TRD4U Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg sitter her med en Medion Life MT-170 datamaskin (kjøpt på Rema i 2003, om noen kjenner sorten). Hovedkortet er MSI, modell nr: MS-6716, maskinen har 512 MB PC3200 DDR-Ram og en Amd Athlon 2,00 GHz prosessor (Socket A). I det siste har maskinen oppført seg merkelig. Enkelte ganger starter den ikke, jeg får en lang beep-code (ett langtrukkent pip) om og om igjen, intet skjermbilde, selv om harddisk starter opp. Andre ganger fungerer maskinen helt fint, men etter endel bruk rebooter den plutselig. Dette kan skje flere ganger i løpet av kort tid. Maskinen startet ofte opp og fungerer etter en slik reboot, men noen ganger får jeg ikke skjermbilde, andre ganger intet skjermbilde, men denne beep-coden. Har byttet RAM, harddisk og koplet fra alle andre forstyrrende komponenter, uten at dette har endret noe. Dersom jeg får beep-code eller ikke noe skjermbilde ved oppstart, hjelper det å sette inn et PCI-skjermkort sammen det originale AGP-skjermkortet. Denne løsningen var bare til neste reboot, da får jeg ikke skjermbilde på noen av kortene. CPU'en fungerer i andre datamaskiner. Jeg har installert Windows XP på nytt, og forsøkt å finne en liste over beep-codes i manualen, men dette har ikke ført frem. Min mistanke er at hovedkortet rett og slett har tatt kvelden. Har enda ikke resatt BIOS, kan det hjelpe? Noen som har andre forslag/innspill jeg bør prøve? Innser selvsagt at maskinen bør byttes ut, men synes det er morsomt å bytte deler/lete etter feil i eldre maskiner Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Søk på google på POST error codes for å sjekke hva pipene betyr. (pip er feilkode som må tolkes (kan variere avhengig av BIOS og prosusent). Siden maskien er gammel (fra 2003) ville jeg også sjekke alle kontakter og fjerne støv. Det kan også være lurt å foreta test av RAM (selv om pip-koden ikke tyder på dette. Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp Mye god info fra msi. Enkel lang beep bruker å være relatert til gpu. Er det onboard grafikk prøv å ta ut begge de andre kortene og bruk den, eventuelt bruk kun pci kortet. Kan tenked du må inn i bios og velge hvilken gpu du skal bruke. Også greit å resette bios bare for å ha gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå