Nesnitram Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Er det mulig å ta spanskkurs 1 to ganger? Altså at jeg nå når jeg skal begynne på videregående etter sommeren velger å ta første kurset om igjen, eller er jeg nødt til å ta kurs nummer 2? 1 Lenke til kommentar
ElizabethFina Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Er det mulig å ta spanskkurs 1 to ganger? Altså at jeg nå når jeg skal begynne på videregående etter sommeren velger å ta første kurset om igjen, eller er jeg nødt til å ta kurs nummer 2? Dette er vel en situasjon som din fremtidige spansklærer må drøfte. Om du ikke føler du kan 1.-års-pensumet i spansk, anbefaler jeg deg sterkt å ta det om igjen. Det vil gi deg god forståelse og innsikt i språket, samt at du allerede kan noe fra før som vil resultere i bedre karakterer (mest sannsynlig). For å svare direkte på spørsmålet ditt: ja, det er mulig. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) For å svare direkte på spørsmålet ditt: ja, det er mulig. Nei, det skal det ikke være. Reglene til Utdanningsdirektoratet sier at man etter å ha hatt Spansk I på ungdomsskolen ikke kan ta det igjen i VG1. Endret 24. februar 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
ElizabethFina Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 For å svare direkte på spørsmålet ditt: ja, det er mulig. Nei, det skal det ikke være. Reglene til Utdanningsdirektoratet sier at man etter å ha hatt Spansk I på ungdomsskolen ikke kan ta det igjen i VG1. Jeg kjenner flertallige elever som har tatt førstenivå i et språklig fag om igjen, tross i hvor mange år de har hatt det pre-VGS. Og så klart, hva er vitsen i å gå til nivå to når man ikke kan nivå èn ordentlig? Er lite vits om man ikke har kompetanse til å forstå og begripe innholdet i undervisningen, er det ikke? Ja, teknisk sett skal man ta nivå to etter å ha hatt nivå èn i grunnskolen, men det er under forutsetning av at du faktisk forstår språket og det du holder på med. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg er ikke uenig i det, jeg opplyser bare om de reglene som (egentlig) gjelder. Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Nei det er ikke lov. Man må hatt andre språk fag en Spansk på ungdomsskolen for å kunne ta spansk 1 på VG1. It sucks, men de må jo være rettferdig :S Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Men da jeg skulle velge ønske om videregående skole på vigo.no i går så måtte de vite hvilket fremmedspråk jeg hadde på ungdomsskolen og hva jeg ønsket på videregående. Svarte spansk kurs 1 på begge, så vi får se hvordan det går. Uansett så skal jeg bo et år i Spania etter sommeren og da lærer jeg vell nok spansk til å skulle klare å få enda bedre karakterer i faget (har 5 nå). Lenke til kommentar
Bluestrewng Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Men da jeg skulle velge ønske om videregående skole på vigo.no i går så måtte de vite hvilket fremmedspråk jeg hadde på ungdomsskolen og hva jeg ønsket på videregående. Svarte spansk kurs 1 på begge, så vi får se hvordan det går. Uansett så skal jeg bo et år i Spania etter sommeren og da lærer jeg vell nok spansk til å skulle klare å få enda bedre karakterer i faget (har 5 nå). Det er sant, men på Vgs så legges det vekt på om man kan snakke i helhet, og hvor flytende. Så det er viktig for deg å lære å snakke, ha en samtale med andre uten å tenke over hver ord. Men du skal jo bo i Spania i et år, så tro meg du vil bli flytende i Spansk! Lykke til! Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Du har hvertfall ikke løyet i søknaden, da, så er vel bare å lene seg tilbake og håpe på det beste. Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 Du har hvertfall ikke løyet i søknaden, da, så er vel bare å lene seg tilbake og håpe på det beste. Ja, det har du rett i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå