Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste Svenske filmer 25.02 - 04.03

thesinner

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er interessant med filmkåringer så starter en ny siden Jonas2k ikke har gjort det ennå.

Svensk film er mer spennende enn Norsk spør du meg, så jeg tror dette blir en interessant kåring. Håper også på å plukke opp et par gode svenske filmtips etterhvert :)

Så kjør på, jeg kommer med min liste etter å ha sett et par Bergman-filmer jeg har liggende.

Skal vi holde oss til 10 filmer hver eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine kunnskaper om svensk film strekker seg til 35 Bergman filmer, to fra Sjøberg, noen halv greie komedier fra nyere tid, Lilja-4-ever og Let the Right One In. Tror det blir topp 18, 19 eller kanskje til og med topp 20 Bergman for meg, ha ha. Kommer med liste snart.

Edit: Hvis vi bare tar med 10 filmer blirt det topp 10 fra Bergman : )

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Har sett altfor lite Bergman...

Usorterte svenske, skal tenkja på dette:

Fucking Åmål

Tilsammans

Lilja 4-ever

Mitt liv som hund

Ådalen 31

Den enfaldige mördaren

Karl Bertil Jonssons jul

Bröderna Lejonhjärta

Så som i himmelen

Det sjunde inseglet

Låt den rätta komma in

Äppelkriget

Sånger från andra våningen

Jalla jalla

Ondskan

Män som hatar kvinnor

Jägarna

Kådisbellan

Ronja Rövardotter

Pelle Erövaren

Vargtimmen

Populärmusik från Vittula

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Kva skal til for å vera med? Svensk tale? Svensk produksjon/koproduksjon? Svensk regissør?

Svenskspråklig film sier jo seg selv er ok. Når det gjelder Svensk produksjon eller bare Svensk regissør kommer det mer an på. F.eks Lukas Moodysson's Mammuth ser jeg ikke på som svensk. Tar det på feelinga jeg, regner med de fleste andre også gjør det...
Lenke til kommentar

Hadde glemt at Menn Som Hater Kvinner var svensk, da ble det bare topp 9 fra Bergman : )

1. Persona (1966)

2. Offret (1986) - edit

3. Fanny och Alexander (1982)

4. Det Sjunde inseglet / The Seventh Seal (1957)

5. Höstsonaten / Autumn Sonata (1978)

6. Såsom i en spegel / Through a Glass Darkly (1961)

7. Scener ur ett äktenskap / Scenes from a Marriage (1973)

8. Män som hatar kvinnor / The Girl with the Dragon Tattoo (2009)

9. Ansikte mot ansikte / Face to Face (1976)

10. Ansiktet / The Magician (1958)

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Ser at IMDb har byttet litt om når det gjelder ikke-engelske titler. Nå viser de den engelske, internasjonale tittelen istedet for den originale.

Er dette gammelt nytt?

Tror ikke jeg har sett 20 ordentlig gode svenske filmer, så tror jeg holder meg unna denne listen.

Skjedde i går. Jævlig irriterende for å være helt ærlig. Det er noen det går greit for. GBU for eksempel, men nå er det jo filmer som har mange forskjellige titler og filmer hvor originaltittelen er ti tusen millioner ganger mer kjent.

Lenke til kommentar

Vi går for 10 :)

Så det. Jeg har uansett ikke sett 10 ordentlig gode svenske filmer. Har ikke engang fått meg til å se Bergman enda.

Angående de internasjonale titlene på IMDb, så må jeg si meg veldig enig med Crinderman. Fikk endel rare og kanskje litt ukjente filmtitler blant mange av de filmene jeg liker.

Beyond The Gates, The Edge of Heaven, Dead Alive, Evil (som forøvrig er svensk), As In Heaven (også svensk), Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten (enda en svensk en) og Dark Woods.

Men nok off-topic fra meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...