Gå til innhold

Dubstep-tråden


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For the record: jeg synes det er helt evneveikt av Atomic Agency å ikke innse at Skrillex på mange måter tilhører en "ny" generasjon av musikkfans. MEN jeg har hørt at det går an å kontakte Spektrum på forhånd for å gjøre en spesialavtale der de "mindreårige" må ha med en verge.

 

Jeg ble invitert til å være med på konserten av en jeg kjenner som jobber for Spektrum, så det var litt random at jeg plutselig fikk full pakke levert i fanget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

For the record: jeg synes det er helt evneveikt av Atomic Agency å ikke innse at Skrillex på mange måter tilhører en "ny" generasjon av musikkfans. MEN jeg har hørt at det går an å kontakte Spektrum på forhånd for å gjøre en spesialavtale der de "mindreårige" må ha med en verge.

 

Jeg ble invitert til å være med på konserten av en jeg kjenner som jobber for Spektrum, så det var litt random at jeg plutselig fikk full pakke levert i fanget.

 

Men helvete da, skal jeg ta med mamma på skrillex... Nei tror ikke det.

Lenke til kommentar

Hva er greia med at det praktisk talt aldri postes dubstep her? Autolaser oppfyller jo ikke ett av kriteriene for dubstep engang.

 

 

Haha, nå kommer hælvete til å bryte løs her.

 

La meg gjette, du er "old school" og sverger til Plastician, Benny Ill og alt som kom ut på Fent Plate? På ungdomsskolen lærte vi at kultur som står stille visner og dør, gjorde ikke du? Dubstep og resten av bassfamilien vil alltid være i utvikling, og de siste fem årene har det eksplodert. Så jo, så godt som alt det her ER dubstep. Vi kan begynne å prate undersjangere, men det blir bare flisespikkeri. Jeg har hørt på elektronisk bassmusikk i 15-16 år, så jeg liker å tro at meningene mine er på solid grunnlag. Så godt som alt av det som postes her faller inn under dubstep-kategorien uansett hvordan du vrir og vender på det - eller hvorvidt du liker det eller ei. De går alle i rundt 140, de har ofte synkoperte rytmer og ikke minst en allstedsnærværende sub-bass. Jeg tipper at du også har lang fartstid som musikkfan, så la meg bruke dnb som eksempel: hør på Andy C Adam F sin Metropolis og deretter på

av Tech Itch. 1996 og 2009 - ganske så forskjellig, og ganske så definitivt drum&bass. Ikke sett meg igang på hele diskusjonen om "ekte" fans kontra motefans/posere/whatever, det blir bare bitching om ungdommen i dag som ikke vet hva "ekte" dubstep er.

 

Før du sier noe - låta jeg postet tidligere, "Cebuella" går i 160. Men de synkoperte rytmene, four-to-the-floor, tung vekt på flere bassdrops, en beatdown-seksjon, snutter av vokalsamples... skal jeg fortsette?

Endret av thismeanswar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forelsket meg helt i denne remix'en faen så drøy!

http://www.youtube.com/watch?v=eJ7Q1EpW0zs&feature=feedu

 

Mange delte meninger om hva som er dubstep og ikke. Jeg synes at det kan bli litt ensformet med oldschool dubstep til tider, men med litt innslag fra house/electro/gitar blir det mer fengende og det tar lettere av på fest. Alt er egentlig smak og behag, men jeg foretrekker alt innenfor dubstep ;)

 

Selv er Zeds Dead favoritten innenfor Dubstep og Gimme Shelter og Rude Boy feat Omar LinX er top of the notch !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På ungdomsskolen lærte vi at kultur som står stille visner og dør, gjorde ikke du? Dubstep og resten av bassfamilien vil alltid være i utvikling, og de siste fem årene har det eksplodert.

Den logiske bristen i den uttalelsen er at hvis det som her kalles dubstep virkelig utviklet seg fra "ekte dubstep", så ville det hett noe annet. Hvis ikke, hvorfor heter ikke dubstep bare 2-step, og hvorfor heter ikke 2-step bare UK garage, og hvorfor heter ikke UK garage bare oldschool jungle, og så videre?

 

Når musikken ikke lenger oppfyller noen av kravene for å være dubstep (en fin beskrivelse jeg har hørt, for å unngå å bli for teknisk, er "bass, pace and space"), da burde det ikke kalles dubstep lenger. Akkurat som man ikke kaller rock for blues, selv om det var der det begynte. Og det blir fortsatt gjort masse spennende innovasjon innen dubstep uten at det blir tråkket utenfor grensene.

 

Så godt som alt av det som postes her faller inn under dubstep-kategorien uansett hvordan du vrir og vender på det - eller hvorvidt du liker det eller ei. De går alle i rundt 140, de har ofte synkoperte rytmer og ikke minst en allstedsnærværende sub-bass.

At det meste her har sub-bass sier jeg meg rett og slett uenig i. Jeg synes det er mer overdøvende mid-range-bass.

 

Ikke sett meg igang på hele diskusjonen om "ekte" fans kontra motefans/posere/whatever, det blir bare bitching om ungdommen i dag som ikke vet hva "ekte" dubstep er.

Der er vi helt enig. Jeg har ingenting imot musikken her, selv om det ikke akkurat er min kopp te, og hvorfor folk liker det er meg rivende likegyldig, men når de tar et velkjent og veldefinert begrep og klistrer det på musikk som ikke har noe med det å gjøre, da blir jeg lettere irritert, for det stripper begrepet for all mening.

 

I løpet av de siste par årene har det rett og slett voldt sjangeren skade, for flertallet er nå bare kjent med "ny dubstep", og de som lager "ekte dubstep" blir ufrivillig assosiert med en scene som ikke har noe til felles med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nam Nam Nam

 

Hehe, håper de siste minuttene med Skrillex er en pekepinn på 22 november.... det er lov å håpe, men bestefattern pleide å si "du kan håpe i den ene handa og spøtte i den andre, og så ser du hvilken du får mest i.."

 

Videoene til Jon Zombie er gudommelige, samme gjelder dubstep-raves i San Francisco. Når jeg har jobba hardt og lenge nok SKAL jeg til LA/SF for å satse. Hvis ikke, spiser jeg hatten min - Onkel Skrue-style.

Lenke til kommentar

Lager selv egen dub men det er faen så stress og finne en fengende intro :p Basslinen /wobbles/Yois etc er enkelt, men de underligende rytmene/ synthene er jævli vansklige. Begynner å få dreisen på enkle synth'er men satser på og å ta steget opp snart :D

 

Og ja Onkel Skrue style, husk salt og pepper, No ketchup!

 

Edit: Nesten ingen som er på høyde med Skrillex, Nero, Flux og P når det gjelder live mixing, faen 22 November kan ikke faile :whistle:

Endret av Berniy
Lenke til kommentar

På ungdomsskolen lærte vi at kultur som står stille visner og dør, gjorde ikke du? Dubstep og resten av bassfamilien vil alltid være i utvikling, og de siste fem årene har det eksplodert.

Den logiske bristen i den uttalelsen er at hvis det som her kalles dubstep virkelig utviklet seg fra "ekte dubstep", så ville det hett noe annet. Hvis ikke, hvorfor heter ikke dubstep bare 2-step, og hvorfor heter ikke 2-step bare UK garage, og hvorfor heter ikke UK garage bare oldschool jungle, og så videre?

 

Der har du mange gode poenger. Veldig mange av tingene vi prater om her er egentlig definisjonsspørsmål, så det kan være vrient å forstå hverandre når man gjør det på grunnlag av forskjellige definisjoner. Dubstep har vokst fra å være en snever London-greie til å bli det enorme fenomenet det er nå. Du har kanskje rett i at sjangeren har beveget seg så langt vekk fra mora si at den burde blitt omdøpt, men på den annen side deler dagens dubstep (Rockstep? Popstep? Ravestep? Post-dubstep? Wobblestep? Step?) fortsatt mange likhetstrekk med originalen.

 

Når musikken ikke lenger oppfyller noen av kravene for å være dubstep (en fin beskrivelse jeg har hørt, for å unngå å bli for teknisk, er "bass, pace and space"), da burde det ikke kalles dubstep lenger. Akkurat som man ikke kaller rock for blues, selv om det var der det begynte. Og det blir fortsatt gjort masse spennende innovasjon innen dubstep uten at det blir tråkket utenfor grensene.

Jeg merker at jeg blir litt provosert når du sier "oppfyller noen av kravene". Jeg vet jeg har snakket om elementene som definerer dubstep, men for meg blir det mer sjangertrekk enn "krav". Jeg får en følelse av at det synet blir for autoritært og elitisk. På hvilket tidspunkt har en ny sjanger blitt så etablert at den får sine egne, offisielle krav som må oppfylles, og hvem er det som bestemmer hvilke krav dette er? Når har en sjanger beveget seg så langt fra røttene at det plutselig er en helt ny en? Du nevner 2-step og grime, men om du sammenligner feks. de første tingene til Kano med den nye skiva til Wiley så er det også et ganske stort hopp.

 

Så godt som alt av det som postes her faller inn under dubstep-kategorien uansett hvordan du vrir og vender på det - eller hvorvidt du liker det eller ei. De går alle i rundt 140, de har ofte synkoperte rytmer og ikke minst en allstedsnærværende sub-bass.

At det meste her har sub-bass sier jeg meg rett og slett uenig i. Jeg synes det er mer overdøvende mid-range-bass.

Overdøvende er mye av poenget. Og det legges veldig mye jobb i å få en fet sub-bass - om du hører den samme Flux Pavilion-låta på iPoden og deretter på en konsert med enorme basselementer vil det på mange måter fremstå som en helt ny sang. Det er bare du som har for små bassdrivere :)

 

Ikke sett meg igang på hele diskusjonen om "ekte" fans kontra motefans/posere/whatever, det blir bare bitching om ungdommen i dag som ikke vet hva "ekte" dubstep er.

Der er vi helt enig. Jeg har ingenting imot musikken her, selv om det ikke akkurat er min kopp te, og hvorfor folk liker det er meg rivende likegyldig, men når de tar et velkjent og veldefinert begrep og klistrer det på musikk som ikke har noe med det å gjøre, da blir jeg lettere irritert, for det stripper begrepet for all mening.

Her er jeg sterkt uenig i mange ting. 1: "Dubstep" var ikke et velkjent og veldefinert begrep. Sjangeren begynte å spire først etter årtusenskiftet, og er altså knapt tolv år gammel. Den var sammen med grime/eski og 2-step noen svært smale sjangere som holdt seg innafor London. Sammenlignet med feks house, (som forøvrig rommer et enormt spenn av stiler på samme måte som moderne dubstep) har dubstep bare kommet til tenåra. 2: Definisjonsmakten ligger i stor grad hos flertallet av publikum og den rådene oppfatningen. Det ironiske er at det var nøyaktig de samme områdene som definerte dubstep i første omgang, så da mener jeg at det ikke er noen grunn til at det fortsatt gjelder. 3: Jeg ser hvordan du opplever at begrepet blir strippet fra sin opprinnelige mening, men da er vi tilbake til hvem som definerte det i utgangspunktet og hvem som ga dem den autoriteten.

 

I løpet av de siste par årene har det rett og slett voldt sjangeren skade, for flertallet er nå bare kjent med "ny dubstep", og de som lager "ekte dubstep" blir ufrivillig assosiert med en scene som ikke har noe til felles med dem.

Et helt drøyt utsagn... Jeg tror ikke du helt ser det store bildet her. Dubstep har eksplodert, og introdusert en hel ny generasjon for elektronisk musikk. For meg var det Prodigys "Experience", for kidsa i dag er det Skrillex. Konsekvensen av det her er at vi får et enormt mye større publikum som åpner ørene for all elektronisk musikk. Det betyr at booking-byråene ser at det blir større marked (yes, mainstream) og dermed blir det flere konserter og dubstepkvelder med internasjonale artister. Et relevant eksempel er Atomic Agency og Skrillex på Spektrum. Jeg tror det bare er forsmaken. Etter at dubstep ble mainstream har det blitt utrolig mye lettere for andre sjangere å slippe inn, da tenker jeg først og fremst på drum&bass, som har vært en nørdesjanger i femten år. Jeg mener at det absolutt ikke volder sjangeren skade. Det gir kanskje riper i lakken til det opprinnelige begrepet men dette er snakk om en levende, samtidig sjanger - ikke et begrep. Om de som lager "ekte dubstep" (hva enn det er) får sand i vaginaen fordi de ufrivillig blir assosiert med (les: settes i samme bås med de kommerse poser-døgnfluene på fjorten) så tenker jeg at de kanskje heller burde gjøre sin greie og drite i hvordan andre definerer hva. Egentlig er det rart at de holder så hardt på en merkelapp som "dubstep", det ville vært mer naturlig om de ikke brydde seg å putte musikken sin i kategorier. Og sist men ikke minst; ikke drit deg ut (unnskyld uttrykket): hvordan kan du si "som ikke har noe til felles med dem" ? Jeg trodde vi hadde etablert at det er en god del likhetstrekk i feks bpm, sangstruktur og basslinjer.

Endret av thismeanswar
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Subscape Slår til igjen!!!

http://www.youtube.com/watch?v=2fSSqebvydg

 

Sweet tune!

 

og jeg må også si at jeg vil ikke putte skrillex i dubstep "boksen" synes egentlig ikke at han er noe spesielt fasinerende i det hele tatt, mangler energien man finner i mye annen dubstep IMO.

vises egentlig også i den filmen fra wobbleland som er hvordan en skikkelig event skal være!

Endret av weebl
Lenke til kommentar

vises egentlig også i den filmen fra wobbleland som er hvordan en skikkelig event skal være!

 

JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! WHEEEE! Forresten noen her som bor i Trondheim? Jeg har kommet i kontakt med Autolaser, han skal ha konsert i Trondheim i morra. Jeg flyr meget sannsynlig dit rett etter jobb. Så - noen i det nabolaget i morgen kveld? Noen som skal på konserten, kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...