BIM-Tech Skrevet 19. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2010 Hei. Igjen fikk jeg gleden av å få låne verkstedet. Så nå er kjølen nesten ferdig, det er bare litt justering igjen . Hendelsesforløpet i dag var at først ble det boret opp 10 stk hull med 3,3mm bor i en søyleboremaskin. Brukte da malen som rettledning. Så ble hullene gjenget opp med M4 gjengetapp med en batteridrill. Emnet ble førts skrudd fast i en skrustikke. Som du ser av bildet så fikk jeg igjen god hjelp av Nautica. så ble malen etterboret med 4mm bor før platen ble skrudd fast i kjølen. Etterpå gikk turen til smergelbåndet hvor kjølen ble slipt ned til utvendig mål på malen. Dette var fryktelig varmt, faktisk så fikk jeg vannblemmer på fingrene selv om jeg brukte hansker Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 I dag har kjølen fått oppmerking av hva som er igjen og fjerne. så nå venter jeg bare på at hverdagen igjen skal komme slik at siste finslipingen kan gjøres ferdig. regner med at de som følger med på denne tråden begynner å skjønne hvor mye arbeid som ligger i en nøyaktig modell Så i morgen blir en kjedelig dag hvor jeg bare må vente Vel, får iallefall sove litt lenger..Zzzzzz. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 (endret) Hei igjen. Nå er endelig helgen over og en ny oppdatering er på plass. Har fått slipt og polert ferdig kjølen, og har fått gradet kantene i skjøten. Så det neste er å få tak i noe 10mm og 14mm eik til vidre bearbeiding av for og akterstevn, samt bunnstokk for feste av spantene. Endret 22. mars 2010 av Alu-Tech Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Vil bare si at det er utrolig gøy å følge med på denne tråden. Keep it comming! Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 22. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2010 Hei, hei L4r5. Hyggelig at du har tatt en tur innom også Setter utrolig stor pris på at det er noen som gir en respons. For da vet jeg at det er noen som liker prosjektet.. Hmm, glemte vist å oppdatere vekten på kjølen som Nautica var med på å gjøre ferdig. Og den ble faktisk bare på 5,4 kg. Det betyr at det har blitt kappet, slipt og gnukket bort 10,1 kg, eller 2/3 deler av den opprinnelige vekten.. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Hei. Fikk tatt en tur til Nautica. Han har et utrolig fint treverksted også. Ble helt skjelven . Fikk kappet opp litt eik på henholdsvis 14mm, 12mm, 10mm og 6mm. I den forbindelse så hadde jeg laget noen maler som skal sages ut. Blant annet kjølmalen skal brukes for å få riktig plassering av fester til kjølen. Så nå må jeg få tilgang til en søyleboremaskin for å få boret de hullene. Så må jeg hente bladene til kontursagen. Få tak i kryssfiner til spantemalen. 2 stk på tykkelse 12mm eller mer x 70x1000mm. 1 stk på tykkelse 3-4mmx330x1000mm. Så må jeg ha en pussemaskin. men dette koster penger, så jeg må vente med det til tirsdag, desverre. Fant noen riktige bolter, så de har jeg satt inn. 2 stk M6x40mm. her er iallefall noen flere bilder: Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hei igjen.. Bare 2 skoletimer med matte i morgen, så er det langpåske. skal bli deilig å slappe av med alle arbeidsoppgavene fra skolen, jada, de sørger for at vi ikke skal få for mye fri. Men, men, nå har jeg igjen en ny update her. Har faktisk fått borte opp 4mm hull i den delen som skal bli bunnstokken. på tegningen står det 10mm, men jeg tar 12mm siden jeg skal frese ut 2mm dype spor til spantene.. Etter å ha festet platen så ble den merket under langs kjølen der hvor jeg skal sage bort materiale med det stykke treverk som avstandskloss. På oversiden ble det igjen merket avslutningen i akter og ca 4,35mm mellom hvert spant med 12 mm brede spor som er det samme som spantetykkelsen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det hadde gjort seg med firkant muttere i bunnstokken/kjølen,sånn for en autentiske legitimitet Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hei. hyggelig å høre fra deg igjen Vel, firkantmuttere, har ikke tenkt på det, men skal undersøke saken. Det var en god ide. får kansje et problem med å lage hullene firkantet i hard stål ? Sleit fælt bare med å frese ut runde hull.. Kansje noen har en ide for hvordan det kan gjøres? jeg vet ikke riktig hvordan det er gjordt orginalt på disse båtene da det ikke kommer frem på tegningene, desverre, derfor har det lett for at det blir egne vurderinger. Da tegningene ikke er så detaljerte.. setter som vanlig stor pris på alle som stikker en tur innom her. Reidar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) På den tiden smidde de nok selv,kan prøve å poste noen bilder av tilsvarende kjøl "periode" om et par dager. Edit:du har sikkert saumfart denne "hjemmesiden" Endret 25. mars 2010 av Nautica Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Hei. Skjønner hva du mente med firkantmuttere, så det vil bli ordnet. Ellers tusen takk for hjelp.. Fikk igang kontursagen da det viste seg at en jernvarebutikk i sentrum hadde uorginale blad som passet til sagen min. Så da var det bare til å starte opp sagen på kjøkkenbordet.. Etterpå var jeg en tur til Nautica`s snekkerverksted hvor vi fikk laget spantemalen til modellen nesten ferdig, og jeg fikk frest ut spor i det som blir bunnstokken, for å få spor til spantene. Fikk også tak i en nyttig båndsliper som er akkurat midt i blinken til dette prosjektet. Den er faktisk av samme merke som kontursagen. Så med litt sliping på tappen til sideanlegget, så blir det klart til pussing av deler Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Må bare si at jeg har fulgt med denne tråden siden dag 1, og er like imponert etter hver oppdatering du kommer med! Stå på, hvor enn du måtte få inspirasjonen din fra! Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Heisan.. Ny megaoppdatering.. Takk for kommentarer, bare hyggelig Har vært opptatt med å flytte kontoret inn på et annet rom for å få plass til et hobbyrom. Dama var ikke overbegeistret for å ha hobbyrom på kjøkkenet etter å ha fått trespon i suppen. Men nå har jeg fått koblet computeren slik at jeg er online igjen. Har fått laget ferdig for og akterstevn med fresing av spor til spantene, og fått plugget sammen delene med 2mm bor. har fått saget ut saget ut spant nr 24 og 25, som er på midten og derfor ikke har noe utslag. Så nå ligger spant nr 24 til liming. Nr 25 blir limt i morgen. Saget ut spantemalen er gjordt. Mangler bare hakkene til spantene i den samt å skru fast platen. kommer til å sette fast modellen på en sponplate uten kjølen slik at modellen står støtt under arbeidet med spantene. Men her er altså bildene.. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Slenger meg på denne tråden her jeg. Er mer fan av mer moderne fartøy, men dette her var morsomt å titte på. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Heisan.. Nesten ferdig med påsken. Desverre ville ikke kontursagen sage mer siden den stoppet med en mistenkelig brumming fra motoren, så jeg tror definitivt at den er død...(fred være med den)++ Men jeg fikk hvertfall gjordt ferdig en ny megaupdate igjen. har fått satt fast modellen i en stabil gigg slik at jeg er sikker på at linjen mellom akter og forstevn blir riktig. Så er det blitt laget noen spant som jeg har satt fast. Tenkte jeg skulle få frem hvordan spantene blir laget i en serie med blider. Ført blir tegningen av spantet kopiert i 2 eksemplarer slik at jeg kan lage 2 like spant med forskjellige skjøter. Delene blir tilpasset hvert spant og limt med press. Så blir spantet saget grovt ut og alle rester blir fjernet før de 2 spantene blir satt i riktig posisjon før det blir boret hull til plugg slik at spantene ikke glir under liming. Etterpå blir spantene saget inn til streken og utslag blir slipt og den blir justert i forhold til bynnsvillen før resten av hullene blir boret opp. Så er det bare til å plugge ferdig, kappe det som stikker ut og pusse før den limes fast. Regner med at jeg skal få tak i en ny etterfølger til kontursagen slik at arbeidet med å lage flere spant kan fortsette Her er iallefall noen nye bilder.. kommer direkte ifra digitalkameraet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 kontursaga bare brummer eller er den helt stille ? Den har en trefas motor som det er montert på en driftskondensator på siden,det gjør så at du klarer deg med en-faset stikk sannsynligvis har den tatt kvelden. lukter det brent av den eller er den veldig varm,ville nok tatt med motoren til Fredrikstad vikle-verksted for en kontroll,det blir nok billigere en og skaffe en tilsvarende ny sag i samme kvalitet. Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Hei, Den bare brummer sånn helt plutselig da jeg skulle slå den på.. Fant ut at det var best å slå den fort av for å unngå å brenne i stykker noe, den går antagelig i søpla i morgen.. Sannsyneligvis er det den kondensatoren. Fant ikke den på internet heller. Tror det vil bli vanskelig å skaffe en som passer til en gammel kinesiskprodusert sag fra luna. Finnes ikke som reservedel en gang. Tror det blir dyrere å prøve å la andre reparere den, selv om det hadde vært skjekt å få den i gang fort. Vikleverkstedet i fredrikstad tror jeg er nedlagt? En ny sag kan jeg få fra Clas Ohlson for 900,- Den ser ganske fin ut må nok telle litt til før jeg kjøper den.. Ellers er jeg fortsatt på leting etter 1-1,5mm messingplate kapp Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Neida vikleverkstedet er fortsatt oppegående vi bruker dem ofte,senest i forrige uke leverte vi inn en dynamo. Hvis kondensatoren er ødelagt kan du sikkert få en ny for,tja si det ? Trenger faktisk en selv,har en vifte som kondensatoren tok kvelden på her i forrige uke. Endret 4. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
BIM-Tech Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Hei. Da kan vi kansje bestille likt. har ikke noe særlig greie på slikt Det står på den. Inco massalombarda SINCEX 45S.B2BS.3 3uF +/-5%b 400v ~ DB HSFPU 450v ~ DB HSFQV 500v ~ DB HSF 500h 450 ~ DB 25/85/21 MK 50 Hz PL4 1029 400v ~ 25/85 450v ~ 1440/50 500v ~ 1440/15 hadde vært skjekt vist det ikke er for vanskelig å skaffe. Takknemlig for all hjelp Tusen Takk.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Beklager litt sen besvarelse,måtte snakke el-ingeniøren på jobben først. Ikke noen problem,fikk demontert min i dag og blir vel og bestille i morgen tidlig. Den du har en Kapasitans på 3 µF og har M8 boltinnfestning,prisen er på 36.50.- + 50% av frakt som jeg tror blir 90.- totalt,kan ringe deg hvis frakt/gebyr blir urimelig høyere en det. Burde ha varene senest fredag. Endret 6. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå