Gå til innhold

Oppsett for prosjektor, hvilke begrensinger må jeg forholde med til?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøre et hjemmekino-oppsett med prosjektor, men har liten praktisk erfaring med prosjektorer per i dag. Rommet er ca 3.65 *4,85, av andre grunner så er kanskje det mest praktiske å ha lerretet på den lengste veggen, men skaper dette trøbbel? Avstand til lerret blir da bare ca 3 meter for publikum (med ca 90 tommers lerret), og tvilsomt noe særlig mer enn 3,25 for prosjektorens forkant. Det er såvidt jeg har forstått ganske kort, endel prosjektorer har zoom og lens-shift, men har jeg skjønt det riktig når jeg tror de ikke kan endre lysstyrke? Og at jeg derfor bør ta hensyn til dette? Rommet er ikke innredet per i dag, så jeg har stor fleksibilitet, men det er greit å få avklart slike ting før jeg begynner å innrede. Mitt inntrykk er at prosjektorer ikke er fleksible nok til at man bare kan ha lerretet hvor man vil og er derfor litt på utkikk etter hva slags begrensinger jeg må forholde meg til.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe særlig lenger vekke fra lerret jeg.

Personlig ville jeg ventet med å kjøpe lerret, og bruk veggen til å begynne med, så finner du ut hvor stort du vil ha det.

Jeg dreit meg ut og kjøpte lerret med en gang, og måtte seinere kjøpe mindre...snakk om bortkastet penger... :(

Å ha bilde dekke hele veggen når du er så nært er ikke noe behagelig. Pluss og at det er større skjanse at du ser "rutene/punktene" i bildet.

Hos meg er projektoren satt på den minste forstørringen, og jeg får ca 2 meter brei bilde. Passer flott for meg. Hvordan projektoren forstørrer også varierer fra type til type. Og ikke for å snakke om plasseringen av den.

Lysstyrke kan du som regel alltid forandre på. Men det er viktig at rommet er mørkt. Hvis ikke må du kjøpe men med svært høy ANSI, noe som er dyrt.

Jeg anbefaler EPSON prosjektorer. De er mye snillere på plassering, og du får mest for pengene bilde messig. Hvor mye penger har du tenkt å investere i selve projektoren?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Støørelsen på lerretet har jeg tatt utifra de anbefale 36 gradene med synsvinkel for en optimal(?) opplevelse. Er det slik at mange prosjektorer har problemer med å dekke en så høy synsvinkel?

Ellers er det jo bra man akn forandre på lsysstyrken, det øker jo fleksisbiliteten, når jeg ser på sånne kalkulatorer så virker det jo som hovedproblemet med å flytte en prosjektor er at når den er nærmere blir det for sterkt lys, om man kan dimmme den så er jo ikke det et stort problem.

Ønsker jo såklart å bruke minst mulig, men kan vel strekke meg til rundt omkring 15k om det er det som må til for å få god kvalitet.

AtW

Lenke til kommentar

rundt 15k? Mmmm, da ville jeg gått for EH-TW3500. Driver å spare til den selv.... :love: (så har du til og med penger til overs for proff kalibrering om du ønsker)

Nå er jeg ikke så voldsomt inn i disse kalkulatorene. Kjenner ikke noen som har egentlig brukt de. Personlig har jeg (og andre jeg kjenner) brukt egen preferanse for for hvordan det ser ut og oppleves.

Men igjen, alt det der ville jeg regnet ut og funnet ut av, som lerret størrelse osv, etter å fått projektoren i hus. Det er stor forskjell mellom modellene på hvor størt/lite bilde blir på en bestemt plassering. Og ofte å lese hvor stort du "bør" ha det er sjokkerande stort når du får se det i levende live.

Jeg har min montert på den bakerste veggen. Og plassert den slik at den gir bilde rett frem, uten behov for å justere linsens vinkel.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...