Gå til innhold

Ville dere tatt sjansen på å bestille Nexus One fra denne selgeren?


Vibe89

Anbefalte innlegg

Orjanp:

 

"Nei, anmeld svinan. Pengene får dere ikke uansett."

 

Vi bør faktisk ikke gå til noen anmeldelse her pr nå, for da åker han med sansynlighet inn, og hun står igjen alene utenfor med to små barn. Hvem tror du prioriteres; to små barn, eller mobilpenger?

 

Forslagene til tilbakebetaling som er nevnt, er etter advokaten sin anbefaling (etter hva jeg forsto etter samtale med ham).

 

Om det blir utbetalt som foreslått nå litt over påske, så viser det både betalingsvilje og betalingsevne. Det viktigste her i en eventuell rettsak og juridisk sammenheng er betalingsvilje og ønske om å gjøre opp for seg!

 

Da står vi der like langt! Om vi anmelder, må vi kanskje vente uhorvelig mye lengre før vi får tilbake pengene, og kanskje til og med må se saken tapt. Hva da?

 

Avvent disse spekulasjonene litt, så tror jeg vi vil se at denne saken løser til det positive for alle. Det er jævlig kjipt det som har skjedd, også for dem. Jeg tror, og mener, at de har lært leksa si her nå :D

 

Viktig at alle som har krav, leverer kontonummer til advokaten. www.advokatplassen.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

noen betraktninger i denne saken fra en utdannet jurist. Dette blir det eneste innlegget fra meg i denne saken. Har ikke til hensikt å involvere meg mer i dette eller svare på noen oppfølgingsspørsmål, for denne saken hører strengt tatt ikke i et forum på Internett.

 

Et par innspill:

1. Det finnes ingen juridiske føringer som skulle tilsi at dere som ikke har fått varene er nødt til å akseptere en av to alternativene (20% vs. 50% tilbakebetaling) dere har fått skissert av selgers advokat. Dette blir å betrakte som et tilbud for å få saken ute av verden. Hver og en av dere har naturlig nok full frihet til å akseptere dette tilbudet.

 

2. Ang. saken slik den er presentert i Dagbladet og fra selger i dette forum, dvs. at selger har blitt lurt av en tredjepart av ukjent opprinnelse. Det er kun en instans som er den rette til å finne ut de faktiske forhold i denne saken, og det er politiet. Det er helt unntaksvis at politiet vil ta i denne typen saker uten at det foreligger en politianmeldelse. På bakgrunn av selgers fremstilling av saken, så kan jeg ikke gi annet råd enn at selger innleverer en politianmeldelse på dette. Skulle selgers advokat komme til en annen konklusjon i denne saken, er det ikke utenkelig at vedkommendes advokat sitter med andre opplysninger enn det som har kommet fram i Dagbladet og dette forum. Merk at jeg ikke insinuerer at selgers fremstilling slik den er presentert her og i Dagbladet er usann, jeg har ingen forutsetninger for å mene noe i den henseende.

 

3. Til kjøpere vil jeg gi det råd om å forsikre seg at forholdet faktisk blir anmeldt av selger, og at de forhold som blir beskrevet i anmeldelsen er i samsvar med kjøpernes virkelighetsoppfatning. Iom. at det er dreier seg om svindelforsøk av ganske betydelige pengesummer (etter sigende over 150 000 kr), så kan man nok forvente en viss prioritet i denne saken fra politiet sin side, og det hører nok til unntakene at slike forhold av denne størrelse ikke blir politianmeldt.

 

4. Selgers påstand om at det vil foreligge et brudd på samboers prøveløslatelse ved en evt. anmeldelse fra kjøperne i denne saken medfører ikke riktighet. En anmeldelse medfører aldri et brudd på prøveløslatelsen, dette krever en fellende dom. Selgers samboer er da heller ingen part i saken, slik saken her er blitt presentert av selger.

 

5. Selgers påstand om å "ikke gidde" å tilbakebetale til kjøpere som står bak en evt. anmeldelse har naturlig nok ingen juridisk holdbarhet. Ved en evt. tilkjent erstatningssum vil kreditorer (kjøperne her) normalt stille likt i denne typen saker.

 

6. Slik saken er fremstilt av selger, så har vedkommende "i god tro" bestilt varer av en tredjepart som ikke har levert som avtalt. Jussen har et begrep om å handle "i god tro", så det er lov å bli "lurt" uten at dette medfører straffeansvar. Riktignok finnes det unntak som medfører ansvar hvis prisen på varer er slik at man med "stor sannsynlighet" kan anta at det dreier seg om tyvegods/heleri, men det er neppe relevant i denne saken. Derimot har det å bli "lurt" ingen juridisk relevans ift. det ansvaret man har en tredjepart, dvs. at selger her ikke kan påberope seg å være "lurt" og dermed frasi seg et økonomisk ansvar overfor kjøperne. Kjøperne har kun forholdt seg til selger i denne saken, og ikke vært en del av transaksjonen mellom selger og selgers kontakt på alibaba.com. I skjerpende retning her kan tillegges at selger i annonsene ikke på noen måte har tilkjennegitt at varene ikke har vært fysisk under selgers kontroll ved salgstidspunktet, noe som man kan anta har vært kjøpernes forventning.

 

7. Ang. graden av selgers ansvar overfor kjøperne; nå går det ikke helt klart frem om selger har foretatt denne transaksjonen som privatperson eller via eget enkeltmannsforetak, men i begge tilfeller vil selger ha ubegrenset ansvar for attesterte overføringer som kjøperne har foretatt til selger. Hadde denne transaksjonen vært foretatt via et A/S eller NUF, så ville selger ha som alternativ å slå seg selv konkurs og ikke hefte for mer en gjeldende aksjekapital. Om selger er solvent og kan dekke tilbakeføringen av disse beløpene til kjøper i nær fremtid er naturlig nok en annen sak, men slike krav forsvinner ikke av seg selv.

 

Hvis dere er usikre på hvilke råd jeg har gi, så ber jeg dere lese punkt 2. og 3. en gang til. Svindelsaker av denne størrelse hører hjemme ett sted: hos politiet.

 

Til slutt noen personlige kommentarer til selger:

1. Hvis du har fått som råd av sin advokat til å gå i "krig" med kjøperne på et diskusjonsforum på Internett, må jeg si meg overrasket. Dette er å betrakte som offentlig informasjon og relevant ift. et evt. rettslig oppgjør.

 

2. Du snakker i denne tråden om å bedrive import i meget stor skala, bl.a. import av 1800 klokker. I tillegg skulle du importere varer med en innkost til 150 tusen i denne saken. Enhver ligningsfunksjonær med vettet i behold ville sagt at dette var skattbar næringsinntekt. Og du går offentlig ut på et forum og skryter av at du mottar dagpenger? Det er sikkert nok av folk på dette forumet som kunne tenke seg å ta en telefon til skatteetaten.

 

3. Du har tidligere meddelt kjøperne at du har vært i kontakt med Kripos og Økokrim. Hvis politiet allerede er involvert i denne saken, da har du jo ingenting å frykte hvis du også bli anmeldt av kjøperne, sakens fakta er jo kjent informasjon for politiet?

Endret av Justisia
Lenke til kommentar

Orjanp:

 

"Nei, anmeld svinan. Pengene får dere ikke uansett."

 

Vi bør faktisk ikke gå til noen anmeldelse her pr nå, for da åker han med sansynlighet inn, og hun står igjen alene utenfor med to små barn. Hvem tror du prioriteres; to små barn, eller mobilpenger?

 

I og med at det nå er tilbakevist at han ikke havner i buret igjen uten dom, så er det ingen grunn til å ikke anmelde.

 

Og så foreslår jeg at du, siden det virker som du sitter på litt mer informasjon enn andre, sjekker opp som foreslått, om hun har anmeldt svindelen av seg selv til Politiet.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jaja, vi får håpe dere som har gitt penger til denne familien Rustad fra Hønefoss har norskklingende navn, så kanskje dere blir prioritert?

 

Utdrag fra avisartikkel her:

http://www.klassekampen.no/artikler/nyheter/57135/article/item/null/-gaar-langt-over-streken.

 

Bak den nye gruppa står 22 år gamle Thor-Martin Rustad fra Hønefoss. Han har også tidligere vært i fokus, da han opprettet en Facebook-gruppe der det kom svært hatske bemerkninger mot muslimer. Under profilen sin skriver Rustad:

 

«Jews, muslims and niggers should have been killed long time ago. Why does it take so fucking long time for people to understand that?» Den nye Facebook-gruppa fikk i går raskt mer enn 50 nye medlemmer. Klassekampen forsøkte gjentatte ganger å få kontakt med Rustad i går, men han tok ikke telefonen.

 

Lenke til kommentar

Et lite innlegg for å følge fremgangen.

 

De trusslene som selger kommer med her er helt på jordet, men de ser ut til å virke. Selger klarer faktisk å høste medfølelse for sin situasjon pga dagens situasjon, noe jeg også ville gjort hadde det ikke vært for utsagnene om skatte-juks og at hun mottar dagpenger...

 

Til deres som er involvert, ta screens av alle uttalelser som kommer fra selger. De vil trolig være gode å ha senere! =)

Lenke til kommentar

Når det kommer til anmeldelse, så vil ikke dette øke sjansen for å få tilbake pengene i noen form for umiddelbar fremtid. Det er derfor jeg sier vi bør avvente dette til over påske. Det er også veldig greit å holde en viss dialog mellom oss, mener jeg, og eventuelt samkjøre en aksjon. Noen av oss har kanskje mer erfaring med dette enn andre?

 

Vi har uansett krav på å få pengene tilbake, men når pengene rett og slett ikke finnes, hvor skal de hentes fra da? Det er derfor disse to forslagene (20% eller "50% final") har kommet opp. Vi trenger ikke akseptere noen av disse forslagene, men her viser hun i hvertfall betalingsvilje og ønske om å gjøre opp for seg.

 

Måten hun har reagert på i etterkant er så absolutt ikke heldig for hennes egen sak, men hun føler vel at hun er klemt opp i et hjørne.

 

Påska har allerede begynt for de fleste, og den varer ikke lenge. Da vil jeg tro at vi kommer til å se resultater. Jeg har også en meget god tro på at denne AJ_Design vil ordne dette på en god måte, ut fra hennes egen begrensning. Alt dette skjer via hennes advokat nå, og som det allerede er fortalt, han er dyr pr time. Hun vil naturlig nok ikke at han skal utbetale disse pengene over for mange omganger.

 

Pengene kommer nok snarlig når vi først ser transaskjonene vil jeg tro =)

 

God påske til alle sammen =)

Lenke til kommentar

Oppdatering til alle.

 

Noen har allerede fått utbetalt noe av pengene å noen har ikke fått noe enda. Det jeg syntes er VELDIG rart er at det er bare 6 personer som har sagt at dem vil ha tilbake penger i det heletatt. Nå har det gått nesten 1 mnd å jeg snakket med min advokat idag. HAn sa at til nå har det kommet bare 6 krav om penger. MEn vi avventer å ser til rett over påske om fler vil ha. Jeg vil understreke at pr. idag finnes det penger men vi kan ikke begynne å utbetale total summen til alle enda fordi vi vet rett å slett ikke hvor mange som vil ha tilbake penger.

 

Jeg fikk 45 000 av familie å har nå betalt ut 7000 til de folkene som har sendt krav. Vis jeg ikke mottar nye krav fra de som ikke har fått sine penger innen 2 uker etter påske så sender vi ut nytt brev, å da med 2 ukers frist med å gi beskjed om konto nummer osv (jeg har jo tross alt ikke konto nummeret deres siden det ikke står i nettbanken min), Svarer dere ikke innen de 2 ukene da så ser jeg saken som avsluttet, JEg kan tross alt ikke sitte å vente i evigheter på at dere skal sende en mail, brev, sms eller noe med konto nummer. Jeg vil bli ferdig med saken så fort som mulig å få denne ut av verden.

 

Som sagt så finnes det 38 000 kroner på konto pr. idag å mer kommer snart. Martin har også solgt sin klokke for 31 000, den ble sendt i oppkrav igår. Han ble lovet at kjøper skulle hente ut klokken så raskt som mulig. Så da er det vell penger på konto ca 1 ukes tid etter påsken. (den klokken dere så på dagbladet sine sider)

 

Jeg beklager at jeg har vært litt frekk osv her på forumene. Har ikke vært noen hensikt egentlig. Men jeg blir fort irretert, å hvertfall når folk sitter å konspirerer masse egne teorier som overhodet ikke har noe riktig i seg.

Dette har bare vært et uheldig kjøp/salg sitvasjon å det beklager jeg på det sterkeste. Men er ikke stort annet jeg kan gjøre med det nå en at vi selger det vi ikke trenger for å bli kvitt gjelden til kjøperene mine.

Eneste positive i dette er at det ikke er snakk om så store beløper, så det går an å fikse innen rimelig tid.

 

Vis det er noe dere lurer på så er det bare å spørre :-)

Lenke til kommentar

Jaja, vi får håpe dere som har gitt penger til denne familien Rustad fra Hønefoss har norskklingende navn, så kanskje dere blir prioritert?

 

Utdrag fra avisartikkel her:

http://www.klassekampen.no/artikler/nyheter/57135/article/item/null/-gaar-langt-over-streken.

 

Bak den nye gruppa står 22 år gamle Thor-Martin Rustad fra Hønefoss. Han har også tidligere vært i fokus, da han opprettet en Facebook-gruppe der det kom svært hatske bemerkninger mot muslimer. Under profilen sin skriver Rustad:

 

«Jews, muslims and niggers should have been killed long time ago. Why does it take so fucking long time for people to understand that?» Den nye Facebook-gruppa fikk i går raskt mer enn 50 nye medlemmer. Klassekampen forsøkte gjentatte ganger å få kontakt med Rustad i går, men han tok ikke telefonen.

 

 

 

Hvorfor tror du klassekampen ble kalt inn på teppet for den artikkelen dems der?

Den er blitt kraftig redigert etterpå heldigvis.

 

Hadde det vært martin som hadde holdt denne handelen her så hadde det nok ikke vært noen utlendinger som hadde fått lov til å handle. hvertfall ikke til den prisen. Da hadde han tatt overpris deluxe ;-)

 

http://www.nettavisen.no/tag/Thor-Martin+Rustad

der har du fra den første gangen. Kan vell si det sånn at han er litt mer "radikal nå".

 

Vil understreke at jeg støtter IKKE alt han sier å gjør, Men jeg er TOTALT IMOT innvandringen.

 

Men dette er veldig off topic syntes jeg ;-)

Lenke til kommentar

Fristen for å reklamere på manglende levering av vare er langt lengre enn 2 uker, den kan ikke være kortere enn 2 måneder. Så litt lengre tid må dere nok vente :).

 

 

Du burde nok undersøke kjøpsloven før du uttaler deg :-)

Dessuten så innen den fristen jeg har sagt så har det gått over 2 mnd :-)

Lenke til kommentar

Jeg regner deg som "selger i næringsvirksomhet" jeg, ikke privatperson. Når du selger varer for godt over 100 000,- til flere ulike personer er du ikke privatperson men hovedsaklig ledd i næringsvirksomhet.

 

Da gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Uansett, om kjøpsloven gjelder sies dette:

 

§ 29. Frist for å heve.

 

Er tingen levert for seint kan kjøperen ikke heve kjøpet, med mindre han gir selgeren melding om kravet innen rimelig tid etter at han fikk vite om leveringen.

 

Jeg er ingen jurist, men 1 måneds frist er for meg for kort. Spesielt med tanke på at det er presisert 2 måneder minimum i forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Jeg regner deg som "selger i næringsvirksomhet" jeg, ikke privatperson. Når du selger varer for godt over 100 000,- til flere ulike personer er du ikke privatperson men hovedsaklig ledd i næringsvirksomhet.

 

Da gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Uansett, om kjøpsloven gjelder sies dette:

 

§ 29. Frist for å heve.

 

Er tingen levert for seint kan kjøperen ikke heve kjøpet, med mindre han gir selgeren melding om kravet innen rimelig tid etter at han fikk vite om leveringen.

 

Jeg er ingen jurist, men 1 måneds frist er for meg for kort. Spesielt med tanke på at det er presisert 2 måneder minimum i forbrukerkjøpsloven.

 

 

Igjen, Lær deg kjøpsloven før du snakker noe mer. Fordi du har 0 peiling om hva du i det heletatt snakker om :-)

Lenke til kommentar

Fram til begrunnelser og slutninger på hvorfor jeg tar feil, samt kilder på hva som gjør at jeg tar feil, står mine begrunnelser som 100% korrekte.

 

Jeg er som sagt ingen jurist, men jeg kan ihvertfall utdype meg.

 

Som sagt så forholder jeg meg til forbrukerkjøpsloven. Og den har jeg (believe it) god kontroll på.

Lenke til kommentar

Igjen, Lær deg kjøpsloven før du snakker noe mer. Fordi du har 0 peiling om hva du i det heletatt snakker om :-)

Kjøpsloven har absolutt ingenting i denne saken å gjøre, da du må regnes som en næringsdrivende/forhandler som selger til privatpersoner. Da er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder. Og er det noe de fleste vet på dette forumet, så er det at Alastor kjenner Forbrukerkjøpsloven meget godt.

 

Og uten at du kommer med noen begrunnelser for din påstand, så virker det som det er du som ikke aner hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer på om noen av dere har fått tilbake noen, eller alle pengene endå? Jeg har ikke mottatt noe endå. Hvor lenge skal vi måtte vente på pengene?

 

Jeg har så langt ikke sett noen vilje til å tilbakebetale, annet en tomme lovnader så langt..

Lenke til kommentar

Selger man et produkt man ikke har eller vet 100% at man har, da er man svindler. Uansett hva man selv vil mene.

 

Selvsagt er det beste om dette ordner seg utenfor rettsapparatet.

 

Men å true folk med problemer og tilbakeholdte penger ved en evt anmeldelse er vel på kanten av loven om ikke over den. Det burde ikke forekomme.

 

Hadde jeg vært utsatt for noe slikt ville jeg av prinsipp anmeldt. Alt for mange forsøker å tjene lettvinte penger over nettet. Det er greit å få statuert noen eksempler.

 

Så du mener vel mpx, dustin m.m. er svindlere og da? Samtlige selger varer de har i bestilling, noen nettbutikker trekker til og med penger mens de har leveringstider, ubekreftet eller bekreftet, men de vet ikke når de har den fysisk hos seg - nå får du rulle inn. Dette minner om en heksejakt.

Lenke til kommentar

Jeg regner deg som "selger i næringsvirksomhet" jeg, ikke privatperson. Når du selger varer for godt over 100 000,- til flere ulike personer er du ikke privatperson men hovedsaklig ledd i næringsvirksomhet.

 

Da gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Uansett, om kjøpsloven gjelder sies dette:

 

§ 29. Frist for å heve.

 

Er tingen levert for seint kan kjøperen ikke heve kjøpet, med mindre han gir selgeren melding om kravet innen rimelig tid etter at han fikk vite om leveringen.

 

Jeg er ingen jurist, men 1 måneds frist er for meg for kort. Spesielt med tanke på at det er presisert 2 måneder minimum i forbrukerkjøpsloven.

 

Vel - må nesten få stikke en pinne i boblen din - men jeg finner faktisk ikke noe firma i brreg på henne, hverken på navn (svensk eller rustad), ei heller aj-design. HAdde det vært ENK skulle jeg ha funnet det på enten Thor Martin, henne eller Aj - Design. Kanskje Aj_design kan oppgi sitt org nummer for oss?

 

Så enten har hun firma i et annet land - Sverige feks, eller så har hun ikke firma. Så inntil videre så bør vi være forsiktig på hvor god fisk vi tar enkelte påstander.

 

Det virker uansett som mange svelger utsagn ukritisk. Hva angår kjøpsloven, så er det vel tale om manglende levering, og det synes vel feil å si at det er kjøper som hever her?

Det blir vel nærmere å tale om bristende forusetninger ved avtaleinngålse og oppgjør hvis jeg legger til grunn at aj_design sin påstand stemmer.

 

Her er det vel strengt tatt tale om manglende levering/forsinkelse grunnet manglende levering til selger. Så kan en vel diskutere om dette er forhold utenfor selgers kontrollmuligheter e.l.

Dog synes det å bli en rimelig lang avstikker fra hva vi diskuterer her.

 

Uansett - jo mer vi tar ting sagt på et forum, basert på artikkel i dagbladet (som neppe er kjent for objektive vurderinger) og innlegg i raseri, frustrasjon m.m. jo lenger havner en på jordet her. Spesielt når en legger til grunn fakta som tilsynelatende ikke har særlig rot i virkelighet. En annen ting er jo - skal hevnlysten råde, eller skal en finne en løsning å bli ferdig med saken? - for ordens skyld, jeg har også blitt lurt med en 8800 som egentlig var en kopi, men det løste seg.

Betalingsviljen synes jo å være her - hvorfor ikke flere tar 20% og så avdrag, eller skisserer egne løsninger er jo opp til en hver.

 

Men jeg setter spørsmål ved de som sier det er svindel å selge varer en ikke vet når kommer -tilsynelatende er vel både elkjøp, amentio osv svindelbedrifter i slik henseende, ettersom de enten ikke har annonsert vare, eller bruker ubekreftet leveringstid hissig - dog ser jeg ikke noe heksejakt på de?

Lenke til kommentar

Vel - må nesten få stikke en pinne i boblen din - men jeg finner faktisk ikke noe firma i brreg på henne, hverken på navn (svensk eller rustad), ei heller aj-design. HAdde det vært ENK skulle jeg ha funnet det på enten Thor Martin, henne eller Aj - Design. Kanskje Aj_design kan oppgi sitt org nummer for oss?

 

Så enten har hun firma i et annet land - Sverige feks, eller så har hun ikke firma. Så inntil videre så bør vi være forsiktig på hvor god fisk vi tar enkelte påstander.

Teknisk sett så har hun ikke siden det nå er slettet, men hun hadde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...