Øsse Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Først og fremst: Jeg har søkt på forumet her og har ikke funnet svar på disse spørsmålene. Jeg har en ekstern harddisk (en normal harddisk i egen kabinett koblet til ved eSATA om det spiller noen rolle) og jeg har to partisjoner. En på ext4, og en på NTFS. ext4-partisjonen er jeg interessert i å mounte fast. Hvis jeg på vanlig måte legger den til i /etc/fstab, med umask og fmask og det der: 1) Hvis jeg setter andre rettigheter (f.eks. +x) til en fil på den eksterne disken. Blir de tilbakesatt ved neste reboot? 2) Når disken ikke er koblet til (f.eks. når jeg er på farten), vil da systemet produsere feilmeldinger? 3) Kan jeg gjøre noe slik at disken fremdeles listes i side-baren i Nautilus og at den fremdeles får et ikon på skrivebordet? Jeg har og sett at det går an å sette opp regler i HAL. Burde jeg gjøre det i stedet? Hvordan gjør jeg det i så fall? I utgangspunktet hadde jeg ikke trengt å gjøre noe, men av en eller annen grunn får jeg ikke skriverettigheter til disken når systemet mounter den automatisk. Endret 25. februar 2010 av Øsse Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 2) hvis du legger til disken i /etc/fstab vil systemet produsere feilmeldinger når den ikke er koblet i om du ikke bruker noauto flagget. Noe som gjør at disken ikke blir automatisk mountet ved oppstart. Mener at den skal bli mountet med de flaggene du har satt opp i fstab når du kobler den til. At du ikke får skriverettigheter til disken når den automountes kan nok fikses med å endre noen regler i HAL. Hvordan dette gjøres kan google svare på Det er kanskje også vært å sjekke om du er medlem av plugdev gruppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå