birk88 Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Forbrukermakt er en faktor produsentene tar på alvor. Hennes og Mauritz, Ikea, Apple etc. har etterhvert innsett dette, og har etiske retningslinjer også for underleverandører. Stort sett blir ikke produktene dyrere, men gjør det mulig for arbeiderne å leve av lønna de får. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Utmerket artikkel! Jeg som ganske fersk kamera kjøper har aldri tenkt på dette. Det som er litt synd er at den blir litt vanskelig å praktisere rettferdig, det vil alltid bli litt synsing, men når det er sagt, håper Dere legger det inn som poeng, vektlagt like mye i poeng som pris har hadde vært knall! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Hvis vi skal ta den "helt ut" så er det vel fint lite av produkter vi kan kjøpe til syvende og sist ? Stort sett alle produsenter bruker underleverandører i en eller annen form, og skulle man boikottet alle som har svin på skogen hadde det vel vært fint lite igjen å kjøpe i samfunnet. Men det trenger ikke stoppe her, ett annet dilemma er feks butikker/nettbutikker man handler fra, hva om disse feks betaler lønn under tariff... Lenke til kommentar
onkelRoar Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Åpenhet når det gjelder produksjon/produsenter fra Asia har vel aldri vært god? Sett med vestlige øyne (hater disse utrykkene). Å skal jeg være ærlig så synes jeg alle i denne testen kommer elendig ut. Du finner en værsting å en som er best? I forhold til hva? Hva er middels resultater målt ut fra? Middels Europeisk standard? Asiatisk? Hvis det er Europeisk standard testen går ut fra så ligger vel værstingen i testen veldig godt ann i forhold til Asiatisk middels standard? Er det Asiatisk standard som testvinneren ligger litt over middels? Isåfall så ser vel bildet endel annerledes ut? Vel, jeg har ikke sett noe på bakgrunnsopplysningene enda, mulig jeg blir klokere etter det. Vil bare minne om at tester ikke nødvendigvis behøver å fortelle noenting som har med virkeligheten å gjøre. Å selvfølgelig vil dem noen ganger fortelle alt. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Forbrukermakt er en faktor produsentene tar på alvor. Hennes og Mauritz, Ikea, Apple etc. har etterhvert innsett dette, og har etiske retningslinjer også for underleverandører. Stort sett blir ikke produktene dyrere, men gjør det mulig for arbeiderne å leve av lønna de får. I følge denne artikkelen har de (Apple) et godt stykke igjen. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Forbrukermakt er en faktor produsentene tar på alvor. Hennes og Mauritz, Ikea, Apple etc. har etterhvert innsett dette, og har etiske retningslinjer også for underleverandører. Stort sett blir ikke produktene dyrere, men gjør det mulig for arbeiderne å leve av lønna de får. I følge denne artikkelen har de (Apple) et godt stykke igjen. Hvis du leser artikkelen (eller ev. denne http://mac1.no/artikkel/8823/bedriver-apple-barnearbeid ), så ser du at alt dette er avdekket av Apple selv. Les mer her: http://www.apple.com/supplierresponsibility/ Andre større bedrifter gjør de samme som Apple, men alstså ikke alle. Tingen er at det nytter å sette spørsmål, og det nytter med forbrukermakt. Så et program for noen år siden ang. produksjon av Nike joggesko. Dette er sko som koster 100-150 USD i USA og sikkert en 1000-1500 her. Produksjonskostnaden lå på ca. 1,5 USD. Økte man produksjonskostnaden med ca. 15 cent, ville de gi arbeiderne bra nok lønn til å ha et fattig men anstendig liv. Det er egentlig små summer det er snakk om, og bittelitt mindre marginer til det leddet som egentlig ikke gjør noenting. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Glad jeg kjøpte Samsung. Men det er klart det er mye slavearbeid i de varene vi kjøper. Uansett er det lite vi kan gjøre. Vi er og blir en gjeng feitinger med mye olje og medlemskap i Vesten - det må dessverre andre land betale for. Vi skal ha billige råvarer og vil ikke bli fortalt noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg