Gå til innhold

Dubstep-tråden


*F*

Anbefalte innlegg

Esepi naila'n. Og det er egentlig ikke så omtåket. Det står og faller på BPM, eller "taktanslag per minutt" som en musikklærer ville sagt det. Om det ligger over 150 bpm kan det etter min mening ikke kalles lenger kalles dubstep, uansett om det fortsatt har wobble eller ei. Over det tempoet mister man swingen i låta, ifyouknowhatimean. Det samme går andre veien, om en låt går under 150-160 er det ikke dnb heller. Så om noe som går under dnb kunne vært klassifisert som dubstep så... er det per definisjon ikke dnb i utgangspunktet. MEN, utover tempoet er det naturligvis masse likheter, siden de har samme foreldre. Eller vent... det blir feil, siden drum&bass er en av foreldrene til dubstep, faktisk.

 

Brannfakkel, kjør debatt!

 

Hva med å bare gi faen i bpm, og bare høre på musikk!

 

Jeg er wannabe-DJ, så om jeg gir faen i BPM blir det sannsynligvis den kjipeste miksen du har hørt. Og å høre på musikk gjør jeg fra jeg står opp til jeg legger meg, jeg har bokstavelig talt headphones på knotten i 10-12 timer hver dag. Og sist men ikke minst er det her et diskusjonsforum der vi har det med å diskutere musikk i tillegg til å finne nye låter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Brannfakkel, kjør debatt!

 

Hva med å bare gi faen i bpm, og bare høre på musikk!

 

hva er så ille med diskusjon om sjangertrekk? skader ikke å opplyse en del folk om hva som faktisk er dubstep og hva som ikke er det.

det er ikke værre for de som ikke er intressert enn at de scroller ned litt mer....

 

og jo en dubstep sang ligger i området rundt 140bpm, det er mer eller mindre standarden, men med dubstep er det som oftest basslinja som definerer hastigheten (altså rundt 140bpm) mens perkusjonen går i rundt 70, med d'n'b derimot så er det perkusjonen/trommene som definerer hastigheten som da ligger i området 150-170bpm.

 

dubstep bruker også å ha en mye enklere trommeloop enn dnb, typisk så er trommeloopen i dubstep et enkelt mønster typ. kick-snare-kick-snare kanskje ispedd noen symballer osv mens med dnb gjerne har ispedd mer imellom

 

Yes, enig, hear-hear osv. En veldig viktig ting jeg glemte å nevne i forhold til dnb og rytme, er BREAK BEATS. Ikke bland korta, jeg snakker ikke om sjangeren breakbeats som i Plump DJs eller Specimen A men om konseptet å ta et break fra en låt og loope det. Samme som i jungle, men la oss ikke begynne å snakke om forskjellen på de to sjangerne. My hed does the hurt.

Endret av thismeanswar
Lenke til kommentar

Syntes det var et kult stykke. Men den kunne ha gått bittelitte granne raskere.

 

Joa, men da mister det schwingen (som jeg nørder om hele tiden, I know). Den nærmer seg house-bpm på 128, men istedenfor å ha "four-on-the-floor" med 4/4 anslag har den fortsatt halfstepping og synkoperte rytmer. Akkurat nå innser jeg at jeg er litt mer nerd enn jeg er komfortabel med. I need to get out more. Jeg reposter den tegneseriestripa her til de som ikke så den sist (sterk strøm her inne)... Morsom, men den treffer litt...

 

 

ohgod.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godeste Sonny Moore twitra den dokumentarfilmtraileren her for et par timer siden. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, så stoka som jeg blir av dette. Enhver musikkinteressert kommer til å gjøre i brallorna, så fett som det her er. Det her er selve definisjonen på et paradigmeskifte, og oppsummerer så utrolig mye av den filosofien om kreativitet som selv jeg abonnerer på. Det sitatet her er hele greia for meg:

 

"There is not a sound we can't make, there's not a beat we can't create, there's not an artist we can't record.. now what?"

 

"The inspiration for today comes from yesterday which makes for great music tomorrow"

 

... og nøyaktig DER kommer dubstep og annen elektronisk musikk inn i bildet. Alle de nødvendige faktorene som skal til for å skape et paradigmeskifte er tilstede - og nå begynner det et helt nytt kapittel. Jeg tipper det er en følelse som det her samtidskidsa hadde da rocken kom til Oslo på slutten av 50-tallet. Satan, som jeg nerder. Jeg trenger et liv, og en skikkelig døgnrytme.

 

 

RE:GENERATION, A Documentary About Unthinkable Collaborations

 

 

 

 

Grundig informasjon om dette fantastisk kreative prosjektet:

 

http://www.housemusicessentials.com/regeneration-a-documentary-about-unthinkable-collaborations/

 

btw: Skrillex collab med THE DOORS? Klar....ferdig...WHINE! :!:

Endret av thismeanswar
Lenke til kommentar

Haha, nå blir'e ballade... Infected Mushrooms har begynt å leike seg med dubstep, de la ut den her på onsdag:

 

http://soundcloud.com/infectedmushroom/infectedmushroom-psystep

 

Vad tycks? Jeg er ikke fan av psytrance, men det her var faktisk ganske så fett. Umodent, men det kan bli grisefett om de fortsetter å leke seg.

 

Er(var) selv en stor fan av Infected, og at de begynner å prøve seg i den retningen er awesome! Likte ikke sangen tho, men hvis de fortsetter den veien kan det bli ganske fett.

Lenke til kommentar

Haha, nå blir'e ballade... Infected Mushrooms har begynt å leike seg med dubstep, de la ut den her på onsdag:

 

http://soundcloud.com/infectedmushroom/infectedmushroom-psystep

 

Vad tycks? Jeg er ikke fan av psytrance, men det her var faktisk ganske så fett. Umodent, men det kan bli grisefett om de fortsetter å leke seg.

Stor fan av psy! :D Men syns ikkje det var særleg likt anna arbeid dei har gjort. Stileg song, nonetheless.

 

Also: Er det andre enn meg som begynne å bli lei av orddelingsfeil i trådtittel?

Lenke til kommentar

Nei, det er bare midlertidig. Serveren den er hosta på (med mindre det har endra seg) er ganske liten, så det må bli eit par endringar før me kan bruka det skikkeleg.

 

Passordet var veldig midlertidig ja, erru sprø! Å ha passordbeskyttelse på et forum som det her vil være imot alt jeg står for og tror på. Jo mer åpent, transparent og demokratisk desto bedre. Fuck passord, vegger, murer, landegrenser, hengelåser, sperringer... you get the idea.

 

... men nå får jeg faen ikke fjernet passordet. Jeg oppretter bare nye forum istedenfor.

Endret av thismeanswar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...