Gå til innhold

Jeg trenger tips til reisekamera


Anbefalte innlegg

Når jeg drar på ferie syntes jeg det er viktig å kunne ta gode bilder av familie, natur, byer etc. Har med meg min Canon 30d og et 18-200mm (reiseobjektiv) samt et videokamera. Syntes både kamera og objektiv er for store siden vi reiser med ryggsekk, samt turer på fjellet. Kunne tenkt meg et mindre kamera som gir gode bilder. Eksempler jeg ser på er FourThirds-kamera, Olympus E-P1, E-P2, E-PL1 eller Panasonic Lumix DMC-GF1. Jeg er ikke sikker på om jeg blir helt fornøyd med størrelsen, kansje litt for store. Er det noen som har reise erfaring med noen av kamraene, eller andre mindre kompakte kamera. Vil selvfølgelig også arkivere videokamera, det får holde med et godt kamera som også filmer bra (HD).

 

 

## tittel endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel ikke G9 (og G11) så mye mindre enn en E-PL1 eller GF-1 ...

 

Men hvis TS kan leve med bildekvaliteten til en G11, og synes at den er for stor, så er jo både Canon S90 og Panasonic DMC-LX3 gode alternativer.

 

Det jeg er redd for, er at videokvaliteten til disse kameraene ikke holder; og da må TS ta med videokamera i tillegg.

 

Videokvaliteten til et µ-4/3 system skal være blandt det bedre, så da er det en rimelig sjanse for at videkameraet kan bli hjemme. En annen fordel er at man kan skifte ut objektiver - ta med en super-zoom (14-150mm) og en 20mm f/1.7 og man reiser lett.

Lenke til kommentar

Jeg er ut etter noe lignende selv. Pana LX3, Canon S90 etc. er gode kameraer, men sensoren er for liten. Jeg hadde LX3 i noen måneder i sommer, herlig kamera! Jeg tenkt litt på Sigma DP2, heldigvis satt Fotovideo opp prisen før jeg rakk å handle :new_woot:

P.g.a. 4 manuelle Pentax objektiver har jeg vurdert Pentax K-x, denne tanken er satt på pause i ubestemt tid.

 

Nå sitter jeg på gjerdet litt, skal se hva som skjer med det speilløse markedet til Panasonic/Olympus og Samsung (Sony og Sigma skal komme med sine versjoner etterhvert).

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Jeg er ut etter noe lignende selv. Pana LX3, Canon S90 etc. er gode kameraer, men sensoren er for liten. Jeg hadde LX3 i noen måneder i sommer, herlig kamera! Jeg tenkt litt på Sigma DP2, heldigvis satt Fotovideo opp prisen før jeg rakk å handle :new_woot:

P.g.a. 4 manuelle Pentax objektiver har jeg vurdert Pentax K-x, denne tanken er satt på pause i ubestemt tid.

 

Nå sitter jeg på gjerdet litt, skal se hva som skjer med det speilløse markedet til Panasonic/Olympus og Samsung (Sony og Sigma skal komme med sine versjoner etterhvert).

 

Ser ut til at vi er ute etter "det samme". Helt enig at sensoren er liten på nevnte kamra (også Canon's G serie). De er alle gode kamera med mange muligheter og gir også gode bilder med mye lys, men der stopper det. Betaler gjerne mye for et godt kamera med mange funksjoner. Systemkamera kan bli løsningen. Trenger ikke å ha muligheten til å bytte objektiv. På mitt 18-200mm benyttes 18-100mm aller mest så noe superzoom trenger jeg ikke. I fremtiden er vel en superfølsom ccd brukke løsningen?? Men leter fortsatt etter reisekamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...