Gå til innhold

Dubstep-tråden


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at det er forskjellige grupper lyttere her i tråden: de som liker mer slow dubstep som Benga, Skream + de låtene rett over, og de som liker raskere, filthiere dubstep med fete drops som Skrillex, Flux Pavilion og Excision. Det er også de som liker begge. Kan vi ikke bare la det være sånn?

Word, son.

 

Jeg er en fan av førstnevnte, men da er jeg også originalt fan av oldschool dubstep, som burial og kode9. Har ikke noe imot brostep, men jeg blir bare litt oppgitt når folk poster electro-house under dubstep-tags.

Lenke til kommentar

“I think the dubstep that has come over to the US, and certain producers-- who I can't even be bothered naming-- have definitely hit upon a sort of frat-boy market where there's this macho-ism being reflected in the sounds and the way the music makes you feel. And to me, that is a million miles away from where dubstep started. It's a million miles away from the ethos of it. It's been influenced so... much by electro and rave, into who can make the dirtiest, filthiest bass sound, almost like a pissing competition, and that's not really necessary. And I just think that largely that is not going to appeal to women. I find that whole side of things to be pretty frustrating, because that is a direct misrepresentation of the sound as far as I'm concerned.”

 

- James Blake

Lenke til kommentar

James Blake er tydeligvis ganske lik noen av de jeg gikk på musikklinje med. Han har en litt annen, men like gjennomsiktig måte å si: "Elektronisk musikk er ikke musikk" på. Bare at det ikke gjelder rock/metal vs. elektronisk musikk, men electro-pop vs. en annen elektronisk stil.

Lenke til kommentar

James Blake er tydeligvis ganske lik noen av de jeg gikk på musikklinje med. Han har en litt annen, men like gjennomsiktig måte å si: "Elektronisk musikk er ikke musikk" på. Bare at det ikke gjelder rock/metal vs. elektronisk musikk, men electro-pop vs. en annen elektronisk stil.

 

Skjønner hva du mener, men jeg tror du fokuserer på feil sted. Sånn som jeg forstår det er poenget at en stor del av dubstep er på vei mot en konkurranse der det er om å gjøre å ha den mest "filthy" basslinja. Jeg er veldig uenig i det siste han sier om "...because that is a direct misrepresentation of the sound as far as I'm concerned.” siden det forutsetter en (mis)oppfatning om at vet best hva dubstep egentlig innebærer. Og "influenced so... much by electro and rave" er det idiotisk å bruke som et negativt poeng, siden det nettopp er innflytelsen fra andre sjangere som er det herlige med kultur generelt og musikk spesielt. Kultur må per definisjon hele tiden være i utvikling og visner om den stopper opp. Og dubstep selv er jo et resultat av ulike innflytelser og blandinger i gammel UK garage og 2step. Hmmm, når jeg tenker meg om er jeg egentlig ganske uenig i det meste fyren skriver, så jeg begynner å lure litt på hvorfor jeg postet det der i det hele tatt :p

 

Oh well, diskusjon og livat blir det no' lell

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat som i metal. Det er mye bra metal av tyngre valør, men det er ikke å stikke under en stol at det oppstod mest på grunn av at det skulle være tyngre og hardere enn det som var før. Det er en naturlig del av evolusjonen til en bestemt sjanger at enkelte artister prøver å lage musikken mest mulig ekstrem. På samme måte som elektronisk musikk har Extratone/Speedcore som bare handler om høyest mulig tempo. Men synes ikke det gjør noe at metal har utviklet seg til sjangere som Black Metal. Det finnes nok metal av typen Heavy Metal likevel, og det vil nok finnes nok gammeldags dubstep selv om Skrillex har blitt et kjent navn.

 

Folk henger seg kanskje for mye opp i sjangernavn. Jeg liker ikke så godt Skrillex, men digger Dubba Jonny og Nero og lignende, men kan godt kalle det noe annet enn dubstep så snart noen kommer på et bra navn; hvis da Dubstep-navnet skal være forbeholdt typen slow, oldschool dubstep.

Endret av Aurvan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herligere

 

Neiuff!

 

"I think the dubstep that has come over to the US, and certain producers-- who I can't even be bothered naming-- have definitely hit upon a sort of frat-boy market where there's this macho-ism being reflected in the sounds and the way the music makes you feel. And to me, that is a million miles away from where dubstep started. It's a million miles away from the ethos of it. It's been influenced so... much by electro and rave, into who can make the dirtiest, filthiest bass sound, almost like a pissing competition, and that's not really necessary. And I just think that largely that is not going to appeal to women. I find that whole side of things to be pretty frustrating, because that is a direct misrepresentation of the sound as far as I'm concerned."

 

- James Blake

 

Må nok si meg enig med James Blake her ass!

 

Jeg takler ikke Skrillex og dubstep av samma sorten, typisk amerikansk douchebag greie IMO, "SMELT TRYNET MITT MED EI BASSLINJE OG MASSE STØY!!!!"

altså jeg har ikke noe imot ei brutal låt, tvert i mot, men skrillex er bare ei røre av høyre lyder og plagsomme synth stemmer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

herlig!

Herligere

Haha! Bra post. Personlig liker jeg nesten alltid Nero sine originale fremfor remixene, samme med den her. Neros produksjon er så kleeeean! Haha, apropos Nero - jeg bladde gjennom en gammel mappe med a capellaer til en miks i går, og jaggu fant jeg ikke "The Jets - Crush On You" der - vinylrip :) Noen forslag til mashups? Den går i 120bpm og bass i F# - legger den ved. De av dere som kan produsere kan slå dere løs :D Go get'em!

Acapella - The Jets - Crush On You.mp3

Endret av thismeanswar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...