det. Edit; legger med et til. Her tok jeg uten blitz, men brukte en LED-lommelykt bak teltet, sammen med lampen. Litt vanskelig å få den øverste etiketten i fokus, mulig dette løser seg med enda mindre blender? Endret 27. mars 2010 av Christiansk Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Tror jeg skrev det i et tidligere innlegg også, men blits rett på blanke flater er nesten nødt til å gi reflekser. Mulig at du kan dekke den til med noe halvgjennomsiktig (kan også kjøpes) så den fortsatt vil trigge den eksteren blitsen din. Når det gjelder blender så spørs det hvor mye dybdeskarphet du ønkser. Det er ikke noe problem å gå ned til F11 med en 450D uten at du får diffraksjonsproblemer, og f3.5 som du har brukt på bildet til høyre er nok årsaken til at den øverste etiketten er ute av fokus. Ser at du får ganske lange lukkertider selv med så stor blender som F3.5 så bruker du F11 eller mindre vil du få irriterende lange eksponeringer. Mitt råd er mere lys. Enten kjør opp effekten på den eksterne blitsen eller skaff deg et par kraftige lamper. Vanlige arbeidslamper kan være et alternativ så lenge du passer på hvitbalansen. Å bruke flere lyskilder med (alt for) stor forskjell i fargetmperatur kan gjøre det vanskelig å få samme hvitbalanse i hele bildet. Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Bare av nysgjerrighet, er trikset for å få vekk ujevnhetene i teltet å lyssette det nok? F.eks med noen 500w arbeidslamper? Kunne vurdert å gå til innkjøp av det billige teltet som var foreslått selv, hvis jeg hadde forstått hvordan man blir kvitt ujevnhetene i teltet i bildet. Nybegynner, har ikke så mye utstyr, men ekstern blits står på lista, så man kan feste litt reflektorerer, diffusere, bounce mot ting, osv... dog ikke så mye at det blir NÅ Arbeidslamper ligger jo dog i boden. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 tror kamera sliter med veldig like hvit farger, jeg har bare brukt a4 ark Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Det synes jeg da ble veldig pent. Spørsmålet er vel om DOF skal være så liten at ørebøylen blir uskarp, eller om den også burde være skarp? Har du bare brukt papir, ikke telt? Og hva har du brukt av lys? Endret 1. april 2010 av bufodill Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå