Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lurer på om jeg skal ta lett eller mellom eller tung sykkel lappen.


Biler

Anbefalte innlegg

Hei, jegh ar lyst å få meg sykkel, men siden da jeg har bil, og ikke skal bruke den mye, bare sommmeren for å kjøre rundt hvis jeg skal besøke noen eller noe lingende, tror ikke jeg skal kjøre på motorvei mye. burde jeg ta lett eller mellom ellr tung sykkel da?

 

 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Har du tungsykkel lappen kan du jo kjøre mellom tung i tillegg, så jeg ville tatt tung lappen dersom jeg skulle tatt noe. Da har du jo ved en senere anledning mulighet til å kjøre tung sykkel :) Usikker på om jeg ville valgt mellomtungsykkel foran tung sykkel til det du skal. Kanskje mellom tung sykkel, vet ikke helt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Tror det ja. Begge sertifikatene krever en del og begge koster jo penger. Har du først tunglappen så slipper du å tenke på det når du da evt. vil kjøre på litt tyngre saker.

 

Edit: Så ikke at du nevnte lettsykkel lappen som et alternativ. Dette kan jo være ok dersom du ikke har like mye penger til råde. Skal du ikke på motorveien og kjøre langt trenger du forsåvidt ikke tungsykkel, men du har liksom større muligheter med en tung sykkel. Til det du beskriver her som aktuelt å bruke en sykkel til, kommer du langt med lettsykkel. Tenker bare på fremtiden din. Har du bil er det jo like greit gjerne å bruke den til lengre turer.

 

Så da tror jeg lettsykkel skulle holde.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

ta for all del tung lappen, lett lappen er vel omtrent like dyr som tung, med tung lappen kan du også kjøre lett og mellom tung, men uansett så koster det ikke så mye mer for en aprilia rs250 f.eks en hva en hva en cagiva mito, aprilia rs125 koster og i tilleg med en rs250 kan du kjøre lovlig,

hvis ikke du ønsker og tusle rundt med noen daue 15 hester og bli frakjørt av trimma mopeder da

en rs250 kan du få en i bra stand til under 40k

Endret av robin1379
Lenke til kommentar

Først og fremst, lappen på tung og mellomtung er den samme (kl. A). Men det er en effektbegrensing for unge førere, mellom 18 og 20 år (21 hvis du ikke tar motorsykkelappen som 18-åring). Derav mellomtunge motorsykler med max 25kW eller 34hk. Den begrensningen går over uten ny oppkjøring eller noe når man enten har hatt lappen i 2 år eller fyller 21 år, det som skjer først. Så å ta mellomtunglappen er ikke et alternativ, det er tung eller lett.

 

Så vidt jeg har forstått koster i dag lettlappen noen tusen mindre enn tung, du slipper vel et kurs. Så tunglappen er det rette valget, uansett hvilken motorsykkel du vil kjøre. Det er allerede så dyrt med lappen at å spare noen tusenlapper på å ikke få kjøre skikkelig sykkel er dumt og kan bli dyrere når du senere vil ha større sykkel.

Lenke til kommentar

Først og fremst, lappen på tung og mellomtung er den samme (kl. A). Men det er en effektbegrensing for unge førere, mellom 18 og 20 år (21 hvis du ikke tar motorsykkelappen som 18-åring). Derav mellomtunge motorsykler med max 25kW eller 34hk. Den begrensningen går over uten ny oppkjøring eller noe når man enten har hatt lappen i 2 år eller fyller 21 år, det som skjer først. Så å ta mellomtunglappen er ikke et alternativ, det er tung eller lett.

Ah, så det er slik det fungerer. Har lenge funderte på dette. Bra jeg snart fyller 22. :]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...