Pearl15 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Hei! Jeg er på 2. året på vgs, og står mellom to helt vidt forskjellige studier å velge mellom etter vgs. Det ene er farmasi i Ungarn, men blir ærlig talt skremt over hvor hardt det høres ut med tanke på lesing og pugging osv. Men så er jeg også veldig interessert i jus! Jeg har ikke forhørt meg noe særlig om hvordan studiet egentlig er. Hva slags undervisningsmodell f. eks er det som blir tatt i bruk? Tradisjonell tavleundervisning hvor professoren bare deler ut en hel del fakta også er det oppgaver etterpå som skal løses som er knyttet til undervisningen? Eller er det lange besvarelser som skal innleveres? Har rett og slett ikke peiling på hvordan det blir gjort. Også lurer jeg litt på selve jobben som en advokat/forsvarer. Er det store jobbmuligheter for det her i Norge? Vil liksom ikke ha en kjedelig kontorjobb hvor det bare er papirarbeid. Ser mer for meg en rettsak som man ser på tv, hehe. Er kanskje litt teit å ha nettopp den forestillingen av hvordan det er ettersom jeg tviler på at det faktisk er sånn, men lurer bare på hvordan det faktisk er når man jobber. Et annet spørsmål er hvordan det er med lønn. Blir det bestemt utifra hvor mange saker man vinner osv, eller har man en fast lønn uansett uavhengig av hvor mange saker man vinner/taper/har i det hele tatt? Og hva ligger isåfall denne lønna ca. på? Takker veldig for alle svar! Er bare et år til jeg må bestemme meg så må nesten finne ut hva det heller mot snart, hehe. Lenke til kommentar
Frank James Lampard jr. Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 vgs1992 skrev (På 25.2.2010 den 2.35): Hei! Jeg er på 2. året på vgs, og står mellom to helt vidt forskjellige studier å velge mellom etter vgs. Det ene er farmasi i Ungarn, men blir ærlig talt skremt over hvor hardt det høres ut med tanke på lesing og pugging osv. Jeg vet ihvertfall at du må holde deg oppdatert på medisin fronten osv Noe mer kan desverre ikke JEG hjelpe deg med, men se på denne som en liten BUMP ^_^ Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Studerer selv jus i skrivende stund, på UiO. Kan si jeg er rimelig fornøyd. Jus er mest selvstudium, med litt kurs/grupper og forelesninger spredd utover uken. Jeg finner studiet meget givende da det gir deg et innblikk i samfunnet på en helt annet måte enn man er vant til. Når det gjelder jobb muligheter så er de mange. Når det gjelder forsvarsadvokat så er det selvfølgelig "marked" for slike i Norge, men vil nok se bortifra at det ligner på noe du har sett på tv. Du skal forsvare individet og ikke handlingen, noe som tærer på psyken etter en stund. I alle jobber vil du forsåvidt også ha litt papirarbeid. Lenke til kommentar
Pearl15 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 jayplay skrev (På 25.2.2010 den 8.56): Studerer selv jus i skrivende stund, på UiO. Kan si jeg er rimelig fornøyd. Jus er mest selvstudium, med litt kurs/grupper og forelesninger spredd utover uken. Jeg finner studiet meget givende da det gir deg et innblikk i samfunnet på en helt annet måte enn man er vant til. Når det gjelder jobb muligheter så er de mange. Når det gjelder forsvarsadvokat så er det selvfølgelig "marked" for slike i Norge, men vil nok se bortifra at det ligner på noe du har sett på tv. Du skal forsvare individet og ikke handlingen, noe som tærer på psyken etter en stund. I alle jobber vil du forsåvidt også ha litt papirarbeid. Takk for svar! Så bra å høre at du er fornøyd med studiet. Hva snitt trengs det sånn ca. for å komme inn? Aha, forstår. Tror jeg har mest lyst til å være forsvarer, men det kan jeg jo se litt senere på, må jo først komme inn på studiet, hehe. Vil du si studiet er generelt veldig krevende? Er jo selvfølgelig villig til å jobbe for å få det jeg vil, men hvis jeg ikke har en sjans i det hele tatt er det kanskje ikke vits i å prøve en gang. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Advokatene har fremdeles gode tider, men det er fremdeles en viss kamp om jobbene. Det er slett ikke alle som går fra universitetet til et adv.firma. Stort sett er det karaktersnittet som avgjør dette (hvilket leder til litt av et karakterpress på jussen). Langt de færreste advokater jobber med strafferett; det store flertall jobber med sivilrettslige saker (erstatningsrett, kontraktsrett, arbeidsrett osv.). Den gjennomsnittlige advokat er nok adskillig mer på kontoret enn i retten, men jeg tror ikke du finner mange advokater som kjeder seg av den grunn. Advokatserier på tv har generelt lite med virkeligheten å gjøre. Når man begynner, får man lønn fra firmaet man jobber for. Den gjennomsnittlige begynnerlønnen er slett ikke så ille, og øker greit. Hvis man blir partner i et advokatfirma (eller starter for seg selv), får man andeler i firmaets årlige overskudd. Det er nok ikke vanlig å beregne lønnen etter antall vunne saker. Derimot er det vanlig med en bonusordning. Lykke til! Endret 25. februar 2010 av frevild Lenke til kommentar
Pearl15 Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 frevild skrev (På 25.2.2010 den 17.48): Advokatene har fremdeles gode tider, men det er fremdeles en viss kamp om jobbene. Det er slett ikke alle som går fra universitetet til et adv.firma. Stort sett er det karaktersnittet som avgjør dette (hvilket leder til litt av et karakterpress på jussen). Langt de færreste advokater jobber med strafferett; det store flertall jobber med sivilrettslige saker (erstatningsrett, kontraktsrett, arbeidsrett osv.). Den gjennomsnittlige advokat er nok adskillig mer på kontoret enn i retten, men jeg tror ikke du finner mange advokater som kjeder seg av den grunn. Advokatserier på tv har generelt lite med virkeligheten å gjøre. Når man begynner, får man lønn fra firmaet man jobber for. Den gjennomsnittlige begynnerlønnen er slett ikke så ille, og øker greit. Hvis man blir partner i et advokatfirma (eller starter for seg selv), får man andeler i firmaets årlige overskudd. Det er nok ikke vanlig å beregne lønnen etter antall vunne saker. Derimot er det vanlig med en bonusordning. Lykke til! Tusen takk for veldig utfyllende svar Hadde mine tvil om at det ikke var sånn som på tv ja, hehe. Høres veldig greit ut foreløpig. Tror interessen ligger mer innenfor jus egentlig, men at jeg er redd for å ikke komme inn. Har hørt det er et visst høyt snitt som kreves. Er det noen andre som kan komme med innspill om hvordan studiet er og inntakskrav (karakterer) osv? Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Er vel rundt 50-60 poeng, alt varierende etter høst/vår og primær/ordinær kvoter. UiO har derimot fortsatt privatist ordningen i drift, noe som innebærer at du kan avlegge eksamen uten å ha studierett ved UiO. Studiet er krevende, og legger naturlig opp til MYE lesing. Du vil nok ikke finne mye likhetstrekk med den gjennomsnittlige blindern studenten. Det er dog som sagt veldig givende. Den siste tiden har også undervisningen blir merkbart bedre ifølge av reduserte plasser. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det er mye lesing, men ikke tro på det lille ryktet om at folk leser 8-10 timer utenom forelesninger og seminarer/kurs. De siste par månedene før eksamen stemmer det nok at folk har disse lesevanene, men ikke ellers. Da blir du jævlig fort utbrent og demotivert. Det første jeg ble fortalt var at jeg var for ung til å studere juss, og at juss ikke var en enkel billett til rikdom. Det hele føltes litt spesielt akkurat da. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Jus er ingen snarvei på noen måte nei. Lenke til kommentar
Pearl15 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Åh, 50-60 poeng, huff! Høres veeeldig mye ut.. Men får jo realfagspoeng ettersom jeg har realfag, så kanskje det er et lite håp allikevel.. Hmm. Bra å høre at undervisningen er blitt bedre Hehe, 8-10 timer dagen er litt vel mye ja vil jeg tro. Men jeg lurer litt på hvorfor det er nettopp så krevende at man må lese MYE, forventes det at Norges lover skal kunnes utenat? Eller er hver problemstilling så stor at man må lese mye på tidligere saker osv for å klare å finne utav det selv? Hvordan går det med studiet da SLIguy? Var det mer krevende enn forventet, eller overlever du? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Det er enklere å komme inn i Bergen (eller Tromsø), men tror du må ha over 50 poeng. Ellers er det bare å jobbe godt på videregående, så får du dessuten inn rutinene før studiene begynner. En stud.jur. må regne med å måtte bruke 8 timer på studiene per dag, inklusive 1-2 timer pauser og unyttig tidsfordriv... Dvs. at 6-7 timer effektiv jobbing bør være nok. Nei, du vil nok ikke lære Norges lover utenat. Du vil fort oppdage at man sjelden kan finne riktig lov og bare lese seg til sikre svar på rettslige problemstillinger. Lovens ord må som regel suppleres med andre ting, og det er stort sett dette jus handler om. Og en del regler står slett ikke i loven, men er skapt av domstolene. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 (endret) Jeg overlever så lenge. Juss er som et hvert annet studium, du må lese litt i pensum dersom du vil klare deg på eksamen. Studiet er hardt til tider, men langt ifra umenneskelig. Det er ikke meningen at den store røde skal pugges inn og ut, slik at du kan sitere den med bind for øynene, men du får det etter hvert inn i blodet siden du daglig stirrer ned i den. Den innarbeides etter regler fra universitetet, dvs på et kortfattet vis at man kun har lov til å streke under paragrafer eller ord og setninger, samt benytte markeringstusj. Når det kommer til dommer derimot, så bør disse ha blitt lest spesielt grundig for at det skal gi mest valuta under eksamen. De må treffe godt helst. Pensumet kan oppleves ganske massivt første året, men sideantallene øker gradvis med årene. Det kan virke litt ekstremt, men det er da man også skal tenke på det å kunne lese smart. Som Ibsen sa det; Man skal ei lese for å sluke, men for å se hva man kan bruke. Det er ikke alt på pensumet som er like viktig. Jeg klarer ikke å lese så mange timer om dagen. 2-5t er den vanlige leseøkten for meg. Skal jeg forsøke å overstige dette så blir det bare ukonsentrert lesing som ikke er særlig matnyttig, da kunne jeg like gjerne spilt playstation i stedet. Videre så liker jeg å bla frem og tilbake i Knophs og jusleksikonet, dette blir mer som smågodt å regne for min del, men det står mye bra der som også hjelper på forståelsen ved tanke på hovedpensumet. Du får ha lykke til, enten du havner på jussen eller et annet studium Endret 28. februar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Karakterfokuset er heller ikke ubegrunnet. Arbeidsgivere ser nesten utelukkende på karakterer. Derfor er maset rundt eksamen så massivt siden det er kun de to karakterene du får på et år. Greit nok at C-snitt er bra gjennomført, men du kan bare glemme trainee stilling i noen av de store firmsa. Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Karakterfokuset er heller ikke ubegrunnet. Arbeidsgivere ser nesten utelukkende på karakterer. Derfor er maset rundt eksamen så massivt siden det er kun de to karakterene du får på et år. Greit nok at C-snitt er bra gjennomført, men du kan bare glemme trainee stilling i noen av de store firmsa. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Ja, karakterer er alltid et omstridt tema som har blitt diskutert frem og tilbake i det uendlige. Gode karakterer i studiet er viktig for dem som sikter høyt og vil starte høyt oppe i karrierestigen, allerede fra starten av i sin karriere. Karakterene gjelder kun for din første jobbstilling, der etter blir det sett på hva du har utrettet i din(e) foregående jobb(er). Videre så kan heller "dårlige" karakterer kompenseres for, jeg tenker følgelig på at du da har jobberfaring og/eller at du har en annen utdannelse ved siden som supplerer jussenutdannelsen godt. En økonomiutdannelse for eksempel. Så må vi også huske at det ikke er lett å få toppkarakterer på universitetet, det finnes nok av folk som jobber og sliter tungt for å oppnå en C på vitnemålet. Den dagen du kommer ut av fakultetet som en ferdig jurist, så har du lært mye. Dog har du fremdeles en god del igjen å lære. Endret 27. februar 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Når du kommer ut av fakultetet har du lært nok til at samfunnet ser på deg som klar til å lære litt i den virkelige verden. Lenke til kommentar
Jente89 Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Selv var jeg overrasket over hvor få sider hovedlitteraturen var på 1 avdeling. På UiO ligger den på rundt 15-2000 sider totalt. Sammenlignet med en del andre studier er ikke det spesielt mye. I tilegg kommer alle dommene man bør ha kjennskap til. Mengden stoff som skal læres øker utover i studiet, men så lenge man er strukturert og leser jevnt, bør det ikke være noe stort problem. Det er dessuten forskjellig fra person til person hvor lett man greier å tilegne seg stoffet. Noen skjønner veldig mye etter første gangs gjennomlesning, mens andre ser ikke lyset før de har vært gjennom noen oppgaver og diskusjoner. Måten man leser på er også viktig. Ikke les for å lese, les for å lære! Og skriv oppgaver! Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Som stud.jur. har man færre sider å pløye gjennom per semester enn de fleste andre studenter. Men stoffet er til gjengjeld en god del tyngre. Dessuten leser man ikke så mye for å tilegne seg kunnskap, men for å få et grunnlag for å utarbeide egne, selvstendige resonnementer. Å bare henvise til synet i litteraturen ("Hagstrøm mener ditt, Bergsåker mener datt") gir jo sjelden suksess på eksamen. Å gi en kritisk vurdering av litteraturens standpunkt kan derimot gi god uttelling. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Vær dog forsiktig med utsagn ala "Woxholth tar feil ..." 1 Lenke til kommentar
jayplay Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Ingen slike ord burde være i en juridisk tekst av noe slag. Man skal ha den kjørlige distansen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå