Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Opp i vekt av lettbrus?

Gjest PepsiMax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Insulin blir ikke til fett, da det ikke inneholder energi. Det det gjør, er å stimulere kroppen til å lagre en større andel av maten du spiser, som fett. Likevel tilfører ikke lettbrus noe energi, så du går ikke opp i vekt av selve brusen, men du kan komme til å gå mer opp i vekt av det du spiser ved siden av enn det du ellers ville gjort. :)

Lenke til kommentar

Ja, men tviler på at det er så veldig mye. Problemet er nok hvis du går rundt og er høy på aspartam 24/7. For hvis kroppen skal lagre mer som fett må den jo nødvendigvis forbrenne mindre, og jeg nekter å tro at en liter lettbrus gjør så stort utslag.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg testet en gang, for å være sikker på, om lettbrus faktisk tilførte kroppen karbohydrater. Jeg drakk da liter på liter med lettbrus i flere dager, samtidig som jeg alltid brukte Ketostix, og resultatet var da alltid at Ketostix-ene ble veldig mørkrøde (ketose), så da skulle man jo tro at alt var fryd og gammen (jeg er godt kjent med å bruke Ketostix, og jeg vet at det ikke skal mye til for å vippe de over til lysegrønn farge.)

Men det virket likevel som om brusen la en eller annen form for brems på fettforbrenningen. For når jeg ikke var inni perioder med lettbrusdrikking (jeg la opp til av/på perioder som varte opp til en måned - teknikk for å ikke sprekke over tid), i forhold til når jeg kunne drikke brus, så hadde jeg veldig god fremgang, og jeg kunne se forskjell fra uke til uke på igjenværende mengder av overflødig kroppsfett synlig på "utsiden" av kroppen.

Altså, når jeg IKKE drakk lettbrus forsvant det sakte, men sikkert av kroppsfettet over hele kroppen (unntatt nedre del av magen - det alltids så "seige" punktet). Og når jeg faktisk drakk lettbrus, så stoppet det helt opp. Men, energien må jo komme fra et sted - og om man ikke brenner av fettet, gjenstår det kun muskelvev å ta av.

Og ja, selvsagt, jeg er fullt klar over at man vil oppleve platåer i vektnedgangen - men her var det et svært så tydelig mønster over lengre tid (kalendermåneder).

Jeg drikker nå sjelden lettbrus for å ha best mulig forutsetninger for å få brent overflødig kroppsfett.

Dette er tanker jeg har gjort meg, jeg kan kun vise til egen lang erfaring - jeg har ikke konkrete tall å vise til. Men, om jeg skal måtte ta et standpunkt; å drikke lettbrus er ikke det samme som å drikke vann - det er ett eller annet som faktisk skjer der, og som kan bremse vektnedgangen din, men jeg vet ikke hva.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Noen ting må man bare finne ut av selv gjennom prøving og feiling.

Og det å kunne klare å fyre opp sin egen fettforbenning, når man har en kropp som tviholder på fettlagrene sine og svarer deg med å gi deg all-time-highs-karbohydrat-sug er noe man kun kan lære gjennom erfaring.

Folk kan være veldig forskjellige, og for noen er det best å ikke å lytte til "kostholdsekspertene", eller alle de idiotene som stadig skryter av hvor bra de ser ut, når de helt klart og tydelig burde ha takket de gode genene sine. Dette har jeg sett hos veldig mange, gang på gang.

Den mest typiske er han/hun som hardnakket påstår at du absolutt tar feil, og som på død og liv alltid mener at de trege karbohydratene, frukt og grønnsakene + mosjon er det ENESTE som kan virke, når du har år på år med erfaring som skriker imot. Men det nytter ikke, man må bare vende det døve øret til - og stole videre på seg selv, og tenke på alle de gangene man har stått fremfor speilet der man ser at man har god fremgang ved å gjøre det på sin måte (det motsatte av hva som er blitt anbefalt, eller i nærheten)

Jeg diskuterer ikke lengre hva som er riktig kosthold og fremgangsmetode for å slanke seg, for det nytter rett og slett ikke, jeg fortsetter bare å gjøre det jeg har lært og som jeg vet virker.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Corcky. Må bare innrømme at jeg er rimelig skeptisk til undersøkelser som er finansert av den største leverandøren av Aspertam og MSG. Min kone drikker mye lettbrus selv om hun trener mye og spiser veldig lite karbohydrater. Hun sliter voldsomt med å komme ned i vekt.

Ved å lese erfaringer til mange personer med vektproblemer vs lettbrus, er jeg iallefall overbevist at lettbrus virker negativt i så måte. Hvordan dette foregår fysikalsk er jeg som amatør mer usikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...