Gå til innhold

Hvordan tolker man et "satelittkart"?

Nedward

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal lese et "kart" som forteller posisjonen til forskjellige sattelitter, det kartet jeg har funnet sier f.eks. at satelitten Thor 5 er på 359E 1W, men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan stille en antenne til både øst og vest samtidig. Med andre ord; hvordan kan man finne ut hvilken rettning man skal stille antennen for å finne en bestemt satelitt?.

I tillegg oppgis det ikke hvordan vinkel antennen skal stå i forhold til bakken, noe som forsåvidt er forståelig siden det avhenger av hvilken breddegrad man befinner seg på. Hvordan beregner man dette?.

Hvis det er relevant så er det kun geostasjonære satelitter jeg har tenkt å peile meg inn på.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kart-linken din fører ikke til noe kart (finner ikke kartlink på siden).

Hva er en geostasjonær satellitt? Det er en satellitt som roterer rundt jordens ekvator med eksakt samme hastighet som jorden. Når satellitten følger jordas rotasjon i eksakt samme plan vil dette

føre til at satellitten kan observeres på samme plass på himmelen.

Ok. Mye av dette viste du kanskje fra før....

Da vet vi at satellitten står "dønn i ro på himmelen" over ekvator. MEN hvor? Dette opplyser tjenestetilbyderen din og den Thor-satellitten (det er vist flere) som Canal-Digital bruker ligger 1(0.8)grader vest. Dette betyr at satellitten er plassert ca 1grad vest for 0-meridianen(selvfølgelig forsatt over ekvator lik alle geostasjonære satellitter).

Når du da skal finne denne satellitten nytter det ikke bare å vite hvor den står. Du må selvfølgelig også vite hvor du selv er i forhold til satellitten. Det er nemlig slik at kompass-retningen mot satellitten forandrer seg alt etter hvor du befinner deg i Norden. En annen ting som også forandrer seg er høyden på satellitten over horisonten. Jo lengre nord man befinner seg jo lavere på himmelen må man sikte med parabol-antennen.

Hva om du skal ta inn flere satellitter samtidig på en parabolantenne?

Jo da finnes det slike ferdigtilpassede LNB-hodeholdere for 2 eller flere hoder. Disse har en vinkel mellom hodene som tilsvarer spredningen på satellittene på himmelen. Selve parabol-antennen må derfor siktes ca midt i mellom alle satellittene og deretter finjusteres slik at best mulig signalstyrke oppnås.

EDIT: En annen løsning er å kjøpe parabolfot med motor og fjernkontroll slik at du kjører antennen mellom satellitt-posisjonene...

Kompass-retning og høyden i grader over horisonten finner man på et eget kart som ofte følger med startpakken man får fra tjenestetilbyderen.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Det ble vist noe kluss når jeg postet. Det "kartet" jeg linket til er bare en liste over forskjellige geostasjonære satelitter over europa. http://www.satsig.net/sslist.htm

Vel, jeg viste egentlig det meste av det du skrev fra før. Det jeg lurer på er hvordan jeg regner ut kompassrettningen til antennen, samt vinkel i forhold til bakken. Den siden jeg linket til har noen kalkulator verktøy, men jeg ønsker å forstå hvordan jeg skal beregne disse tingene selv.

Det kan forøvrig nevnes at jeg ikke har startpakker tilgjengelig for de satelittene jeg ønsker å peile meg inn på. Da en startpakke som regel innebærer at jeg må kjøpe et abonement på tv eller internett.

Jeg har ikke tenkt å bruke disse satelittene til noen av delene.

Satelitten Thor 5 var bare et eksempel, siden det er en satelitt de fleste av oss har et forhold til.

Lenke til kommentar

Det verktøyet gjør akkurat det jeg ønsker å finne ut, bortsett fra at det ikke viser hvordan det gjør det. Men det er sånn sett ikke noen krise. Man kan jo finne ca. posisjoner til satelitter som ikke er i den listen, tar man tiden til hjelp klarer man å peile seg inn dit man skal.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar

...det kartet jeg har funnet sier f.eks. at satelitten Thor 5 er på 359E 1W, men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan stille en antenne til både øst og vest samtidig.

Akkurat dette er enkelt; det er 360 grader i en sirkel (med mindre man bruker et 400-graders-kompass...), og en satelitt som ligger 1 grad vest for nullmeridianen ligger da 359 grader øst for den samme meridianen, om du bare teller lengdegradene andre veien rundt jorda. 180W og 180E er med andre ord på samme sted, nøyaktig på motsatt side av jorda i forhold til Greenwich.

En satelitt som ligger på samme lengdegrad som din egen posisjon blir naturligvis rett syd for deg. Hvordan man regner ut azimuth- og elevasjonsvinklene for andre posisjoner er jeg ikke særlig inne på, men det blir vel en mer eller mindre komplisert trigonometri med tanke på din avstand fra ekvator, satelittens høyde over ekvator, din avstand fra satelitten og jordas diameter. Den særdeles grove tegninga under illustrerer problemstillinga: rød markering viser at satelitten ligger under horisonten sett fra nordpolen, og de grønne sirklene viser elevasjonsvinklene i forhold til loddrett for to alternative plasser; en på ekvator, hvor satelitten er rett over hodet, og en på ca. 45 grader nord (tegnet på frihand etter øyemål). Dette forutsetter at satelitten er på samme lengdegrad som deg; samme regnestykke i tre dimensjoner blir betydelig mer komplisert, og ligger nok noe over mine mattekunnskaper.

post-6866-1267361555,3855_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...