Bone Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hei! Noen som vet om et bra og enkelt program for å rippe Musikk CD'er til .mp3 -filer? Hva vil dere anbefale? Har selv brukt CreativeMediaSource som fulgte med lydkortet til nå, men tenkte jeg skulle bruke noe nytt og mindre noe! Trenger bare til Ripping, og ikke alt det der ved siden av.. På forhånd; Hjertlig takk for svar! Med vennlig hilsen Bone Lenke til kommentar
GTS Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Easy CD-DA Extractor, og CDex er enkle og bra programmer.. Lenke til kommentar
okvangar Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Audiocrusher er gratis, raskt, og enkelt. Bruker du lame til koding er kvaliteten også meget bra http://leader.linkexchange.com/1/X885451/showiframe? dbPowerAmp music converter er jo seff også noe som bør nevnes Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Takk til alle tips! Men, et lite spørsmål; Angående kvaliteten, blir ikke den den samme, så lenge man velger samme kbsp og kHz !? [til okvangar] Audiocrusher vs. dbPowerAmp da? Hva er "lame til koding" !? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 jeg for tips om CDex fra 2 hold her, så jeg driver å henter ned den nå! ..men, er fortsatt usikker på hva LAME er!? mvh Bone Lenke til kommentar
hart Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hey.. Ikke glem Exact Audio Copy (EAC). Sammen med Lame er det genialt. Søk litt etter omtaler på det her på forumet. Kjekt om du skal lage personlige kopier (mp3) av dine nye kopibeskyttede musikkCDer, da det funker bra til dette. Selvfølgelig funker sikkert andre programmer vel så bra. Har du gamle CDer som begynner å merke tidens tann (les: riper) så kan EAC i de fleste tilfeller lese disse og korrigere for endel skurr og hakk. Hva er vel kjipere enn å høre på mp3 med hakk i lyden Lenke til kommentar
delfin Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Takk til alle tips! Men, et lite spørsmål; Angående kvaliteten, blir ikke den den samme, så lenge man velger samme kbsp og kHz !? [til okvangar] Audiocrusher vs. dbPowerAmp da? Hva er "lame til koding" !? Nei, det blir den ikke. Her finner du mye nyttig informasjon Lenke til kommentar
hcgustad Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Windac32, eller Winamp med en plugin Lenke til kommentar
hart Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 LAME er selve programmet som lager mp3 fra wav filen som er det første steget i rippingen av CDen. Først ekstraherer det programmet du foretrekker å bruke (CD-EX, EAC etc.) en wav fil. Deretter må programmet bruke ett ekstern program (som oftest LAME) som encoder mp3 filen fra wav formatet. Tror nok at det kan være stor forskjell på encodere, det er nok derfor LAME nevnes så ofte her. Anbefales. Lenke til kommentar
gemmi Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Helt enig med Hart her. EAC med Lame er helt topp. Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 EAC & Lame er det selvfølgelige valg. Alt annet gir for dårlig lydkvalitet etter min mening. Det er enkelt, men kanskje ikke så raskt. Til gjengeld får du den beste lydkvaliteten som er over hodet mulig. EAC&LAME, BASTA! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 dbpoweramp er med lame og gir superb kvalitet, er ekstremt enkelt og bruke og ikke minst noe inne granskauens kjapp Lenke til kommentar
ddrojoa Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 dBpowerAMP er et bra program for konvertering, ingen tvil om det. Det som overrasker meg, er at ingen har foreslått å bruke ogg vorbis i stedet for MP3. Kvaliteten er faktisk hørbart bedre ettersom den tar med flere frekvenser enn MP3, i tillegg til at filstørrelsen er mindre i forhold til kvaliteten. 64k ogg vorbis er faktisk bedre kvalitet enn 128k MP3. Verd å teste mener jeg. Lenke til kommentar
tadcomp Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Bruk MusicMatch Jukebox. Ripper i valgfri kvalitet (opptil tre-hundre-og-noe-kbps). Bruk den også til å spille av musikk, om du ikke sverger til WinAmp da (noe jeg gjør nå, men ikke før...). Et meget godt alternativ Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Bruk MusicMatch Jukebox. Ripper i valgfri kvalitet (opptil tre-hundre-og-noe-kbps). Bruk den også til å spille av musikk, om du ikke sverger til WinAmp da (noe jeg gjør nå, men ikke før...). Et meget godt alternativ Steike for noe tull. Det er ikke valgfri kvalitet, det er valgfri bitrate. Selv om du har høy bitrate trenger ikke kvaliteten være bra. Det kommer an på både enkoderen og på Wav fila i utgangspunktet. Bryr du deg om lydkvalitet så ripper du med EAC & LAME. Hvis du ikke bryr deg om lydkvalitet så bruk hva du vil. Programmer som er raske ripper som regel dårlig. Ripper du med EAC i Secure Mode og bruker Lame 3.92 så er det det beste! Bruk heller litt ekstra tid på rippingen enn å få dårlige mp3-filer! Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Déjà Vu Jeg anbefaler EAC og Lame. Last ned EAC her: http://www.exactaudiocopy.de/ Guider: http://www.cd-rw.org/articles/archive/mydeneaclame.cfm http://www.ping.be/satcp/tutorials.htm Link til det som for tiden er anbefalt lame compile(3.90.3): http://www.hydrogenaudio.org/index.php?act...t=ST&f=15&t=478 link i første post. Ihvertfall hvis du skal bruke "alt preset standard" (se under) Link til anbefalte lame settings: http://www.hydrogenaudio.org/index.php?act...t=ST&f=15&t=203 Velg kommandolinjen: --alt-preset standard %s %d Den er laget for å være transparent, dvs at i de aller, aller fleste tilfeller skal du ikke kunne høre forskjell på det som er komprimert med denne og på original cd'n/ukomprimert wav. Hvis du ikke skal rippe for å overføre til en mp3 spiller med veldig lite lagringsplass er dette å anbefale. CBR er rett og slett meningsløst hvis du har en harddisk med dagens kapasitet, og det er vel ikke så mange gode grunner til å bruke det i det hele tatt. Eneste er hvis du har en hardware-spiller som ikke støtter VBR. Hvis du bare skal ha musikken på pc'n kan du også vurdere Ogg, MPC, AAC eller evt et lossless format. Jeg har brukt mye MPC i det siste, og det er overraskende bra. Jeg brukte tidligere Audicrusher, Easy CD-DA Extractor, Audiograbber m.fl. En av grunnene til at jeg har gått over til EAC er "secure mode". Opplevde tidligere at cd'r med riper ble rippet tilsynelatende uten problemer, men at det i ettertid viste seg å være hørbare feil i filene. Det er kjipt, og å høre gjennom alle sanger etter ripping er ikke aktuelt. Hastigheten kan bli lav med EAC, men jeg lever heller med den en en lyrask ripper som ikke sier ifra når det er feil, hvis den i det hele tatt oppdager det. Det er sikkert mange her på forumet som har lang erfaring med å komprimere musikk, men det behøver ikke bety at man har den tekniske kompetansen som skal til for å uttale seg bombesikkert, om teknologien. Jeg er interessert i denne teknologien og for andre som også er det kan jeg bare anbefale Hydrogen Audio forumet: http://www.hydrogenaudio.org/ Der kan man lære svært mye av å lese tidligere diskusjoner og FAQ (se link nederst). Mange av de som poster der er utviklere, bl.a. av Lame, Ogg Vorbis, dBpowerAMP, CDex, MPC, foobar2000, OggDropXPd m.m. Der er det mye grundig og seriøs testing. Av og til faller man kanskje av i svingene når diskusjonene blir vel tekniske, men uannsett er det veldig interessant. Mye godt lesestoff Tror jeg skal love meg selv og dere, at dette er siste gang jeg driver misjonsarbeid for EAC og LAME (og Hydrogen Audio). Eneste grunn til at jeg gidder er for at flere skal få den aha opplevelsen jeg fikk da jeg fant dette. Hydrogen Audios FAQ som dekker svært mye: http://www.hydrogenaudio.org/index.php?act...7516#entry74068 Dette må være min lengste post... Lenke til kommentar
okvangar Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 EAC er uten tvil det beste rippeprogrammet. Kombinert med Ogg eller Lame mp3 gir det meget super kvalitet. Eneste jeg har å utsette på EAC er seff hastighet, som noen ganger er en faktor, og brukervennlighet som kunne vært bedre. EAC har så mange forskjellige ting som kan stilles på at det er forvirrende for en nybegynner. dvs at for min del er EAC standarden, men Audiocrusher brukes om jeg har lite tid. Begge med Lame. Ogg er ikke et reelt alternativ siden det ikke støttes av mp3jukeboxen min (zen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå