OmBot Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hei, Jeg er en nybegynner hvis tidligere erfaring med fotografering begrenser seg til billige kompaktkamera og mobiltelefonkamera. Nå har jeg lyst til å kjøpe meg et nytt kamera og lære meg å bruke det til å ta gode feriebilder, festbilder og bilder av min generelle gjøren og laden. I den forbindelse har blikket mitt falt på Olympus sin PEN-serie, som virker å være greie å lære seg å bruke samtidig som de gir meg mulighet til å bytte objektiver hvis det blir aktuelt. Jeg skal være ærlig å si at jeg også finner designet særlig tiltrekkende (E-P1 mer enn E-PL1.) Mitt spørsmål er enkelt og greit om jeg burde kjøpe det eksisterende E-P1 eller vente på det nye E-PL1? Med min begrensede erfaring har jeg problemer med å se hva som skiller dem rent teknisk (bortsett fra blitz og megapixler.) I hvilken grad vil jeg behøve blitz (forbindes mest med kritthvite ansikter i ellers mørke omgivelser)? På forhånd tusen takk for alle svar og innspill! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det er lett å bli glad i designet til E-P1, utseendemessig er det svært lite å utsette på det. Men bedre utseende gir jo ikke bedre bilder og E-P1's største svakhet er også designet. Design er mer enn bare utseende, det er og betjeningsmulighet og -komfort, og der synes jeg E-P1 har overraskende store mangler. Det har tatt meg masse knoting med manual og praktisk testing og bruk å få stilt kameraet inn sånn at jeg synes jeg bruker det rimelig effektivt. For det er ikke det at det mangler muligheter til å skreddersy hvordan man betjener kameraet, men det er fryktelig mange muligheter, og det er vanskelig å få helt oversikt over hva man velger bort, når man velger én oppførsel på en bestemt knapp, osv. Og fremdeles har jeg en hel masse jeg gjerne skulle ha fått forbedret når det gjelder betjeningen. E-PL1 vil nok ikke være noe bedre eller dårligere enn E-P1 på det E-P1 kan, men jeg tror det vil være litt mindre knotete å bruke. Det er grunn til å håpe at det er tydeligere rettet mot brukere som kommer fra kompaktkamera, og dermed lettere å bruke godt med en gang. Og det vil ha mulighet for elektronisk søker, noe som jeg synes bør telle i dets favør. Jeg skulle gjerne hatt muligheten for å sette på elektronisk søker, selv om jeg er veldig glad i den optiske søkeren som jeg bruker med Panasonic's 20mm objektiv. Med andre brennvidder så er det kun skjermen, og det fungerer vanligvis, men mye av effekten av stabilisator i objektivet eller kamerahuset brukes opp når man holder kameraet ut fra kroppen, så jeg synes muligheten for elektronisk søker fortjener å vektlegges. Uansett får man ikke mer informasjon enn valg av utsnitt i den optiske søkeren, så skjermen må konsulteres -litt for ofte. Og som du skriver, E-PL1 har en blits. Den er liten, men den er der. Absolutt veldig verdifull i forhold til ingen innebygd blits. Innebygd blits har sine svakheter i forhold til ekstern blits, men muligheten er der til å justere styrken på blitsen, og du kan få innebilder der ansiktene ikke er kritthvite, og du kan få utebilder der motivet ikke bare er mørke siluetter mot en lys bakgrunn. Det krever at du finner knappen for blitskompensasjon, og litt øvelse. Jeg skulle veldig gjerne hatt muligheten! Hvis ikke det haster så kan det være en veldig god idé å avvente litt. Såvidt jeg har forstått vil Olympus komme med enda en modell i år, trolig på høsten, kanskje rekker de å ta høyde for mer av kritikken som har kommet mot E-P1, noe de knapt hadde mulighet for med E-P2 når de sendte den ut så fort. Samsung er på vei, og det kommer helt sikkert flere lekre speilløse, og forhåpentligvis bedre implementerte enn E-P1. Når alt det er sakt, så er E-P1 et veldig fint kamera som hjelper meg å ta de bildene jeg har lyst til å ta. Det nyter godt av at jeg er en langsom fotograf av langsomme motiver... -jeg tror en travlere bruker vil miste tålmodigheten fort. Jeg har det med over alt og bruker det mye, vanligvis med 20mm'eren, men et gammelt manuellfokus portrettele og en Panasonic telezoom er vanligvis med i skulderveska. Jeg liker godt at jeg med Olympus får stabilisering med ethvert objektiv jeg setter på det. Jeg likte veldig dårlig Olympus resultat i undersøkelsen som er omtalt i prisen for lave priser - jeg ville sett en gang til på Panasonic dersom jeg kjente scoren de to selskapene får her da jeg valgte kameramodell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå