reichspöbel Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Nettstedet cryptome.org lekket for noen dager siden et internt Microsoft-dokument, ment for politiet, som beskriver Microsofts netttjenester og hvilke data som lagres i detalj. Alle tjenere, uansett toppdomene, befinner seg i USA og er derfor under amerikansk lovgivning. IP-adresser logges flittig, men innholdet i kommunikasjon over MSN Messenger gjør heldigvis ikke det. Dokumentet finnes for øyeblikket her: http://www.scribd.com/doc/27390163/Microsoft-Spy-Guide Grab it while it's hot! Microsoft har nå presset nettstedets ISP til å ta ned hele siden ved hjelp av DMCA. Å misbruke DMCA er naturligvis ikke noe nytt (og har jo blant annet rammet President Obama i valgkampen), og var forventet lenge før loven ble innført, men at man skal kunne ta ned et helt nettsted når striden handler om én fil, er etter hva jeg vet ikke noe som har hendt før. Mer informasjon her: http://www.geekosystem.com/cryptome-leaks-microsofts-online-surveillance-guide-ms-demands-takedown/ http://cryptomeorg.siteprotect.net/ Endret 24. februar 2010 av rikspøbel Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Interessant. Jeg må innrømme jeg ble nesten litt skremt da jeg ble oppmerksom på tråden, men spenningen falt etter å ha lest dokumentet. Det er vel ingen overraskelse at de største tjenestene på nettet lagrer IP-adresser og lignende i lengre tid? Se bare på Facebook og alt styret de har hatt. Det jeg ble litt overrasket over, derimot, var at Microsoft har laget og gitt ut et eget dokument ment for politi og myndigheter, som beskriver i detalj hva de lagrer om oss og hvordan disse dataene kan gjøres tilgjengelig. At det i tillegg virker som om de legger til rette for å hente ut nevnte data, gjør ikke saken bedre. Jeg kan ikke si mitt syn på Microsoft har forandret seg etter dette, men jeg forstår hvis enkelte velger å ta avstand. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Ja, det var også mine tanker. For dem som er litt oppegående på teknologi er vel ikke denne typen lagring så overraskende, og for dem som ikke er så oppegående er det vel bare teknobabbel som ikke virker så ille Men foruten at de legger så godt til rette for politi og myndigheter, klør jeg meg litt i hodet over at de så desperat forsøker å holde dette unna allmennheten. Hadde det skadet dem om de var åpne om at de forholder seg til amerikansk lovgivning og på hvilken måte? Og når dette først er ute, hva kan de tjene på å ta i bruk slike skitne taktikker som DMCA-takedown? The cat is out of the bag. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Det blir jo også litt slik- Hjeelp! Microsoft vet hvor jeg bor. Best å ta på seg foliehatten og flykte til en tropisk regnskog. Hva får egentlig folk til å tro at Microsoft, Google, Yahoo eller andre store aktører egentlig bryr seg om den vanlige mann i gaten? Eneste grunn til å være redd er om du bruker nettet til noe ulovlig, ellers tror jeg ikke USA sender NSA etter deg. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Men foruten at de legger så godt til rette for politi og myndigheter, klør jeg meg litt i hodet over at de så desperat forsøker å holde dette unna allmennheten. Hadde det skadet dem om de var åpne om at de forholder seg til amerikansk lovgivning og på hvilken måte? Og når dette først er ute, hva kan de tjene på å ta i bruk slike skitne taktikker som DMCA-takedown? The cat is out of the bag. Den tanken slo meg også. Men vi har jo en "lignende" situasjon der Apple febrilsk prøver å holde informasjon om et produkt unna offentligheten. Dette var ikke noe i samme klasse som iPad eller en my datamaskin, men noe ubetydelig de aller fleste ikke ante hva var. Det er vel slik multimilliardfirmaer liker å holde på. Det blir jo også litt slik- Hjeelp! Microsoft vet hvor jeg bor. Best å ta på seg foliehatten og flykte til en tropisk regnskog. Hva får egentlig folk til å tro at Microsoft, Google, Yahoo eller andre store aktører egentlig bryr seg om den vanlige mann i gaten? Eneste grunn til å være redd er om du bruker nettet til noe ulovlig, ellers tror jeg ikke USA sender NSA etter deg. Det du sier kan jo også sies om datalagringsdirektivet. Selv om jeg ikke gjør noe ulovlig, så liker jeg ikke tanken på at alle jeg ringer til, alt jeg kjøper og de fleste steder jeg oppholder meg skal lagres i minst et halvt år, helt uten at jeg er mistenkt for noe. Men dette burde vanlige lovlydige kanskje ikke bekymre seg så mye over? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Det er også grunn til å være redd om man gjør noe "ulovlig", eller i det hele tatt er "mistenkt" for å gjøre noe "ulovlig". Det er ikke akkurat slik at rettssystemet er vanntett og aldri misbrukes. Utover det burde man være redd for at dataene faller i gale hender. Kombineres de med data fra andre registre kan man plutselig finne ut mye interessant. Identitetstyveri er en industri i hundremilliardersklassen. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Den tanken slo meg også. Men vi har jo en "lignende" situasjon der Apple febrilsk prøver å holde informasjon om et produkt unna offentligheten. Dette var ikke noe i samme klasse som iPad eller en my datamaskin, men noe ubetydelig de aller fleste ikke ante hva var. Det er vel slik multimilliardfirmaer liker å holde på. Eller "the american way"? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Utover det burde man være redd for at dataene faller i gale hender. Kombineres de med data fra andre registre kan man plutselig finne ut mye interessant. Identitetstyveri er en industri i hundremilliardersklassen. Helt riktig. Se bare på iam som det var så mye snakk om for en stund tilbake. Selv før denne tjenesten ble lansert var det enkelt å finne informasjon om hvem som helst, hvis man visste hvor man skulle lete. Blander man dette med sosial manipulering (social engineering) er man på god vei inn i industrien du nevner. Vi blir gjort oppmerksomme på dagens moderne trusler gjennom media og lignende, men samtidig øker mengden informasjon vi frivillig publiserer om oss selv og dette ser ikke ut til å stoppe med det første. Jeg syns dette er mer skummelt og bekymringsverdig enn at Microsoft lagrer IP-adressen min hver gang jeg logger på MSN. Den tanken slo meg også. Men vi har jo en "lignende" situasjon der Apple febrilsk prøver å holde informasjon om et produkt unna offentligheten. Dette var ikke noe i samme klasse som iPad eller en my datamaskin, men noe ubetydelig de aller fleste ikke ante hva var. Det er vel slik multimilliardfirmaer liker å holde på. Eller "the american way"? Haha, det ser nesten sånn ut, ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå