Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste Svenske filmer 25.02 - 04.03

thesinner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke deltakelse som er problemet, det er listen. Jo mer obskur kravene blir, jo færre som deltar. Alle kan nevne de ti beste amerikanske filmene, det er færre som faktisk har sett 10 svenske filmer. Hvis neste liste blir å nevne de ti beste tyske filmene så må man forvente at folk har sett Das Boot, en Haneke-film eller to og ikke stort annet.

Jeg ser den, men det er flere enn sju folk som har sett ti svenske filmer av en viss standard. Men det er tydelig at å bevege seg inn på lister som du nevnte med f.eks. tyske filmer vil være nær dødfødt.

Men en sci-fi-liste, og en liste over de beste norske burde ihvertfall være mulig å gjennomføre.

Nå er jo svenskelista spikra, men jeg syntes i utgangspunktet det kunne vært morsom å lage en Norden minus Norge-liste, med svenske, danske, finske, og eventuelt islandske filmer, den listen burde egentlig vært bred nok til å få en viss deltagelse, og en viss variasjon, med tanke på filmene som blir stemt frem. En kunne selvfølgelig laget en Norden-liste som inkluderer norske filmer også, men jeg synes at vi burde klare å mekke en egen liste over de beste norske.

Lenke til kommentar

Det er ikke deltakelse som er problemet, det er listen. Jo mer obskur kravene blir, jo færre som deltar. Alle kan nevne de ti beste amerikanske filmene, det er færre som faktisk har sett 10 svenske filmer. Hvis neste liste blir å nevne de ti beste tyske filmene så må man forvente at folk har sett Das Boot, en Haneke-film eller to og ikke stort annet.

Nå er vi jo Tyskland et noe større film land enn Sverige og det har mange kjente filmer. Kan vel regne med at de fleste film fans har sett: Noen av filmene til Lang og Fassbinder + The Lives of Others, Downfall, Run Lola Run, kanskje til og med noen Murnau og Pabst filmer. Og det er jo også flere andre mer eller mindre kjente filmer derfra.

Den nordiske vil bli helt lik den svenske, bare med Festen ganske høyt oppe. Jeg har aldri sett en finsk eller islandsk film. Jeg aner ikke hvorfor. Virker så traurig.

Nei, de landene er ikke akkurat stor produsenter av film. Tror jeg har sett et par finske, men ingen islandske. Når vi sier Norden menes det vel også Norge? Vi har da noen gode filmer.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Nå er vi jo Tyskland et noe større film land enn Sverige og det har mange kjente filmer. Kan vel regne med at de fleste film fans har sett: Noen av filmene til Lang og Fassbinder + The Lives of Others, Downfall, Run Lola Run, kanskje til og med noen Murnau og Pabst filmer. Og det er jo også flere andre mer eller mindre kjente filmer derfra.

Det er mulig at folk har sett nok til å lage en liste, men jeg foretrekker "De ti beste filmene om/fra xyz" framfor "Ranger de ti filmene du har sett om boksing/fra Norden/i sjangeren space western". Etter sci-fi ville jeg gjort det på en annen måte, kanskje fokusert på sjanger eller type film (mest intens, dialogbaserte filmer, filmen med mest/best action/spenning (i motsetning til beste action- eller spenningfilm), osv. Man må bli litt kreative etterhvert, og det er da kåringene kan bli litt interessante.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den nordiske vil bli helt lik den svenske, bare med Festen ganske høyt oppe. Jeg har aldri sett en finsk eller islandsk film. Jeg aner ikke hvorfor. Virker så traurig.

Eg har sett fire islandske, trur eg. Den beste var 101 Reykjavik. Ingen av dei ville kjempa seg inn blant topp ti frå Sverige, Av dei finske eg har sett ville kanskje Mannen uten minne kome opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...