Gå til innhold

om forsking...

Anbefalte innlegg

jeg er nysgjerrig på linux. Har nå redhat på maskina, men jeg tenker på å legge inn slackware. Er totalt n00b på dette område, så tror dere dette er lurt?

Alt jeg kan om data har jeg lært ut i fra egne erfaringer å utprøvninger og det har funket fint til nå. Dette er også min stategi på dette område. Er det et must å lese å sette seg inn i ting i linux, eller kan jeg benytte min utprøvingsstrategi? Jeg har nok av tålmodighet, så det er ikke noe problem.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig er ikke slack en god distro for nybegynnere. Du burde heller starte med enkle og brukervennlige distroer som SuSE eller Mandrake før du går over til mere avanserte distroer som Debian, Gentoo eller Slackware etterhvert som du blir mere kjent med systemet :yes:

Vil fraråde RedHat på det sterkeste...

Installasjonsguide for SuSE 8.2 finner du her...

Denne newbieguiden er veldig god... :wink:

MarcelSB

Edit: Se under :D

Lenke til kommentar

det er MarcelSB på det værste; alt annet er bra, med unntak av RedHat.

Jeg liker RH best, og spør 10 forskjellige Linuxbrukere, og få 10 forskjellige svar....

RedHat, Mandrake og SuSE er greie for nybegynneren

Slackware og Debian er mer for de som har brukt Linux en stund...

(slackware er noe dritt syns nå jeg; klin umulig å oppgradere pakker ol. uten mye plunder.)

RedHat er det jeg har brukt de siste 5 årene, selv om jeg har prøvd meg på de fleste distroene, faller jeg som regel tilbake :)

Lenke til kommentar
For å være ærlig er ikke slackhat en god distro for nybegynnere.

Er den distroen avansert? Hvor kan jeg laste den ned?

Avansert? nei, bare blundrete, alt skal installeres fra kildekode....

www.slackware.com

Har Slackware begynt å lage en distro som heter SlackHat også?

Lenke til kommentar
For å være ærlig er ikke slack en god distro for nybegynnere. Du burde heller starte med enkle og brukervennlige distroer som SuSE eller Mandrake før du går over til mere avanserte distroer som Debian, Gentoo eller Slackware etterhvert som du blir mere kjent med systemet :yes:

Vil fraråde RedHat på det sterkeste...

Installasjonsguide for SuSE 8.2 finner du her...

Denne newbieguiden er veldig god... :wink:

MarcelSB

Edit: Se under :D

Enig i at redhat er py, men jeg ville nå også si at Mandrake er py... MER py faktisk :wink:

Lenke til kommentar
Alt jeg kan om data har jeg lært ut i fra egne erfaringer å utprøvninger og det har funket fint til nå. Dette er også min stategi på dette område. Er det et must å lese å sette seg inn i ting i linux, eller kan jeg benytte min utprøvingsstrategi? Jeg har nok av tålmodighet, så det er ikke noe problem.

Hva tror dere?

Prøve og feile strategien funker sikkert fint den, men før eller siden må du nok lese litt dokumentasjon :) Der Kommer The Linux Documentation Project inn i bildet. Jeg anbefaler sterkt å kikke litt på Guides for generell informasjon, og dersom det er spesifike ting du lurer på kan du kikke innom Howtos.
Lenke til kommentar
py var forresten et artig ord...

Kan jeg få tillatelse til å bruke det en gang i blandt ??  :)  

py ! - rett og slett genialt  :D

Py er lisensiert under GPL, så bare bruk det, og dessuten var det ikke jeg som fant det på heller da... kan ikke tro at du ikke har hørt ordet PY før!! Kanskje det er et bergensord.

(Og for deg som ikke visste hva det betyr, det er noe negativt noe :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...