Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Reklamasjon på bærbar HP og Infocare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør det tryggest? Det finnes ingen sammenheng mellom de to forholdene.

Man vil, ofte, støte på problemer når det byttes fra revisjon 1.0 til revisjon 1.1 eller 1.2 av hovedkort f.eks. Dersom systemet ikke re-installeres kommer kunden tilbake etter en uke og klager på blåskjermer. Hvorvidt det er produsentens problem eller Microsofts som ikke har et OS til å takle endringer kan sikkert diskuteres.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan jeg ALDRI har opplevd problemer med dette, selv med alle de utskiftningene som er gjort. Dette er rett og slett ikke et problem, det oppstår svært sjelden problemer med dette. Det burde ikke være noen grunn til at den som er satt til å skifte hovedkort på maskinen din i samme slengen bare sletter alt du har av data på disken. Det er rett og slett idiotisk praksis og helt unødvendig. At de i samme åndedrag krever 10.000 for å ta backup for deg, siden de likevel bare sletter alt uten at man har bedt om det. Nei, det er rett og slett utpressing. Dette burde være ulovlig, tilleggstjenester, som i dette tilfellet er reinstallasjon, er ulovlig å utføre, uten at de er bedt om det.

Lenke til kommentar

At de i samme åndedrag krever 10.000 for å ta backup for deg, siden de likevel bare sletter alt uten at man har bedt om det. Nei, det er rett og slett utpressing. Dette burde være ulovlig, tilleggstjenester, som i dette tilfellet er reinstallasjon, er ulovlig å utføre, uten at de er bedt om det.

Det blir meget klart informert i papirene man får fra verkstedet at data kan gå tapt. Hvilken lov er det forresten du henviser til når du sier det er ulovlig? Re-installasjon er ikke noen

"tilleggstjeneste", men en del av den jobben InfoCare får betalt av HP for å gjøre.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan jeg ALDRI har opplevd problemer med dette, selv med alle de utskiftningene som er gjort. Dette er rett og slett ikke et problem, det oppstår svært sjelden problemer med dette. Det burde ikke være noen grunn til at den som er satt til å skifte hovedkort på maskinen din i samme slengen bare sletter alt du har av data på disken. Det er rett og slett idiotisk praksis og helt unødvendig. At de i samme åndedrag krever 10.000 for å ta backup for deg, siden de likevel bare sletter alt uten at man har bedt om det. Nei, det er rett og slett utpressing. Dette burde være ulovlig, tilleggstjenester, som i dette tilfellet er reinstallasjon, er ulovlig å utføre, uten at de er bedt om det.

 

Dette er feil av flere grunner.

 

1. Lisens

Ved bytte av hovedkort utløses nye lisenser for OEM leverandør. Om din bedrift har Select eller Enterprise avtale med MS er dette selvsagt et ikke tema. Men da infocare og andre servicesteder ikke har fullstendig oversikt over Enterprise og select avtaler pliker de i henhold til lisenskravene til MS å reinstallere OS. Dette gjelder kun de maskiner som er solgt og aktivert med MS windows som OEM os.

 

2. Nødvendighet av å reinstallasjon som følge av hardware endring.

Ved endring av HW skal nytt image installeres som samsvarer med HW. Dvs. om inforcare bytter skjermkort eller hovedkort pliker de å sørge for at riktige drivere er installert.

Det er da mye lettere å ha sentrale image som distrubures til maskin og som installeres uten tilsyn enn å manuellt sitte å installere drivere. Om du ikke skjønner dette kan jeg vanskelig se at du er kompetent til å effektivt drifte en maskinpark på mer enn 100 maskiner.

 

3. Juridisk definisjon av reperasjon/omlevering

Det leverandør pliker å gjøre ved en vesentlig mangel er å utbedre feilen eller å omlvere produktet. Dvs. at de om de ønsker kan levere en ny maskin fremfor å utbedre mangelen. Ved utbedring av mangelen kan maskinen levres til kunde i den tilstand den var ved salg fra leverandøren. Dette er ikke ulovelig og fullstendig logisk om man ønsker effektiv drift av en serviceavdeling. En mer kundespesifikk løsning er langt mer kostbar og gir priser på linje med det som er nevnt i denne posten.

Lenke til kommentar

At de i samme åndedrag krever 10.000 for å ta backup for deg, siden de likevel bare sletter alt uten at man har bedt om det. Nei, det er rett og slett utpressing. Dette burde være ulovlig, tilleggstjenester, som i dette tilfellet er reinstallasjon, er ulovlig å utføre, uten at de er bedt om det.

Det blir meget klart informert i papirene man får fra verkstedet at data kan gå tapt. Hvilken lov er det forresten du henviser til når du sier det er ulovlig? Re-installasjon er ikke noen

"tilleggstjeneste", men en del av den jobben InfoCare får betalt av HP for å gjøre.

 

Håndtverkerloven omhandler dette. At data KAN gå tapt, er en ting - noe annet er at de ser det som sin plikt å sørge for at data går tapt.

Lenke til kommentar

Håndtverkerloven omhandler dette. At data KAN gå tapt, er en ting - noe annet er at de ser det som sin plikt å sørge for at data går tapt.

Du kunne jo gjort et forsøk på å lese det du skal svare på før du kommer med fullstendig poengløse kommentarer.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke vanlig i det hele tatt, da det ikke er noen som helst sammenheng mellom bytte av hovedkort og reinstallasjon. Det er INGEN grunn til å gjøre det og med en nåværende maskinpark på ca 300 maskiner av forskjellige merker som, Dell, Lenovo og HP - så har de ALDRI, reinstallert maskiner de har skiftet hovedkort på, hos oss. Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det?

Er eit par år siden eg sluttet å jobbe med hardware, men ved større revasjon forskjeller på hovedkortet eller vist det blir skiftet med eit tilsvarende så må som regel pcen reinstalleres.

 

Men, det er ingen som reinstallerer heile operativsystemet så fremt kunde ikkje har spurt spesifikt etter dette. Istedenfor blir "reperasjons" installasjon brukt, deretter blir drivere oppdatert vist det trengs (som regel når det blir skiftet med eit tilsvarende del). Med andre ord, kundes data blir ikkje slettet.

Lenke til kommentar

Er eit par år siden eg sluttet å jobbe med hardware, men ved større revasjon forskjeller på hovedkortet eller vist det blir skiftet med eit tilsvarende så må som regel pcen reinstalleres.

 

Den må vanligvis ikke det ved hovedkortbytte, ganske enkelt fordi at teknikerne som bytter vanligvis har med seg tilsvarende kort som det som står i maskinen fra før.

 

 

TEE: Du lurte på hvilken lov jeg henviser til, jeg svarte på det.

Lenke til kommentar

TEE: Du lurte på hvilken lov jeg henviser til, jeg svarte på det.

Grei, skal være litt mer presis.

 

Har du en lov som har relevans til TS sin situasjon å vise til? Hva slags service dere får som bedriftskunde med helt separate avtaler har ikke noe å si for hva slags service som er inkludert i konsumentproduktet TS har.

Lenke til kommentar

Tja, de to siste sakene jeg har hatt hvor kunde ønsker å kjøpe ut disk, har det kostet i overkant av tusenlappen. Om du har recoverymedia (cd/dvd -plater) kan du jo kjøpe en ny disk og installere den selv på maskinen ved retur. Så gir du bare Infocare beskjed om å ikke røre disken din.

Uansett er det som nevnt (og som du jo vet selv) ditt ansvar å ta vare på egne data, og Infocare kan ta den prisen de vil for å ta backup for deg. Ingen grunn til å lage sak av det, spør du meg. Om du ber om backup av dokumenter, og disse ligger på et kjent sted, holder det med 1 DVD-plate i de fleste tilfellene. Man trenger ikke ta backup av c:/windows, vet du. :)

 

Kan også nevne at reklamasjonstid for bedriftskjøp er 2 år jfr. kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven gjelder ikke bedriftskjøp), ettersom det var nevnt i starten her at det bare var 1 år.

Lenke til kommentar

TEE: Du lurte på hvilken lov jeg henviser til, jeg svarte på det.

Grei, skal være litt mer presis.

 

Har du en lov som har relevans til TS sin situasjon å vise til? Hva slags service dere får som bedriftskunde med helt separate avtaler har ikke noe å si for hva slags service som er inkludert i konsumentproduktet TS har.

 

Ja, håndtverkerloven gjelder i dette tilfellet. Da reinstallasjon er en tilleggstjeneste i forbindelse med skifte av hovedkort. Leverer du inn bilen din for å skifte dekk, så må du kunne forvente at de ikke samtidig, uten å varsle, skifter dynamo, flasher hjernen og skifter ut servoen samtidig.

 

De har selvsagt ikke lov til å bare ta seg til rette og slette det du har på harddisken din. Uhell kan skje, det er derfor det står i avtalen med InfoCare at man selv er ansvarlig for backup, om noe skulle gå galt. De har IKKE lov til å ta seg til rette og utføre tjenester man ikke har bedt om. Ber man om å få skiftet hovedkort, så skal de skifte hovedkort, og ikke ta seg til rette på annen måte, UTEN å ta kontakt med kunden først. De skal i så fall, enten skriftlig eller over telefon, kontakte kunden for å spørre om kunden ønsker denne tilleggstjenesten. Dette gjelder for ALT annet enn datautstyr, så om du har noen som helst dokumentasjon på at det gjelder andre regler for reperasjon av datautstyr, så må du veldig gjerne komme med slik dokumentasjon.

 

For å sitere håndtverkerloven:

Håndtverkerloven i sin helhet finner du her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19890616-063.html&dep=alle&titt=h%C5ndverker&

 

§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.

I dette tilfellet er det bytte av ødelagt hovedkort. Så lenge avtalen ikke spesifiserer reinstallasjon av maskinens programvare, så har ikke verkstedet noen rett til å utføre en slik reinstallasjon. Dette har ikke noe med hva HP sier, det er kunden som ber om reperasjon, ikke HP. HP er kun ansvarlig for at tjenesten blir utført i henhold til den forespørslen de har fått fra kunden.

 

§ 5. Utføring og materialer.

 

(1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.

Det er ikke å regne som fagmessig og etter forbrukerens interesse å slette brukerens elektroniske data. Det går stort sett helt fint å bytte hovedkort, uten å installere maskinens operativsystem på nytt. Det er derfor som en tilleggstjeneste å regne at de ser det som sin plikt å slette alt forbrukeren har lagret på maskinen. Hvis det skulle vise seg å være nødvendig, så er verkstedet pliktig til å varsle kunden, slik at kunden selv kan velge om han/hun ønsker dette gjort, man MÅ ikke benytte seg av denne tjenesten.

 

 

§ 7. Plikt til å frarå.

 

(1) Dersom tjenesteyteren før avtale er inngått eller før arbeidet er påbegynt, må anta at prisen for en reparasjon vil stå i misforhold til det tingen er verd i reparert stand, eller for øvrig at tjenesten ikke vil bli til rimelig nytte for forbrukeren, skal tjenesteyteren orientere forbrukeren om det.

 

(2) Dersom tjenesteyteren under utføringen får grunn til å anta at prisen vil bli betydelig høyere enn forbrukeren måtte vente, eller grunn til å tvile på om forbrukeren fortsatt har interesse av å få tjenesten utført som forutsatt, skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren. Er forbrukeren ikke å treffe eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed, skal tjenesteyteren stanse arbeidet dersom dette må antas å være i forbrukerens interesse.

 

Det er ikke til rimelig nytte for forbrukeren at verkstedet sletter alle data som rutine. Det er en uakseptabel praksis og det er i strid med loven. Det bør være selvsagt at man har grunn til å tvile på at forbrukeren er interessert i å få alle sine data slettet, verkstedet skal da ta kontakt med forbrukeren for å forsikre seg om dette er forbrukerens ønske.

Lenke til kommentar

Dette er alternativene jeg har ifølge skrivet fra Infocare (krever at det er underskrevet og utfyllt).

 

Problemet ligger som tidligere nevnt av siden maskinen starter har jeg ikke hatt mulighet til hverken recovery eller sikkehetskopiering (selv om det er mulig det løser seg med sikkherhetskopieringen).

post-191686-1267440028,9051_thumb.jpg

post-191686-1267440035,7778_thumb.jpg

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Trådstarter: Jeg vil anbefale deg å krysse av for at det ER utført recovery. Samt skrive en fotnote om at de IKKE skal installere noe som helst på maskinen din, KUN bytte hovedkort.

 

TEE: Nei, InfoCares kunde er forbrukeren, da det er forbrukeren som er eier av maskinen. HP leier kun tjenester av InfoCare.

Lenke til kommentar

Og du sier:

HP leier kun tjenester av InfoCare.

Så hvem er det da du mener er InfoCares kunde? Er det sluttbruker som leier tjenester av InfoCare her, eller er det HP? Så fort du har bestemt deg, kan vi fortsette med de betingelsene kunden har godkjent når han tok i bruk produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...