Gå til innhold

Hvordan fikse word dokument

trewerty

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger tips og hjelp angående gjennopretting av et viktig Word dokument.

For å ta det fra begynnelsen; Dataen fikk sammenbrud (gikk ikke an å skru den på)

For å redde viktige data, tar jeg harddisken ut, og setter den i en annen pc. Harddisken får ”stasjonsbokstav” og jeg finner alle filene mine, og gjør meg klar til å kopiere dem. Så langt alt bra, Men så… Jeg finner deretter for ut at en del av filene er helt eller delvis ødelagte. Fortrinnsvis filer som er modifisert tett oppunder data sammenbruddet.

For ett spesifikt Word dokument jeg har prøvd å redde, får jeg denne feilmeldingen når jeg prøver å åpne det i Word 2002:

”Navnet eller banen til dokumentet er ugyldig, Prøve følgende:

• Kontroller filtilatelsen for dokumentet, eller stasjonen

• Velg Åpne på fil menyen for å finne dokumentet”

Prøver også å åpne det i Word 2007, uten resultat., men med beskjed om at dokumentet er skadet. Word 2007 tipser meg om text recovery funksjonen, som jeg deretter prøver.

Da klarer Word å åpne fila, men av ca 200 sider i dokumentet, er kun første lesbar. De øvrige sidene er full av allslags symboler og bokstaver. Omtrent som når en printer får hick-up, slikt som dette:

{$€FDgffdg^`?}*vG%¤%&]][]{

Dette er ett viktig dokument for meg, så spørsmålet er; er det mulig å konvertere alle de merkelige tegnene tilbake til den teksten som opprinnelig var i dokumentet? Programmer? Firma? Folk? Andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... er det mulig å konvertere alle de merkelige tegnene tilbake til den teksten som opprinnelig var i dokumentet? 

Det er ikke det som er problemstillingen. De 'merkelige tegnene' kommer fra en annen fil. Dette er typiske symptomer når filsystemet er korrupt. Enten er 'innholdsfortegnelsen' korrupt slik at det er feil sektorer som leses, eller så er dokumentet delvis overskrevet. Slikt kan være svært vanskelig å gjenopprette.

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to.

Prøvde recuva, men uten resultat

Nå har jeg ikke så veldig mye kompetanse på data. Så for å ta det fra begynnelsen; hva vil det si at innholdsfortegnelsen er korupt? Går det ann på noen måte å "rettlede" innholdsfortegnelsen?

Og bare for å ha spurt; hvorfor skjer slike ting? hva er det som gjør at innholdsfortegnelsen blir korupt?

Finnes det noen firma som er eksperter på å redde/gjennoprette slike dokumenter?

håper på et genilat svar ;)

Hilsen en som tar backup, av alt - fra og med nå!

Lenke til kommentar

Er det et kritisk dokument kan du levere harddisken til IBAS ( http://www.ibas.no/ ), dette koster rundt en tusenlapp.

For å forklare fremmedordene kreves det til en viss grad forståelse av en harddisks oppbygging av data.

Her er litt lesestoff (på engelsk) om hvordan datafeil kan oppstå og litt generell fakta:

http://ezinearticles.com/?How-Data-Is-Stored-On-A-Hard-Drive&id=507870

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...