Gå til innhold

Hvorfor er norske kristene så begeistret for Israel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Romerbrevet 11:1-5 Jeg spør så: Har Gud forkastet sitt folk? Slett ikke! For også jeg er israelitt, av Abrahams ætt og Benjamins stamme. Gud har ikke forkastet sitt folk, det folket han hadde vedkjent seg. Vet dere ikke hva Skriften sier i fortellingen om Elia, der han anklager Israel overfor Gud? «Herre, dine profeter har de drept, og dine altere har de revet ned. Jeg er den eneste som er igjen, og nå står de meg etter livet.» Men hva er det guddommelige svaret han får? « Jeg har holdt sju tusen mann igjen som ikke har bøyd kne for Ba’al.» På samme måte er det også i vår tid blitt en rest igjen som Gud i sin nåde har utvalgt.

 

Paulus sikter her til seg selv og alle de andre kristne jødene på den tiden. Siden han selv og de andre kristne jødene var utvalgt som en rest av Guds folk, var det et bevis på at Gud ikke hadde forkastet sitt folk. Ikke dermed sagt at også ikke-kristne jøder er Guds folk. Kun kristne.

 

De ikke kristne jødene er fortsatt Guds folk, fordi de er en del av den gamle pakt og fornyet i den nye. Gud bryter aldri sine løfter, derfor er jødene fortsatt Guds folk.

Men Jesus er veien, sannheten og livet, så jødene kommer heller ikke til himmelen uten Jesus lik som alle andre, men jødene er fortsatt en sentral del av Guds planer.

Det står at hele verden skal vende øynene mot Israel, og Israel skal være forhatt over hele verden. Tilslutt skal hele verden angripe Israel, og blodet skal flyte i gatene av Jerusalem, da skal Jesus stige ned på oljeberget å stanse all krig. Og Jesus og alle de hellige, inkludert de kristne skal styre fra Jerusalem i 1000 år. Står mye interessant i Åpenbarningen. Så jødene, Jerusalem og Israel er en viktig å sentral del av endetiden, og Israels opprettelse i 1948, og anneksjonen av Jerusalem i 1967 er en del av endetidsprofetien.

 

Jeg vet ikke hvilken menighet du tilhører, men jeg synes det er greit å opplyse om at jeg selv er pinsevenn

Som nevnt over, tmsaa "Babylon den store/Den store horen" i åpenbaring, er det jødiske trosammfunn. Som drev hor med de syv Herodianske konger. (det syv hodede dyret i åpenbaring)

 

Wikipedia > Agrippa II ( b. AD 27/28 ), son of Agrippa I, and like him originally named Marcus Julius Agrippa, was the seventh and last king of the family of Herod the Great, thus last of the Herodians.

 

Både Dyret og Babylon den store ble ødelagt i det første århundre.

Hvorpå de tusen år (langt tidsrom) begynnte.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

 

De ikke kristne jødene er fortsatt Guds folk, fordi de er en del av den gamle pakt og fornyet i den nye. Gud bryter aldri sine løfter, derfor er jødene fortsatt Guds folk.

 

 

Jødene er ikke Guds folk, for dagens jøder er etterkommere etter khazarene, og ikke av judah stamme.

 

Den gamle pakt ble forøvrig brutt av Israel, men Gud oppfylte likevel sine løfter og vi har også fått en ny pakt og en ny mulighet med Jesus.

Det er ikke snakk om noen fornyelse av den gamle, men en helt ny pakt.

 

De kristne som følger Jesu budskap er i dag Guds folk, uansett hvilke folkeslag de tilhører.

Det er ingen annen vei enn enn gjennom kristendommen og Jesu budskap.

 

Men selv de som kaller seg kristne, men følger menneskeskapte regler og tradisjoner vil gå vill, og det gjelder ikke minst de kristne som tror at frelsen avhenger av om de støtter jødene og Israel.

 

Jødene i dag er ikke Israels folk og de er heller ikke etterkommere etter judah stamme, eller semitter.

De kaller seg "Guds utvalgte folk" kun for å lure kristne til å støtte dem, og dermed ødelegge kristendommen.Og fordi de har en ganske pervers tro om at de er bestemt til å herske over verden, og at vi skal være slaver for dem.

 

Jødene har aldri vært "Guds folk"

De fleste jødene i dag er kanskje ikke klar over det, men jødenes gud er satan. Akkurat som Jesus sa.

I Bibelsk tid var ordet jøde en en betegnelse på en av judah stamme, og hadde ikke noe med religion å gjøre. Guds folk da var forøvrig hele Israel, og ikke bare judah stamme.

 

Israels stammer er i dag i europa, samt noen av de gamle koloniene som ble befolket av hvite europeere.

 

Det er jo igrunnen ganske genialt av satan å prøve å ødelegge kristene ved å få dem til å tro at jødene er "Guds utvalgte folk" og at frelsen avhenger av om de følger Jødene.

Det er også ganske mange allerede som har gått på limpinnen, og som blindt støtter Israel og jødene fordi de tror dette.

Lenke til kommentar

 

I min bibel står det at Gud lovet Moses og jødene (slavene fra Egypt) et land.

 

Nå vet ikke jeg helt hva hva som står i nye norske pk-oversettlser av Bibelen. Men jeg kan si ganske sikkert at om det er en noenlunde riktig oversettelse, så står det ikke det du påstår.

or Gud lovet aldri jødene et land. Han lovet Israel et land. Og judah stamme er en del av Israel, men altså bare en av tolv stammer.

 

Men Gud har aldri lovet noe som helst til jødene, eller de jødene som befolker landet Israel i dag.

Lenke til kommentar

Kan det stemme at kristne støtter Israel,

fordi de på en eller annen måte føler at de støtter gud ved å gjøre det?

 

En interresant link om det krympende Palestina:

http://sabbah.biz/mt/archives/2006/05/10/the-shrinking-map-of-palestine/

 

Hei!

 

Det virker som om det er ulike meninger om hva Israel er. Er det snakk om staten Israel, rent geografisk? Er staten Israel det samme som Bibelens Israel? Eller er det sanne Israel de som tror på Jesus?

 

Jeg tenker på Israel som det det er idag, jødene som bor i det, staten, og konflikten med Palestina, og at Israel er stat i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på Israel som det det er idag, jødene som bor i det, staten, og konflikten med Palestina, og at Israel er stat i det hele tatt.

 

Ok. Jeg kan ikke svare for alle som tror, men jeg mener det skal gå an å kritisere staten Israel. Som nevnt ser man flere ganger i det gamle testamentet at Gud refset Israel når den gjorde urett. Men som sagt, mange ulike meninger om dette. Vil nok en gang anbefale http://juergen.vgb.no/ - se gjerne kategori B "Midtøsten".

 

mvh rosin

Lenke til kommentar

Vil også minne om at det ikke bare er kristne som støtter Israel, det er mange som støtter Israel av humanistiske grunner.

 

Man trenger ikke være veldig dypt religiøs for å være imot å drepe eller jage på flukt halvparten av verdens jødiske befolkning.

 

De fleste er nokk imot det.

Men hva om f.eks. Finland hadde krevd Finnmark av en syk grunn. Vi måtte gå med på det siden det var noe FN hadde bestemt. Så begynte de å ta deler av Telemark og Vestfold. Ser du sammenligningen?

Lenke til kommentar

Vil også minne om at det ikke bare er kristne som støtter Israel, det er mange som støtter Israel av humanistiske grunner.

 

Man trenger ikke være veldig dypt religiøs for å være imot å drepe eller jage på flukt halvparten av verdens jødiske befolkning.

 

De fleste er nokk imot det.

Men hva om f.eks. Finland hadde krevd Finnmark av en syk grunn. Vi måtte gå med på det siden det var noe FN hadde bestemt. Så begynte de å ta deler av Telemark og Vestfold. Ser du sammenligningen?

Norsk bosetting i Finnmark fant først sted etter at Håkon V lot bygge Vardøhus festning, samtidig som kirken i Vardø ble innviet av biskop Jørund i 1307.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fakta rundt israel-palestina konflikten oppsummert på 5min:

 

 

Muhammedaner som erklærer sin hengivenhet til Allahs vilje om å utslette israelerne:

http://www.youtube.com/watch?v=-OsfXwlqpJI&feature=related

 

 

Budskapet som sendes ut på arabisk fjernsyn i regionen:

http://www.youtube.com/watch?v=gioDjv0hdvc

http://www.youtube.com/watch?v=mHL_xy4vwEA&feature=related

[Youtube]

 

Og her får vi en sniktitt backstage i Pallywood:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...