Mr.M Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Har lagt merke til at veldig mange norske kristene nærmest "forguder" Israel, det finnes diverse foreninger f.eks. "Venner av Israel", nettsteder, tidskrifter, arrangeres reiser osv. Hvordan kan dette ha seg når jødedommen og vår bibel overhodet "ikke stemmmer overens" på et så viktig punkt som Jesus eksistens? Jødene mener jo at profetiene i bibelen som omhandler Jesus skikkesle slik vi kjenner ham er bløff, og at Jesus bare var en falsk Messias. Vet alle disse gråhårede misjonskonene rundtomkring som holder basarer og samler inn penger til Israel at jødene faktisk ser på vår Jesus som en sjarlatan? Eller er det noe jeg ikke har skjønt? Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Ja, har også tenkt om det. Hvordan i det huleste kan kristne roser israel, eller i det hele tatt jøder? De drepte jo guds sønn.. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Ja, har også tenkt om det. Hvordan i det huleste kan kristne roser israel, eller i det hele tatt jøder? De drepte jo guds sønn.. Skal ikke mr.JC komme tilbake til jorda og ta med seg de kristne undersåttene når guds folk(jødene) vender tilbake til helliglandet da? Er sikkert derfor de ser så glad for at jødene tar for seg av disse områdene tenker jeg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Dette har jeg lurt på også. De forherliger av en eller annen grunn alt det jødene gjør og ser ikke at de på områder faktisk er verre enn nazistene var i sin fremtreden og nedtråkking av andre mennesker! Nå unnskylder jeg derimot ingen i den konflikten, da arabere er like jævelige mot palistinerne som jødene er, for av en eller annen grunn holder araberne alltid opp palistinerne som ofrene ovenfor resten av verden, til tross for at de har både penger og anledning til å hjelpe dem.... Men hvor kommer denne "elsk jøder" fra i de kristne miljøene? Kan det være noe så enkelt at de håper dommedag kommer når jødene får igjen "sitt" land? Eller er det bare en gjengs oppfattning de fleste kristne er opplært til å følge, som den saueflokken de fremstår som på alle andre områder? Kanskje IDF kan svare oss, da han har gitt tydelige signaler på at han elsker jøder... ? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Iogmed at jødene følger GT og GT er grunnlaget for kristendommen så "må" de vel digge jødene for å ikke utelukke JC. Jødene følger gud, imens de kristne følger gud og jesus (du skal ikke ha flere guder enn meg forresten.) og derfor må de kristne støtte jødene da de også er den kristne guds barn. En gedigen selvmodsigelse hele greia... Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Men la meg snu det littegrann. Hvorfor tar hele Norge (så og si) Palestinas side i saken? Jeg mener, de har sittet og kastet småstein på Israel i årevis, og når Israel først blir ganske lei og smekker til dem, er de plutselig the baddest guys. Jeg tar ikke parti i saken, men jeg mener at media er aaaaaltfor ensporet i Israel/Palestina-konflikten. Palestina finnes ikke uskyldige, selv om de fremstilles som rene lam i media. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Men la meg snu det littegrann. Hvorfor tar hele Norge (så og si) Palestinas side i saken? Jeg mener, de har sittet og kastet småstein på Israel i årevis, og når Israel først blir ganske lei og smekker til dem, er de plutselig the baddest guys. Jeg tar ikke parti i saken, men jeg mener at media er aaaaaltfor ensporet i Israel/Palestina-konflikten. Palestina finnes ikke uskyldige, selv om de fremstilles som rene lam i media. Hentet fritt fra din egen hukommelse eller?? Det står da masse i mediene om palestinske selvmordsbombere og raketter fra hamas osv osv... Kan det hende at stridsvogn mot 7år gammel gutt som kaster stein lettere fester seg på hjernen? Du får ikke se bilder av menneskebiter og blod spredt rundt i gata pga selvmordsbomber fordi det blir sensurert, men det blir alikevel skrevet om... Er det forresten rart palestinerne er sinna? Det var deres land, plutselig tvinger vi dem til å la jødene bo der, og i tillegg til dette tvinger jødene til seg mer av landet og bygger svære murer... Da hadde jeg blitt litt irritert også. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Men la meg snu det littegrann. Hvorfor tar hele Norge (så og si) Palestinas side i saken? Jeg mener, de har sittet og kastet småstein på Israel i årevis, og når Israel først blir ganske lei og smekker til dem, er de plutselig the baddest guys. Jeg burde kanskje skjønt at dette kunne lett kunne bli Israel vs Palestinerne debatt, men hensikten min var i grunn bare det teologiske bakteppet og det jeg oppfatter som en mis-match mellom kristentro vs jødisk tro Har ei gammel oldemor som trofast leser sin bibel og hører gudstjenesten. Vil selvsagt ikke plage henne med slike issues, men jeg tror nok hun ikke innser at jødene i sin troslære anser "vår" jesus som en simpel sjarlatan. (og hadde jeg "konfrontert" henne med faktumet ville hun nok benektet det) Jeg mistenker vel at denne "divergensen" mellom trosrettningene er kraftig underkomunisert generellt blandt kristenfolket? Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Personlig har jeg en mistanke om at en del kristne tenker "heller jødene enn muslimene", som annses som enda mer vanntro, når det gjelder hvem som skal ha kontroll over Palestina. I USA er den en rekke kristen (mest baptister) som mener at Jeruslam og landet rundt må være under jødisk kontroll for at dommedag skal kunne inntre. Dette er faktisk et ganske utbredt syn. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 I USA er den en rekke kristen (mest baptister) som mener at Jeruslam og landet rundt må være under jødisk kontroll for at dommedag skal kunne inntre. Dette er faktisk et ganske utbredt syn. Nå har vi noen her i landet som er sikker på at jordskjelvene på Haiti og i Chile er sikre tegn på at jesus kommer snart også da, og som sikkert også kobler dette mot jødene, som jo var guds første folk og når de får igjen landet sitt (?) så skal den herlige dommedagen komme... Tror faktisk en del av disse folkene får stram tiss bare av å tenke på det.. Men som Mekkus sier, tror jeg også at dette er for lite debattert blandt krsitenfolket. Det er liksom bare bestemt at det skal være sånn og da sier kristenfolket "Bæ!" og følger etter, da det joi som kjent ikke er populært å stille for mange spørsmål i den klubben.... Best å følge etter... Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Til trådstarter: Dette var ett interessant spørsmål. Kunne vært artig med noen responser fra kristenfolket selv. Dette med forherligelse av selve landet/byen kan tenkes står noe sentralt ja. Jeg forstår meg ikke helt på hvorfor akkurat det stedet på denne planeten skal være så veldig hellig. Det er mange andre steder på kloden hvor det er godt å leve. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Til trådstarter: Dette var ett interessant spørsmål. Kunne vært artig med noen responser fra kristenfolket selv. Dette med forherligelse av selve landet/byen kan tenkes står noe sentralt ja. Jeg forstår meg ikke helt på hvorfor akkurat det stedet på denne planeten skal være så veldig hellig. Det er mange andre steder på kloden hvor det er godt å leve. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Står det ikke noen steder i bibelen at israelerne skal få tilbake Jerusalem? De utnytter det som bevis for at bibelen er ekte og oppfyller profetier. Skremmende. Lenke til kommentar
rosin Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Ja, har også tenkt om det. Hvordan i det huleste kan kristne roser israel, eller i det hele tatt jøder? De drepte jo guds sønn.. de jødene som angivelig skal ha ropt korsfest er jo døde for lenge siden, så jeg skjønner ikke hvorfor kristne skulle ha noe imot jødene idag generelt. og Jesus, var ikke han etter datidens definisjon jøde? når det gjelder temaet er det sikkert ulike meninger blant kristne om Israel. Her en dag kom jeg over et blogginnlegg som viser en annen side av debatten. http://juergen.vgb.no/2008/12/29/har-kristne-sviktet-det-palestinske-folk/ Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 At det er veldig mange kristne som støtter Israel tror jeg er en overdrivelse. De fleste kristne i vanlige kirkesamfunn i Norge tror jeg holder et ganske nøytralt syn til Israel. Flere kirkeledere er til og med å boikotte Israel. De kristne som støtter Israel i Norge, er gjerne først og fremst mindre, men mer synlige, bevegelser. Eksempler er pinsebevegelsen. Akkuratt hvorfor disse har et bedre forhold til Israel vet jeg ikke...det har kanskje med bibelens lovord om jødene og Israel. Dessuten er svært mange tatere med i denne bevegelsen, og jøder og tatere har i Norge et ganske tett bånd. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 (endret) Har lagt merke til at veldig mange norske kristene nærmest "forguder" Israel, det finnes diverse foreninger f.eks. "Venner av Israel", nettsteder, tidskrifter, arrangeres reiser osv. Hvordan kan dette ha seg når jødedommen og vår bibel overhodet "ikke stemmmer overens" på et så viktig punkt som Jesus eksistens? Jødene mener jo at profetiene i bibelen som omhandler Jesus skikkesle slik vi kjenner ham er bløff, og at Jesus bare var en falsk Messias. Vet alle disse gråhårede misjonskonene rundtomkring som holder basarer og samler inn penger til Israel at jødene faktisk ser på vår Jesus som en sjarlatan? Eller er det noe jeg ikke har skjønt? Grunnen til at mange kristne er begeistret for Israel, er nok i mange tilfeller teologisk begrunnet. Man kan i Det gamle testamentet lese om at Gud velger seg ut et folk, israelsfolket, og tildeler de landområdet ved østkysten av Middelhavet som bosted. Dermed får man en tanke om et "Guds folk" og et "hellig land". Jødene ble jo fordrevet fra landet og fra Jerusalem av romerne, og har ikke hatt noe eget land siden den gang. Så da staten Israel ble opprettet i 1948, så nok mange kristne på dette som i noen grad oppfyllelse av løftene om landet som en kan lese om i Bibelen - jødene fikk en egen stat i det historiske kjerneområdet til folket. Videre var jo Jesus jøde, og de første kristne var også jøder. I Det nye testamentet kan en lese om at jødene, som Guds folk, har en spesiell plass i teologien. Derfor er det nok mange kristne som føler at det er rett og rimelig at jødene skal få høre det kristne budskap - siden det opprinnelig kom fra dem. Jeg tror nok at de gråhårede misjonskonene rundtomkring som holder basarer og samler inn penger til arbeid i Israel vet at jødene faktisk ikke ser på Jesus på samme måte som dem. Det er jo nettopp derfor det blir samlet inn penger til misjonsvirksomhet i Israel. En tanke om at jødene tross alt er "Guds folk" spiller nok også inn for mange, tross at man er inneforstått med at jødene ikke er kristne. I tillegg er det nok mange, kristne som ikke-kristne, som støtter Israel av politiske grunner. Hvorfor det blir arrangert så mange reiser for kristne til Israel, er nok hovedsaklig basert på at mange kristne ønsker å besøke stedene de leser om i Bibelen. Endret 10. mars 2010 av Brandt Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Kristne støtter Israel først og fremst fordi de føler en bibelsk forpliktelse til å gjøre det. Men da kommer det opp flere spørsmål, og ting som jeg blir litt forundret over. Som bla. at noen kristne ikke følger moseloven og at kristendommen dreier seg ikke om å følge reglene i GT for å oppnå frelse. Dette viser at kristne i Norge er en gjeng som kun følger i flokk. Når det øverste organet/presteskapet/menighet har kommet ut med en mening eller politikk som de skal følge, ja, så gjør medlemmene dette. Menighetsfolk er lett påvirkelige! Det finnes ingen kritisk tankevirksomhet! Derfor er min mening at det er jødene som ”snurrer de kristne rundt lillefingeren” med argumentasjon at de er gud’s folk. Gamletestamentet brukes aktivt mot bibeltro personer og kreasjonister. Og de lar seg lure! I tillegg synes jeg de glemmer hva jødene mener om kristne. Den kristne tro aksepteres ikke av jøder. Den jødisk tro er en konsekvent monoteistisk tro; Gud er kun en, finnes ingen treenighet og Gud er udelig. Derfor aksepterer de ikke den kristne troen på Jesus som Messias. Jesus var kun en som kun besudlet den jødiske tro. Hvordan kan dette forsvares med tanken om at jødene er guds utvalgte folk, når flesteparten her i Norge følger Nye Testamentet. Kristne i Norge gir også Fa.. i kristne i Israel og det kan vi lett se på reduksjon av antall kristne i Israel. Det finnes anslagsvis 400 000 kristne med aner i Israel i dag. 125 000 bor i Israel og 50 000 i de palestinske områdene, resten i naboland som Libanon. Mange av disse har over tid flyttet ut av Israel, som eksempel bodde det ca 30 000 kristne i Jerusalem ved opprettelsen av den jødisk stat (1948) og i dag bor det ca. 8 000 kristne i byen. I Betlehem var det et stort kristent flertal, i dag under en fjerdedel. (Kilde; Glemt av sine egne av Jens Olav Mæland – finnes på biblioteket) Så svaret på spørsmålet ditt, er egentlig, at kristne i Norge lett lar seg lure/lede. Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Men da kommer det opp flere spørsmål, og ting som jeg blir litt forundret over. Som bla. at noen kristne ikke følger moseloven og at kristendommen dreier seg ikke om å følge reglene i GT for å oppnå frelse. Da mangler du jo grunnleggende kjennskap til hva kristendommen går ut på, og bør være varsom med hvordan du uttaler deg og hva du uttaler deg om - bare et tips Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Men da kommer det opp flere spørsmål, og ting som jeg blir litt forundret over. Som bla. at noen kristne ikke følger moseloven og at kristendommen dreier seg ikke om å følge reglene i GT for å oppnå frelse. Da mangler du jo grunnleggende kjennskap til hva kristendommen går ut på, og bør være varsom med hvordan du uttaler deg og hva du uttaler deg om - bare et tips Bare av nysgjerrighet: Hvorfor skal han være varsom med å uttale seg om påstander? Blir den påståtte guden sint da eller? Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Men da kommer det opp flere spørsmål, og ting som jeg blir litt forundret over. Som bla. at noen kristne ikke følger moseloven og at kristendommen dreier seg ikke om å følge reglene i GT for å oppnå frelse. Da mangler du jo grunnleggende kjennskap til hva kristendommen går ut på, og bør være varsom med hvordan du uttaler deg og hva du uttaler deg om - bare et tips Buhuuu.. nå ble jeg redd! Men det jeg vil frem til er at det er mange på dette fora som ikke forholder seg til GT, kun NT og treenigheten. Lett så vil du finne. I tillegg vil de fleste "tradisjonskristne" her i landet avskrive GT som en sannhet. Edit: Da mangler du jo grunnleggende kjennskap til de forskjellige rettninger innenfor kristendommen og hva dette går ut på, og bør være varsom med hvordan du uttaler deg og hva du uttaler deg om - bare et tips Endret 11. mars 2010 av SirEmanon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå