sallexandar Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hva er forskjellen mellom for eksempel JBL LS40 Høyttalere ( koster 12000 for ett par ) og KRK RP8 pg ( koster 12000kr for ett par)? Nå holder jeg med på å kjøpe to monitorer som jeg vil koble med "native instruments audio control 1" lydkort. Det vil jeg bruke cubase and guitar rig på og høre på flac og gode mp3 filer. Kan man koble JBL med det kortet eller må man ha en forsterker mellom dem, KRK kan kobles og det blir sikkert bra lyd når jeg bruker dem som studio monitorer. Om det blir bra lyd når jeg hører på filene med jass og klassisk musikk, er jeg ikke helt sikker. Takk for hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
magb Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Det som er forskjellen er at KRK har innebygget forsterker i hver høyttaler, det har ikke Jbl ls40. Krk høyttalerne er vel også konstruert for nærfeltslytting, mens kanskje jbl fyller et stort rom litt bedre. edit: Med andre ord kan krk kobles til lydkortet mens Jbl ls 40 trenger en separat forsterker. (til minst 3000kr++) Endret 26. februar 2010 av magb Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Som allerede sagt her er monitorer(som KRK'ene) som oftest aktive, altså har de egne forsterker innebygget og kan koples rett i et lydkort. Generelt er vel forskjellen på høytallere og monitorer at høyttalere er ment for å få musikken til å høres best ut, mens monitorer helst skal være "ærlige", altså farge lyden minst mulig. Tanken er jo at hvis det høres bra ut på studiomonitorene hørs det forhåpentligvis bra ut alle andre steder. Lenke til kommentar
sallexandar Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 for å få best mulig lyd fra pc( bruker stort sett gode flac filene), koblet jeg audio control 1 med MACKIE pr8 ( 4500kr, har jeg betalt i dag ). BASS er kjempe sterk, og det iriterer litt når man hører på klassisk musikk og fine jass instrumentaler. Lyden er veldig sammensatt. Jeg må venne litt til den og lære kanskje hvordan bassen kan tammes med software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå