Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Dual boot med windows 7, xp og ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel bare å installere. på nye partisjoner. Og den siste du instalerer vil bli default valg på 30 sekunders nedtelling ved valg av OS du vil starte opp i.

Jeg har XP og W7 på min stasjonære ( Autcoad piss som bare funker i XP ) .

Men jeg installerte først XP på en liten partisjon. Etter dette lagde jeg en W7 partisjon og installerte W7 der.

Når jeg booter maskinen står den automatisk på valg W7 om jeg ikke trykker pil opp og velger xp.

Så bare lag partisjoner på hoved disken og start installeringene ;)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på dette feltet, men etter min erfaring kan man ofte redusere en partisjon mer etter å ha defragmentert dem grundig. Tror det har noe med hvordan filene er fordelt på partisjonen.

Jeg har dessuten hatt større hell med å bruke Easeus Partition Manager istedet for diskbehandling i windows for å redusere partisjoner.

Jeg har triple boot med W7, XP og Ubuntu på netbooken min, så det lar seg fint gjøre.

I og med at jeg installerte Ubuntu sist, bruker jeg ubuntus bootloader (grub). En ulempe med dette er at dersom jeg endrer på en hvilken som helst partisjon (flytter, reduserer, slår sammen, you name it) slår bootloaderen seg vrang og lar meg ikke boote i noen av OSene. Siste løsning ble å installere ubuntu (og dermed også grub) på nytt fra scratch. Jeg kunne sikkert bare installert grub på nytt, men etter det jeg fant på nettet var det mye mer arbeid enn å installere hele ubuntu på nytt.

Det lar seg sikkert gjøre å bruke Windows' bootloader også, men dette har jeg ingen erfaring med :)

Endret av takeru
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...