thesinner Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg synes det er interessant med filmkåringer så starter en ny siden Jonas2k ikke har gjort det ennå. Svensk film er mer spennende enn Norsk spør du meg, så jeg tror dette blir en interessant kåring. Håper også på å plukke opp et par gode svenske filmtips etterhvert Så kjør på, jeg kommer med min liste etter å ha sett et par Bergman-filmer jeg har liggende. Skal vi holde oss til 10 filmer hver eller? Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Denne kåringen: La den rette komme inn, Ingmar Bergman og Lukas Moodysson. Pluss en og annen "crazy"-komedie selvsagt. Endret 25. februar 2010 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Kva skal til for å vera med? Svensk tale? Svensk produksjon/koproduksjon? Svensk regissør? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 "Country: Sweden" på IMDB. Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Mine kunnskaper om svensk film strekker seg til 35 Bergman filmer, to fra Sjøberg, noen halv greie komedier fra nyere tid, Lilja-4-ever og Let the Right One In. Tror det blir topp 18, 19 eller kanskje til og med topp 20 Bergman for meg, ha ha. Kommer med liste snart. Edit: Hvis vi bare tar med 10 filmer blirt det topp 10 fra Bergman : ) Endret 26. februar 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Den eneste svenske filmen jeg husker å ha sett er "Kopps" Edit: La den rette komme inn. Da blir det sånn: 1•La den rette komme inn. 2•Kopps Endret 26. februar 2010 av olehh Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Har sett altfor lite Bergman... Usorterte svenske, skal tenkja på dette: Fucking Åmål Tilsammans Lilja 4-ever Mitt liv som hund Ådalen 31 Den enfaldige mördaren Karl Bertil Jonssons jul Bröderna Lejonhjärta Så som i himmelen Det sjunde inseglet Låt den rätta komma in Äppelkriget Sånger från andra våningen Jalla jalla Ondskan Män som hatar kvinnor Jägarna Kådisbellan Ronja Rövardotter Pelle Erövaren Vargtimmen Populärmusik från Vittula Endret 26. februar 2010 av magnusbe Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Kva skal til for å vera med? Svensk tale? Svensk produksjon/koproduksjon? Svensk regissør? Svenskspråklig film sier jo seg selv er ok. Når det gjelder Svensk produksjon eller bare Svensk regissør kommer det mer an på. F.eks Lukas Moodysson's Mammuth ser jeg ikke på som svensk. Tar det på feelinga jeg, regner med de fleste andre også gjør det... Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Skal Lilja 4-ever gå som svensk, men ikkje Mammoth? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 1. Du levande 2. Fucking Åmål 3. Smultronstallet 4. Lilja 4ever 5. Låt den rätte komma in 6. Det sjunde inseglet 7. Tilsammans 8. Så som i himmelen 9. Mitt liv som hund 10. Populärmusik från Vittula Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Hadde glemt at Menn Som Hater Kvinner var svensk, da ble det bare topp 9 fra Bergman : ) 1. Persona (1966) 2. Offret (1986) - edit 3. Fanny och Alexander (1982) 4. Det Sjunde inseglet / The Seventh Seal (1957) 5. Höstsonaten / Autumn Sonata (1978) 6. Såsom i en spegel / Through a Glass Darkly (1961) 7. Scener ur ett äktenskap / Scenes from a Marriage (1973) 8. Män som hatar kvinnor / The Girl with the Dragon Tattoo (2009) 9. Ansikte mot ansikte / Face to Face (1976) 10. Ansiktet / The Magician (1958) Endret 2. mars 2010 av Crinderman Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Crinderman: Jeg ville sjekket ut Roy Andersson, rett og slett for å gi listen litt mer variasjon. ^^ Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Og fordi Du levande er jævlig bra. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) 1. Persona 2. Fanny och Alexander 3. Du, Levande 4. La Den Rette Komme Inn 5. Den Enfaldiga Mördaren Endret 26. februar 2010 av Speik Lenke til kommentar
blob saget Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ser at IMDb har byttet litt om når det gjelder ikke-engelske titler. Nå viser de den engelske, internasjonale tittelen istedet for den originale. Er dette gammelt nytt? Tror ikke jeg har sett 20 ordentlig gode svenske filmer, så tror jeg holder meg unna denne listen. Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) 1 Fucking Åmål 2 Den enfaldige mördaren 3 Lilja 4-ever 4 Låt den rätta komma in 5 Det sjunde inseglet 6 Sånger från andra våningen 7 Mitt liv som hund 8 Ådalen 31 9 Tilsammans 10 Pelle Erövaren (dansk-svensk) Endret 26. februar 2010 av magnusbe Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Skal Lilja 4-ever gå som svensk, men ikkje Mammoth? Lila 4-ever har jo mye mer med Sverige å gjøre. Deler av handlingen er i Sverige og litt av dialogen er svensk. Dessuten så er vel deler av den øvrige produksjonen også svensk... Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Ser at IMDb har byttet litt om når det gjelder ikke-engelske titler. Nå viser de den engelske, internasjonale tittelen istedet for den originale. Er dette gammelt nytt? Tror ikke jeg har sett 20 ordentlig gode svenske filmer, så tror jeg holder meg unna denne listen. Skjedde i går. Jævlig irriterende for å være helt ærlig. Det er noen det går greit for. GBU for eksempel, men nå er det jo filmer som har mange forskjellige titler og filmer hvor originaltittelen er ti tusen millioner ganger mer kjent. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Tror ikke jeg har sett 20 ordentlig gode svenske filmer, så tror jeg holder meg unna denne listen. Vi går for 10 Lenke til kommentar
blob saget Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Vi går for 10 Så det. Jeg har uansett ikke sett 10 ordentlig gode svenske filmer. Har ikke engang fått meg til å se Bergman enda. Angående de internasjonale titlene på IMDb, så må jeg si meg veldig enig med Crinderman. Fikk endel rare og kanskje litt ukjente filmtitler blant mange av de filmene jeg liker. Beyond The Gates, The Edge of Heaven, Dead Alive, Evil (som forøvrig er svensk), As In Heaven (også svensk), Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten (enda en svensk en) og Dark Woods. Men nok off-topic fra meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå