kjeLL// Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) jeg fikk idag henta pakka på posten med blantannet min nye lekecpu. en sempron 140 2,7ghz (1 kjerne)som låses opp til athlon II 4400e. Det gikk veldig greit å låse opp den ene kjernen. men problemet er at jeg ikke får den til å gå stabilt på mere en 2 ghz med 2 kjerner aktivert. den står med prime 95 64bit og knuser tall nå. =) har prøvd med 1.55v vcore og 2.7ghz men resulterer i blåskjerm. på standard spenning 1.35 klarer den 2ghz og prime95. spec: sempron 140 ma78lm-s2 OCZ 2x1gb 800mhz Endret 25. februar 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Det gikk veldig greit å låse opp den ene kjernen. men problemet er at jeg ikke får den til å gå stabilt på mere en 2 ghz med 2 kjerner aktivert. den står med prime 95 64bit og knuser tall nå. =) Bunner vel muligens i at det ikke finnes noen garanti for at en disablet kjerne skal levere en viss ytelse. Strengt tatt trenger den ikke fungere i heletatt, og AMD har fortsatt sitt på det tørre. Er vel litt tombola, -andre med samme prosessoren kan ha fått kjørt den høyere, mens hos noen andre er den dårligere enn hos deg. Dog mulig det finnes ytterligere bios-tweaks som du hadde trengt, som kunne fått den høyere Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) med 2 kjerner aktivert på 2 ghz er den uansett sprekere en orginalt =) er igrunn veldig fornøyd med den billigste 2 kjerne cpu'en jeg noensinne har kjøpt. (265kr) i de nye chipsetta til amd har amd fjærna "acc" heldigvis er ikke det slutten på unlock morro. asrock og asus har allerede nye muligheter til å låse opp =) Endret 2. mars 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Har også gått rykter om at AMD nå utfører "laser cutting" i arkitekturen på prosessorene slik at disablede kjerner rett og slett blir fysisk utilgjenglig. Spørs dog om disse ryktene ikke er litt FUD, for det slippes stadig vekk prosesorer/revisjoner som folk oppdager kan un-lockes. f.eks. AMD Athlon X2 5000+ - (AD5000ODGIBOX) som kan un-lockes til X4 http://www.cpu-world.com/CPUs/K10/AMD-Athlon%20X2%205000+%20-%20AD5000ODJ22GI%20(AD5000ODGIBOX).html Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 det er rettåslett dumt av AMD å ikke la folk unlocke kjerner. det er vell en av de beste salgstriksa man kan ha. er uansett bare noen få som faktisk låser opp kjernene alikevell. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Hmmm trodde vi var ferdige med de dagene når de forsøkte å hindre klokkerne. Mente AMD fikk opp øynene for den gode PRen og når de så at det de tapte på at de kjøpte billige CPUer for å peise opp farten på de var minimal så ble det slutt over natta. Intel var tregere med å følge opp men gjør det nå enkelt de også. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 kanskje man må fram med blyanten for å låse opp klokking igjen da, slik som på gamle duron Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 ah berømte blyant-trikset ja Men jeg tror nok ikke det er slutt på unlockbare prosessorer. Som andre har nevnt så innser nok AMD at det har god PR verdi å by på overraskelser. Skulle ikke forundre meg at vil bli mulig å låse opp noen X4 til å bli Six-Core Thuban når de seriene kommer? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) trur jeg er usansynlig. de låser kjerner for å fylle markedet der det trengs. samt at de slipper å kaste de cpu'ene som ikke klarer en bra hastighet på alle kjerner. min cpu er vell egentlig i den siste gruppen, som de kunne selge istede for å kaste... edit: de 4 kjernene som eventuelt "kan" låses opp blir vell kansje litt som min cpu, kan låses opp. men må klåkkes ned. Endret 3. mars 2010 av kjeLL// Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 edit: de 4 kjernene som eventuelt "kan" låses opp blir vell kansje litt som min cpu, kan låses opp. men må klåkkes ned. Det gjenstår å se. Jeg for min del kjenner ikke noe til arkitekturen/specs på de kommende prosessorene, men i uansett vil det i såtilfelle være en "Thuban" i bunn som selges som X4 og da evt. kan låses opp til "ekte" six-core Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå