Gå til innhold

Selge over internett


Anbefalte innlegg

Eg held på å opprette ein nettstad der eg etter planen skal selje draumefangarar og smykker eg lagar sjølv. Det eg lurer på er om eg må søkje om løyve (og hos kven, i så tilfelle) for å gjere dette, og evt. betale skatt på det eg tener?

Nettstaden er på engelsk og eg satsar på eit internasjonalt kundespekter, men eg reknar ikkje med at inntektene vil bli svært store like vel. Er det dersom eg tener over ei viss grense at eg må betale skatt?

 

Som de kanskje skjønar, er eg ganske blank på dette. Håpar på gode svar, på førehand takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lignings-ABCen gir følgende definisjon (side 1363):

 

Vilkårene for å anse en inntektsgivende aktivitet som virksomhet er at aktiviteten:
– tar sikte på å ha en viss varighet,
– har et visst omfang,
– er egnet til å gi overskudd, og
– drives for skattyterens regning og risiko.
Det stilles ikke krav til at eieren av virksomheten personlig deltar aktivt i driften for at
den skal anses som virksomhet.
Det har ingen betydning for spørsmålet om det foreligger virksomhet om aktiviteten
er utført i Norge eller utlandet. Om skatteplikt til Norge for virksomhet utført i utlandet,
se emnene om utland.

 

Ta kontakt med ligningskontoret så kan de hjelpe deg med å avgjøre om det akkuratt du holder på med er næring eller hobby.

 

Den praktiske forskjellen er jo at dersom du blir klassifisert som næringsdrivende så må du følge de lovene som blir aktuelle, men fordelen er jo at du kan kostnadsføre utgiftene. Som hobbyvirksomhet så får du ingen fradrag.

 

Bedin er allerede nevnt, men slenger på en direkte link til Narviktelefonene som er en glitrende tjeneste.

Lenke til kommentar

Dersom det viser seg at interessen for dine produkter blir større en først antatt bør du opprette et selskap på din vikrsomhet. Foreksempel et ENK - dette gjør du enkelt via Altinn.no og du får tildelt et org.nr.

 

Over 50.000 - MVA registrering også det via altinn, da blir du bokføringspliktig og må følge bokføringsloven og forskiftene til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...