Gå til innhold

Dubstep-tråden


*F*

Anbefalte innlegg

Jeg merker at jeg blir litt provosert når du sier "oppfyller noen av kravene". Jeg vet jeg har snakket om elementene som definerer dubstep, men for meg blir det mer sjangertrekk enn "krav". Jeg får en følelse av at det synet blir for autoritært og elitisk. På hvilket tidspunkt har en ny sjanger blitt så etablert at den får sine egne, offisielle krav som må oppfylles, og hvem er det som bestemmer hvilke krav dette er? Når har en sjanger beveget seg så langt fra røttene at det plutselig er en helt ny en? Du nevner 2-step og grime, men om du sammenligner feks. de første tingene til Kano med den nye skiva til Wiley så er det også et ganske stort hopp.

Er egentlig enig i at "krav" er feil ord, siden det på en måte antyder at sjangeren har en fasit. Jeg vil bare henvise til det som normalt kjennetegner dubstep. Du har også godt poeng når du stiller spørsmål om når en videreutvikling av en sjanger blir en ny og egen sjanger; det blir nødvendigvis subjektivt. Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men når musikken blir ugjenkjennelig, slik den nye dubstep-en har blitt for meg, da vil jeg si et skille har oppstått.

 

Overdøvende er mye av poenget. Og det legges veldig mye jobb i å få en fet sub-bass - om du hører den samme Flux Pavilion-låta på iPoden og deretter på en konsert med enorme basselementer vil det på mange måter fremstå som en helt ny sang. Det er bare du som har for små bassdrivere :)

Umulig er det ikke, men for øyeblikket kjører jeg Denon AH-C751, så lydgjengivelsen bør være helt kurant, og i hvert fall på høyde med det de fleste i denne tråden bruker.

 

Her er jeg sterkt uenig i mange ting. 1: "Dubstep" var ikke et velkjent og veldefinert begrep. Sjangeren begynte å spire først etter årtusenskiftet, og er altså knapt tolv år gammel. Den var sammen med grime/eski og 2-step noen svært smale sjangere som holdt seg innafor London. Sammenlignet med feks house, (som forøvrig rommer et enormt spenn av stiler på samme måte som moderne dubstep) har dubstep bare kommet til tenåra. 2: Definisjonsmakten ligger i stor grad hos flertallet av publikum og den rådene oppfatningen. Det ironiske er at det var nøyaktig de samme områdene som definerte dubstep i første omgang, så da mener jeg at det ikke er noen grunn til at det fortsatt gjelder. 3: Jeg ser hvordan du opplever at begrepet blir strippet fra sin opprinnelige mening, men da er vi tilbake til hvem som definerte det i utgangspunktet og hvem som ga dem den autoriteten.

1. Hvis man tenker på dubstep som dub+2 step, er ikke det i det minste et ganske godt utgangspunkt? Klart, det er en ung sjanger, men røttene er klare.

 

2. og 3. synes jeg et mer interessant poeng. Det jeg umiddelbart tenker på her er flertallets tyranni. Er det ikke litt sent, ti år etter at en sound har blitt etablert og en helt ny retning har tatt over (i hvert fall popularitetsmessig), å omdefinere hva sjangeren er? At flertallet forbinder den nye sounden med det "gamle" begrepet er selvfølgelig et godt argument for å la det være slik, men er ikke det urettferdig ovenfor begge scenene? Selv hadde jeg helst sett at man kalte det noe helt annet, men så lang tid som det er har gått nå skjønner jeg at det er urealistisk. Men hva med et prefiks, som med post-rock eller nu-metal?

 

Et helt drøyt utsagn... Jeg tror ikke du helt ser det store bildet her. Dubstep har eksplodert, og introdusert en hel ny generasjon for elektronisk musikk. For meg var det Prodigys "Experience", for kidsa i dag er det Skrillex. Konsekvensen av det her er at vi får et enormt mye større publikum som åpner ørene for all elektronisk musikk. Det betyr at booking-byråene ser at det blir større marked (yes, mainstream) og dermed blir det flere konserter og dubstepkvelder med internasjonale artister. Et relevant eksempel er Atomic Agency og Skrillex på Spektrum. Etter at dubstep ble mainstream har det blitt utrolig mye lettere for andre sjangere å slippe inn, da tenker jeg først og fremst på drum&bass, som har vært en nørdesjanger i femten år. Jeg mener at det absolutt ikke volder sjangeren skade.

Det er her vi rett og slett er fundamentalt uenige. Jeg mener ikke at det er dubstep har blitt mainstream, men en avart av electro; det er ikke Skream og Burial som plutselig dominerer klubbscenen, det er aggressiv og bråkete-for-bråkets-skyld-"brostep" som har tatt over.

 

Jeg synes Rusko, som tidlig fikk både skjenn og mange nye fans for å popularisere sounden, beskriver problemet godt:

 

Det gir kanskje riper i lakken til det opprinnelige begrepet men dette er snakk om en levende, samtidig sjanger - ikke et begrep. Om de som lager "ekte dubstep" (hva enn det er) får sand i vaginaen fordi de ufrivillig blir assosiert med (les: settes i samme bås med de kommerse poser-døgnfluene på fjorten) så tenker jeg at de kanskje heller burde gjøre sin greie og drite i hvordan andre definerer hva. Egentlig er det rart at de holder så hardt på en merkelapp som "dubstep", det ville vært mer naturlig om de ikke brydde seg å putte musikken sin i kategorier. Og sist men ikke minst; ikke drit deg ut (unnskyld uttrykket): hvordan kan du si "som ikke har noe til felles med dem" ? Jeg trodde vi hadde etablert at det er en god del likhetstrekk i feks bpm, sangstruktur og basslinjer.

Joda, jeg både håper og tror at de vil fortsette med sitt, men det blir så klart vanskeligere å finne frem til den "originale" musikken når en sjanger med en såpass annerledes sound har tatt på seg samme merkelapp. Og jeg er enig i at det er likhetstrekk som går igjen, men jeg føler ikke at sjelen, det essensielle, er der i den nye typen dubstep. Sludge og hard rock, for eksempel, har mange ting til felles, men hvordan de benytter seg av verktøyene de begge har tid rådighet er svært forskjellig.

 

Uansett, uenig som jeg er, kudos for saklig og behersket argumentasjon. + til deg.

 

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! WHEEEE! Forresten noen her som bor i Trondheim? Jeg har kommet i kontakt med Autolaser, han skal ha konsert i Trondheim i morra. Jeg flyr meget sannsynlig dit rett etter jobb. Så - noen i det nabolaget i morgen kveld? Noen som skal på konserten, kanskje?

Jeg vil være i Trondheim, om det teller for noe. :D

 

Hvor skal han spille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er mer enig med deg enn du kanskje tror. Jeg var inne på dette med et prefiks, post-dubstep - men det er nok som du sier for seint nå. Det vil nok være lettere å referere til old-school UK dubstep som... vel, old-school. Men siden det hele er i konstant utvikling er det ganske sikkert at sjangeren vil fragmenteres til smalere sjangere på samme måte som vi allerede ser med moombahcore, drumstep etc. Jeg ser ikke helt hvor det blir urettferdig ovenfor scenene? Eller for å si det på en annen måte; jeg synes ikke konsekvensene av sjangerforvirringen er så ille. Du har tidligere nevnt dette med at oldstep (for negativt ladet?) drukner og blir kvalt i den nye flommen av post-dubstep (jeg liker den siste der mer og mer...)

 

Men hva med poenget mitt om mer oppmerksomhet rundt samlebegrepet elektronisk musikk? Folk som blir virkelig interesserte vil meget mulig gå på skattejakt bakover i arkivene og finne noe som er nytt for dem, slik at det alltid vil være en oppmerksomhet rundt dette med røtter. Personlig er jeg ikke så fan av den originale dubsteppen fordi jeg ikke synes det er nok driv i den. Jeg er som jeg nevnte drum&bass-gutt først og fremst, og hører hjemme på gulvet. For å sette et bilde på det - jeg har fast rutine på å ta med meg en tørr t-skjorte hver gang jeg skal ut på en dnb-kveld. Det hadde jeg ikke hatt behov for om jeg gikk ut for å danse til old-school, og da blir det ikke så mye poeng for meg. Oldschool kan være digg, men da må jeg være god og fjern først :p

 

Jeg kunne ikke vært mer enig med Rusko. Jeg tror at maset etter alt som er slemt og skittent har litt å gjøre med at det nye publikummet ikke har hørt på dubstep lenge nok til å få en forståelse av hva som faktisk er kvalitet og nyskapning i motsetning til de utallige middelmådige produsentene som prøver seg. Hmmm.... når jeg skriver det her merker jeg at jeg blir enda litt mer enig med deg. De som nylig har blitt med på festen har kanskje en oppfatning at jo slemmere / mer skitten musikken er, desto mer dubstep blir det. Men da tenker jeg - om deres dubstepverden er begrensa til kun wobblebass, tenk på alt de går glipp av! Hmmmm... der fikk jeg meg en karamell å tygge på.

 

Han skal spille på Blæst: trdevents.com

 

Si ifra om du skal dit, så tar vi en pils!

Endret av thismeanswar
Lenke til kommentar

De som kun synes skitten (Filthy) dubstep er definisjonen på god dubstep, er de som poster alle de rare commentsa på alle dubstep videoer :p Selv har kvaliteten

på dubstep'en jeg liker endret seg fra 2009 til Skillex kom. Mange av de nye artisene glemmer og lage en god beat og en solid fengende bassline, de pøser på med samples og wobbles/ Yois for å etterligne Skrillex på alle mulig måter.

 

"All these Skrillex imitators make me laugh. It's one thing to draw influence from the guy, but some people bite his style way too hard." - Downlink

 

Zomboy er et klassisk eksempel på sitatet over, og jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å like facebook pagen hans i det hele tatt. Makan til kopiering av stil skal man lete lenge etter. Hørte på et intervju med Zeds Dead for noen månder siden hvor de virket svært irritert på hvordan de nye artistene profilerer dubstep.

 

"They forgot have to make a bassline in general, the beat is f***ing ugly and their synths are premade and sampled..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg bor i Trondheim and this intrigues me, hvor skal han spille?

 

edit: ser han spiller på blæst, fett! kan ikke bli stort nærmere meg :D

 

 

starter å bli en del steder det foregår en del dubstep gigs nå, supa/brukbar, blæst og strossa på samfundet

Endret av weebl
Lenke til kommentar

Han spiller på Blæst. Jeg booket nettopp flybilletter, 2000 kr t/r for å dra på den konserten. Så om du ikke drar, blir jeg nesten nødt til å kvæle deg med en brukt kondom. Neida :) Joda. Jeg har aldri vært på besøk i nyere tid, så jeg er helt blank. Forhåpentligvis skal Kent, aka. Autolaser være en slags kulturguide for meg.

 

 

edit: ser han spiller på blæst, fett! kan ikke bli stort nærmere meg :D

 

 

Nachschpiel, sa du? Det er ikke nødvendig, men... ok, da. Sweet, takk for tiltaket! Du er gem! ;D

Lenke til kommentar

Repost fra s. 69, lolol.

 

Er 10001 reposts her. Tror du virkelig jeg går igjenom alle sidene for å sjekke at det jeg poster ikke har blitt postet før?

 

Har da aldri sagt at det er nødvendig å gå gjennom hele tråden for å se om det er repost, men et par sider kan da aldri skade.

Hadde alle fulgt filosofien din ville tråden vært overfylt med reposts fra to innlegg over, og en slik tråd vil vi vel ikke ha?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...