Gå til innhold

MVA-regler bruktbilimport.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper noen kan opplyse meg...

 

Holder på starte foretak med tanke på import av brukte biler og videresalg av disse. I den forbindelse har jeg spørsmål ang. regler for inngående og utgående MVA.

 

Ved import av bil fra utlandet skal det alltid betales MVA (til Norge.. Vi holder evt. refusjon av utenlandsk MVA utenfor dette). Dette vil vel da bli å betrakte som inngående MVA og skal trekkes i fra på MVA-oppgjøret. Den siden er vel grei..

 

Men hva skjer når bilen skal videreselges? Omsetning av bruktbiler er så vidt jeg vet ikke MVA-pliktig i Norge. Eller gjelder ikke dette biler som ikke har vært registrert i landet tidligere?

 

Opplysende opplysninger mottas med takk! :-)

 

RH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Håper noen kan opplyse meg...

 

Holder på starte foretak med tanke på import av brukte biler og videresalg av disse. I den forbindelse har jeg spørsmål ang. regler for inngående og utgående MVA.

 

Ved import av bil fra utlandet skal det alltid betales MVA (til Norge.. Vi holder evt. refusjon av utenlandsk MVA utenfor dette). Dette vil vel da bli å betrakte som inngående MVA og skal trekkes i fra på MVA-oppgjøret. Den siden er vel grei..

 

Men hva skjer når bilen skal videreselges? Omsetning av bruktbiler er så vidt jeg vet ikke MVA-pliktig i Norge. Eller gjelder ikke dette biler som ikke har vært registrert i landet tidligere?

 

Opplysende opplysninger mottas med takk! :-)

 

RH

 

Omsetning av importerte bruktbiler

Importerte bruktbiler er ikke tidligere registrert i Norge, og det skal derfor betales merverdiavgift (ikke omregistreringsavgift) ved første gangs omsetning fra forhandler i Norge av slike biler, jf. Merverdiavgiftsloven 1969 § 13 (konto 3000 Salgsinntekt, avgiftspliktig med mva-kode 3). Innførselsmerverdiavgift oppkrevd av Tollvesenet ved importen blir inngående merverdiavgift i forhandlerens avgiftsregnskap.

 

Å drive virksomhet med kjøp og salg /ulteie av biler krever en del kompetanse rundt avgiftsmessig håndtering. Anbefaler brukt av autorisert personell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...