Julekula Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Hei alle . . . hmm ... det er ca. 1 år siden jaeg startet å synge. Jeg oppdaget et band som het Sonata Arctica, et finsk power-metall band. Jeg har hjemme sunget noen av deres sanger til musikken . . . jeg tenkte jeg skulle oppsøke en sanglærer for å sjekke om jeg kunne synge på den måten jeg gjorde . . . i følge henne var det helt feil. Jeg brukte ikke magen og jeg kom ikke HELT opp de lyseste tonene (jeg vil si jeg var nærme da). Jeg har siden da i et helt år fokusert på å bruke magen. Nå har jeg endelig forstått det . . . jeg bruker magen når det er magen som får luften. Jeg prøvde å synge med magen i dusjen men merket at jeg ikke kom opp til de tonene jeg gjorde da jeg ikke brukte magen. spørsmålet er: skal jeg bruke magen og ikke komme så høyt opp eller skal jeg ignorere det og komme lysere opp? (sanglæreren min sa ingenting om at jeg ikke sang reint) DET STÅR AT VOKALISTEN I SONATA ARCTICA OFTE BRUKER FALSETTOER!!!! Hva er Falsettoer?? Vokalisten i Sonata Arctica har heller aldri tatt sangtimer . . . Endret 25. februar 2010 av wow-dude Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Som du har lært, krever all sang at du bruker magen. Saken er at når du skal synge i falsett, krever det en litt annen jobbing med magen og stemmebåndet enn til vanlig. Falsett kalles ofte hodeklang, og skiller seg fra brystklang, som er det vanlige stemmeleiet ditt. Du merker sikkert at det kjennes ut som stemmen "kommer fra" forskjellige steder ettersom du veksler mellom hodeklang og brystklang, og at belastningen på stemmebåndet er annerledes. Ta deg en prat med sangpedagogen din og få henne til å demonstrere forskjellen, og lære deg om metodene. Du kan jo også ta med noe av Sonata Arctica og si at du gjerne vil kunne synge slik, så hun kan lære deg metodene du trenger å kunne. Lenke til kommentar
Julekula Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Som du har lært, krever all sang at du bruker magen. Saken er at når du skal synge i falsett, krever det en litt annen jobbing med magen og stemmebåndet enn til vanlig. Falsett kalles ofte hodeklang, og skiller seg fra brystklang, som er det vanlige stemmeleiet ditt. Du merker sikkert at det kjennes ut som stemmen "kommer fra" forskjellige steder ettersom du veksler mellom hodeklang og brystklang, og at belastningen på stemmebåndet er annerledes. Ta deg en prat med sangpedagogen din og få henne til å demonstrere forskjellen, og lære deg om metodene. Du kan jo også ta med noe av Sonata Arctica og si at du gjerne vil kunne synge slik, så hun kan lære deg metodene du trenger å kunne. Jeg har tatt med noe av Sonata Arctica og alt hun sa var at jeg måtte synge med magen -.- hun lærer meg ikke annet enn det og oppvarmingsteknikker :S men når jeg synger med magen så kommer jeg ikke like høyt opp enn da jeg ikke sang med magen . . . hvorfor? :S Endret 25. februar 2010 av wow-dude Lenke til kommentar
catosim Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Som du har lært, krever all sang at du bruker magen. Saken er at når du skal synge i falsett, krever det en litt annen jobbing med magen og stemmebåndet enn til vanlig. Falsett kalles ofte hodeklang, og skiller seg fra brystklang, som er det vanlige stemmeleiet ditt. Du merker sikkert at det kjennes ut som stemmen "kommer fra" forskjellige steder ettersom du veksler mellom hodeklang og brystklang, og at belastningen på stemmebåndet er annerledes. Ta deg en prat med sangpedagogen din og få henne til å demonstrere forskjellen, og lære deg om metodene. Du kan jo også ta med noe av Sonata Arctica og si at du gjerne vil kunne synge slik, så hun kan lære deg metodene du trenger å kunne. Jeg har tatt med noe av Sonata Arctica og alt hun sa var at jeg måtte synge med magen -.- hun lærer meg ikke annet enn det og oppvarmingsteknikker :S men når jeg synger med magen så kommer jeg ikke like høyt opp enn da jeg ikke sang med magen . . . hvorfor? :S Vel....hensikten å synge med magen, og ellers jobbe med teknikk handler om å ha kontroll over- og beherske stemmen. Det er nå en gang slik at det ofte er mye tyngre å gjøre ting korrekt - enn å gjøre det slik en selv vil. Poenget med å lære de "riktige" teknikkene er å unngå belastningsskader som følge av ukorrekt bruk av kropp og muskler. Når en synger er det muskler som er i bruk, og mye feilaktig bruk av stemme og muskler kan bli belastende over tid. Det vil alltid være en prioriteringssak hvor mye tid og energi en vil bruke på å lære seg teknikk innen alle former for utøving av musikk. Mengden av innsats og fordypning er forøvrig noe av det som skiller ut de som blir flinkest og som holder ut over lengre tid. Etter tilstrekkelig med trening og terping, og bevisstgjøring vil du kunne nå de samme høydene når du synger med støtte fra magen. En annen sak er at på ett eller annet tidspunkt må en gå over til hodeklang (falsett), da det fysiologisk er grenser for hvor lyst en kan synge med såkalt brystklang (støtte fra magen). Når du behersker teknikken bedre og får oversikt over stemmeleiet ditt, så vet du når du du må skifte mellom de forskjellige teknikkene. Mvh Ca2 Lenke til kommentar
Julekula Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Vel....hensikten å synge med magen, og ellers jobbe med teknikk handler om å ha kontroll over- og beherske stemmen. Det er nå en gang slik at det ofte er mye tyngre å gjøre ting korrekt - enn å gjøre det slik en selv vil. Poenget med å lære de "riktige" teknikkene er å unngå belastningsskader som følge av ukorrekt bruk av kropp og muskler. Når en synger er det muskler som er i bruk, og mye feilaktig bruk av stemme og muskler kan bli belastende over tid. Det vil alltid være en prioriteringssak hvor mye tid og energi en vil bruke på å lære seg teknikk innen alle former for utøving av musikk. Mengden av innsats og fordypning er forøvrig noe av det som skiller ut de som blir flinkest og som holder ut over lengre tid. Etter tilstrekkelig med trening og terping, og bevisstgjøring vil du kunne nå de samme høydene når du synger med støtte fra magen. En annen sak er at på ett eller annet tidspunkt må en gå over til hodeklang (falsett), da det fysiologisk er grenser for hvor lyst en kan synge med såkalt brystklang (støtte fra magen). Når du behersker teknikken bedre og får oversikt over stemmeleiet ditt, så vet du når du du må skifte mellom de forskjellige teknikkene. Mvh Ca2 ooisann O.o noe sier meg at dette kommer til å ta laang tid for meg XD jaja . . . får bare øve mer og mer da Lenke til kommentar
HrMetics Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Har selv store problemer med å nå høye toner med brystklang. Jeg har ingen mørk stemme, så derfor har jeg et særdeles smalt stemmeregister, og er ingen god sanger. Med brystklang strekker ikke mitt register seg noe særlig bredere enn én oktav fra dypest til lysest. Hvor mye kan en sangpedagog hjelpe meg til å bli flinkere til dette? Lenke til kommentar
Julekula Skrevet 9. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Vel med det jeg har erfart ingenting for meg -.- kommer vel ann på sangpedagogen . . . det høres ut som du og jeg har en del felles men en sangpedagog kan hjelpe deg litt med å forklare hvordan du bør bruke stemmen din jeg har ikke kommet så langt i undervisningen så jeg har enda ikke lært å synge med magen . . . noe jeg tror min sngpedagog aldri kommer til å går inn for å lære meg hvis ikke jeg spør -.- Hvis du begynner å gå til sangpedagog må du poste og share tips til meg hehe Endret 9. mars 2010 av Julekula Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå