Retalk Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Hei, Jeg har akkurat intstalert ubuntu på en gammel maskin fordi jeg har lyst til å lære meg linux og serverdrift. men jeg er veldig fersk og vet ikke hva som er vanlig. jeg kan litt programering og tenker jeg skal bruke den til og lære mer. er det noen som kan hjelpe meg å forklare hvordan jeg setter opp en bra server, og hva jeg må/kan gjøre/lære meg for å få et kult brukervennlig og fleksibelt system. -det jeg har lyst til er bla. å kunne sette den opp som VPN og hente ut ting fra utenfor netverket mitt. Jeg trenger også lære hvordan jeg setter opp ubuntu som en vanlig filserver jeg kan ha hjemme å bruke til å laste opp og ned på. jeg vet ikke hvordan jeg får den til "dukke opp" på andre datamaskiner i hjemme netværket mitt slik at jeg kan hente ned og opp alt jeg måtte ville bruke på andre maskiner på forhand tusen takk:) Endret 26. februar 2010 av Retalk Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Lær deg Apache, en viktig fil der er ' config.httpd ', det er den protokollen du kan konfigurere ip-adressen din til en DNS server der du setter opp ditt domenenavn. Nå kommer det litt mer tekniske ved å åpne porter i din router som kobler PC-en, routeren og internettet sammen. Du må åpne disse portene: 21:ftp80:http8080:http25:smtp (email server ut)110:pop3 (email server inn) Nå er serveren basically up and running Tips: Søk etter ord som tutorials, homeserver, how to portforward etc. Lykke til. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nå har han vel ikke snakket om en webserver i det heletatt.. Så hva han skal med apache er et godt spm. Skal du sette opp vpn finnes det helt sikkert mange fine guider for dette på nett. Etenkelt google søk med ubuntu + vpn bør gjøre susen. For å hente ut filer osv er det bare å sette opp ftpd.. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Nå har han vel ikke snakket om en webserver i det heletatt.. Så hva han skal med apache er et godt spm. Som jeg ser på det her, er det han gjør nå kun for educational purpose only. Han vil dra mye mer nytte av det her med tanke på oppbygning til mer avansert serverdrifting. Han kan også fint sette opp et kontrollpanel på apache. Han vil lære mer av dette enn bare å sette opp en FTP server, og han vil få gjennomgående kompetanse innenfør flere felt. Lenke til kommentar
Retalk Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 tusen takk. det hjalp en del, men er det noen som kan forklare meg helt enkelt hvordan jeg setter opp ubuntu som en bra fil server hjemme? (type hvordan man gjør det steg for steg) Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Du kan jo bare installere apache. Apache blir på en måte enpublic mappe som du kan gå inn fra en ip adresse, altså domenet ditt. I den mappen kan du installere et php script som gjør det mulig å uploade filer, filmer, musikk etc. Dette gjør også mulighet til å laste ned. Du kan velge å la andre brukere logge inn på en One-Time-Guest account, eller ha det helt privat. Dette er et eksempel på en uploader Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Vel, i Linux forumet her er det en Ubuntu-server how-to. Du kan jo lese den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå