Gå til innhold

Valg av fotoredigeringsprogram

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal gå til innkjøp av speilrefleks snart (canon 500D eller 550D - ser an når sistnevnte kommer ut), og har i den anledning lurt på å kjøpe et redigeringsprogram i tillegg.

Har en Macbook Pro, så programmet må altså være til mac.

Jeg skal bruke programmet til følgende:

- (Fin)Redigering av bilder tatt med speilrefleks

- Lage forskjellige kort (typisk invitasjoner, gratulasjoner o.l. der jeg vil klippe bilder inn i hverandre og legge på noen tegninger/logoer osv. - dere skjønner tegninga?!)

- Muligens lage enkle logoer (ikke sikkert jeg kommer til å gjøre det, men ser for meg at det kan komme ønske om det etterhvert).

Hvilket program ville dere anbefalt for meg?

Har sett litt på Apple Aperture og Adobe Photoshop (i forskjellige versjoner). Er helt nybegynner på området, så vanskelig å vite hva jeg trenger og ikke trenger for å gjøre de oppgavene jeg viser til.

Ser at jeg kan få Photoshop Extended CS4 til 1642,- på studentlisens, men lurer på om dette blir alt for avansert og overkill for meg (selv om jeg skjønner det slik at det er en utrolig pris for dette programmet?). Apple Aperture ser jo veldig "lettvint" ut, men er dette programmet godt til slike kort-prosjekter som jeg nevner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt iphoto litt, men er vel ikke mulig å gjøre ting som f.eks.

(etter 5 min) i iphoto? Eller er det jeg som er på jordet? I tillegge er det vel ikke mulig å sette inn tekst o.l. på et vanlig bilde (vet det går å lage album og kalender og slikt, men tenker oppe på et vanlig bilde)?

Hvordan er Photoshop elements til å redigere/finjustere bilder tatt med speilrefleks? Kanskje dette er et godt alternativ for meg?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har sett den, kan f.eks guiden til programvare litt lenger oppe her være verdt en titt. Ellers anbefaler jeg sterkt å prøve noen forskjellige selv, da brukergrensesnittet og opplevelsen av programmene er tildels veldig forskjellig fra program til program. At DU føler deg komfortabel med programmet er etter min mening viktigere enn å bruke det "beste". Alle programmer har dessuten en gratis prøveperiode på rundt 30 dager (noen mer, noen mindre).

Lenke til kommentar

No har ikkje eg brukt Aperture, so dette vert sagt med eit lite forbehol. Det eg har brukt er Adobe Lightroom, som er same typen program:

Aperture er ikkje programmet for klipping og liming av bilete, eller for å lage logoar o.l. Det er eit program laga for fotografar, for å organisere og justere foto. Bra til sitt bruk, men ikkje til ditt bruk.

Om ingen av gratisprogram (ref. tråden Thunderhead linker til) er tilfredsstillande, kan Photoshop Elements heilt sikkert vere eit bra alternativ. Som nemnt kan du laste ned ein prøveversjon.

Lenke til kommentar

Adobe sitt student tilbud er en god deal :) Nye Camera Raw til CS4 har en del fine funksjoner, og photoshop selv gir uendelige muligheter :) Om budsjettet strekker til vil jeg anbefale Adobe Lightroom i tilleg til Photoshop. Du kan laste ned prøveversjoner av alle adobe sine programmer fra hjemmesidene, så kan du prøve de selv, og ikke stole blindt på forum anbefalinger :)

Lenke til kommentar

Tror du vil klare å gjøre det meste med DPP( følger med kameraet. RAW konvertering), iPhoto og Open Office Draw( en del av gratisprogrammet Open Office).

MEN, hvis du virkelig får tak i Photoshop CS4 Extended for under 2000 kroner, er dette det absolutt beste programmet. Selv om behovet ditt er begrenset, er det alltid kjekt å ha et program du virkelig kan utvikle deg med.

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt her så er jo PS CS4 til under 2000 er knalltilbud, men nevner alikevel PS Elements (vet ikke om du har noe % på dette også). Burde holde til det meste av redigering.

Ett lite tips: Du finner 30 dagers prøveversjoner av både PS CS4 og Elements, samt LR på adobe.com. Vil anbefale deg å teste ut litt hva du syntes.

Lenke til kommentar

Hei!

Skal gå til innkjøp av speilrefleks snart (canon 500D eller 550D - ser an når sistnevnte kommer ut), og har i den anledning lurt på å kjøpe et redigeringsprogram i tillegg.

Har en Macbook Pro, så programmet må altså være til mac.

Jeg skal bruke programmet til følgende:

- (Fin)Redigering av bilder tatt med speilrefleks

- Lage forskjellige kort (typisk invitasjoner, gratulasjoner o.l. der jeg vil klippe bilder inn i hverandre og legge på noen tegninger/logoer osv. - dere skjønner tegninga?!)

- Muligens lage enkle logoer (ikke sikkert jeg kommer til å gjøre det, men ser for meg at det kan komme ønske om det etterhvert).

Hvilket program ville dere anbefalt for meg?

Har sett litt på Apple Aperture og Adobe Photoshop (i forskjellige versjoner). Er helt nybegynner på området, så vanskelig å vite hva jeg trenger og ikke trenger for å gjøre de oppgavene jeg viser til.

Ser at jeg kan få Photoshop Extended CS4 til 1642,- på studentlisens, men lurer på om dette blir alt for avansert og overkill for meg (selv om jeg skjønner det slik at det er en utrolig pris for dette programmet?). Apple Aperture ser jo veldig "lettvint" ut, men er dette programmet godt til slike kort-prosjekter som jeg nevner?

Dette programmet er noe for deg:

http://www.artweaver.de/

Omtalt her : http://www.dinside.no/804748/artweaver-gratis-photoshop-alternativ

Lenke til kommentar

Skal prøve ut litt ja. Så får jeg litt mer inntrykk. Får desverre ikke noen prosenter på elements. Tror nok elements hadde holdt for meg, men da prisforskjellen mellom cs4 extended og elements ikke blir større enn det den blir, så vurderer jeg cs4 litt. Som Buitre sier, er det jo alltid kjekt med et program som man kan utvikle seg med. Bare det ikke blir FOR avansert for å være moro i begynnelsen. Men får teste ut litt!

GSM: Lightroom ser veldig fristende ut - layouten ser veldig oversiktlig og fin ut. Hadde nok valgt det skulle jeg bare holdt meg til å redigere og justere bilder tatt selv. Men vil ha et program jeg kan "klippe og lime" litt i også nå, så da er vel ikke det det jeg ser etter har jeg forstått. Men til bilder ser det veldig flott ut! Kanskje det blir Lr3 etterhvert.. (ser det er en beta versjon ute til nedlasting).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du lære deg photoshop så ta en kikk på denne nettsiden. Gratis videokurs, grunnleggende funksjoner i photoshop. Veldig bra hvis man har null photoshop erfaring fra før!

Den var genial! Tusen takk!

Tar gjerne imot tips om slike gode tutorials (har riktignok sett mange på youtube, og der finner man mye nyttig).

Det blir nok Photoshop CS4. Hadde nok klart meg med Elements, men etter litt titting på diverse videoer tror jeg at jeg skal lære meg det grunnleggende ganske greit, så får jeg bare ta det videre derfra etterhvert. Og da er det kanskje greit å ha alle muligheter åpne videre:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...