Gå til innhold

Toller vs Politi

Jopri

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er ved et lite veiskille i livet mitt.

Jeg jobber idag som vekter, har gjeld på litt under en million, og det går helt fint.

Men jeg har ikke tenkt å være vekter hele livet, jeg har alltid lyst til å komme inn i politiet. Jeg elsker jobben som vekter, alle menneskene jeg møter, og evt. hjelper, derfor

er jeg også 100% sikker på at jeg ville ha kost meg i jobben som politi.

En annen ting jeg har også vurdert er å bli toller. Etter hva jeg vet så er det mye mindre interaksjon med mennesker, og ikke like begivenhetsfylt som politiyrket, men nå har jeg ikke veldig stor kunnskap til toller yrket som hvis noen sitter på mer informasjon, vær så snill og del med deg!

Dillemmaet er, ettersom jeg har gjeld etc å betale, så blir ting litt vansklig. Utdanningen til å bli toller er fullt betalt, og i de årene jeg er under utdanning starter jeg med en lønn på 250 000, noe som er noe over hva jeg tjener idag. Derimot, politiutdanningen er jo ubetalt, og koster penger, så jeg er veldig usikker på hva jeg kommer til å gjøre.

Jeg har mest lyst til å bli politimann, men kommer jo da til å få det veldig vansklig økonomisk, i motsettning til å bli toller.

Noen som har noen innspill eller tanker? JEg vet virkelig ikke hva jeg burde gjøre her :ermm:

Jopri

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i samme situasjon selv. Har fagbrev som vekter, og jobber som vekter per i dag. Har selvfølgelig ingen planer om å gjøre dette resten av livet, og mine videre valg er omtrent som dine. En annen ting som du ikke nevner, men som jeg vurderer er fengselsskolen. På lik linje med toller blir det praksis og studering i 2 år med 250.000 kroner i årslønn. Jeg betaler for tiden ned på studielånet mitt, noe som setter en stopper for eventuell politiutdanning for min del.

For å bli politi må du som sagt gå 3 år ulønnet skole, rent økonomisk. Fengsel- og tollaspirant gir deg 2 år med lønn. I tillegg gir begge jobbene grei lønn som ferdig utdannet. Tror faktisk du får mindre i startlønn som ferdig utdannet politi.

Andre ting som ikke krever særlig til utdanning er arrestforvarer og grensekontrollør. Kravet er generell studiekompetanse eller yrkeserfaring som kan gjøre opp for dette, dersom du mangler studiekompetanse. Man kan på mange måter kalle det en "offentlig vekter". Du gjør mange av de samme oppgavene, men med begrenset politimyndighet. Fremgangsmåten er å søke på ledige stillinger, for så å gå et kurs på PHS.

En militær fremgangsmåte kan være å søke befalskolen som MP.

Håper noe av dette hjelper! :)

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Økonomisk sett så lønner det seg å ta ei solid utdanning som politihøgskulen, nå har ikkje politiet så veldig godt betalt men du vil alikevell økonomisksett komme betre ut av det en å bli yrkestoller.

Om du ønsker å bli politi bør du uansett søke om opptak, det er ikkje så lett å komme inn, men vist du først kjem inn så kan du heller vurdere då om du faktisk ønsker 3 år med studielån.

Det burde ikkje være eit stort problem å finne ein avtale med banken din slik at du kan handtere gjelda di medan du studerer. Ein måte å gjere det på vil være å ikkje betale anna en rentene på lånet og vente med avbetalinga til du er ferdigutdanna.

Du bør i alle fall ikkje ta dei økonomiske utfordringane på forskudd.

Skulle du ikkje komme inn på politihøgskulen så er jo løpet lagt opp og du tar tollerutdanninga i staden for.

Lenke til kommentar

Jeg har en samlet gjeld som er under halvparten så stor som trådstarter sin gjeld, og i en slik situasjon vil 3 år med studielån rett og slett være galskap for min del. Alt dette er vel å merke studielån, men allikevel en håpløs situasjon. Kunne selvfølgelig vurdert en slik utdanning dersom man som nyutdannet politi hadde hatt en startlønn på rundt 4-500.000 kr, men slik er det ikke. Slik det er i dag får man ikke endene til å møtes.

Jeg ville satset på fengsel eller toll. Hvis du søker stilling som grensekontrollør eller arrestforvarer krever dette ikke annen utdanning enn videregående skole eller yrkeserfaring, og i disse stillingene jobber man faktisk i politiet.

Lenke til kommentar

^Thomas^, det virker som du har litt peiling på fengselsbetjent-yrket? Jeg har lest litt om utdanningen på nettet og lønnet utdanning høres flott ut. Hvilket fengsel er det "best" å søke seg til for eksempel? Og hva gjør egentlig en fengselsbetjent??

Noen som vet om en blogg eller en annen plass på nettet hvor en kan prate med noen som er fengselsbetjent?

Lenke til kommentar

Sjekk www.fengselsskolen.no. Det er en genial side som gir deg svar på alle dine spørsmål. Fengselsskolen har også en egen gruppe på Facebook. :)

Takker! Har lest litt rundt både på facebook og på hjemmesiden, men kanskje du kan hjelpe meg med disse spørsmålene?

- På teoriåret, er det vanlige skoledager hvor en er ferdig rundt 15.30 for eksempel?

- Fri i helgene eller teori da også?

Lenke til kommentar

I teoriåret har man fri i helgene og på bevegelige helligdager. Vanlig kontortid på skolen da, ja. I sommerferien som er på 2 mnd. må man jobbe som ferieavløser i et eller annet fengsel. De som har kone, barn og andre sosiale grunner får velge tjenestested først.

Hvert år fordeles pliktårsbetjentene utover fengselsnorge og fordelingen varierer fra år til år. De største fengslene får som regel flest betjenter. Tipper det går en del til nye Halden fengsel til høsten, siden de åpner nå. De første fangene kommer 1. mars, men fengselet åpner ikke alle avdelingen før etter sommeren, så da vil de nok trenge flere ansatte utover høsten.

Jeg vet ikke hvor oppdatert siden er, men du kan også få mer informasjon om fengselsnorge på straffet.com og kriminalomsorgen.no. Sjekk haldenfengsel.no også.

Lykke til! :)

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

I teoriåret har man fri i helgene og på bevegelige helligdager. Vanlig kontortid på skolen da, ja. I sommerferien som er på 2 mnd. må man jobbe som ferieavløser i et eller annet fengsel. De som har kone, barn og andre sosiale grunner får velge tjenestested først. 

Hvert år fordeles pliktårsbetjentene utover fengselsnorge og fordelingen varierer fra år til år. De største fengslene får som regel flest betjenter. Tipper det går en del til nye Halden fengsel til høsten, siden de åpner nå. De første fangene kommer 1. mars, men fengselet åpner ikke alle avdelingen før etter sommeren, så da vil de nok trenge flere ansatte utover høsten.

Jeg vet ikke hvor oppdatert siden er, men du kan også få mer informasjon om fengselsnorge på straffet.com og kriminalomsorgen.no. Sjekk haldenfengsel.no også. 

Takk for et raskt svar. Bare et par spørsmål igjen;

Når en har kommet inn og skal søke seg til et fengsel, hvilke fengsel er det som regel det søkes til? Skjønner at mange vil nærmest mulig hjemplassen sin, men hvilke fengsel er "populær"? Jeg har en del kamerater som studerer i Trondheim, i tillegg til litt familie, så hvis jeg kunne jobbet i Trondheim på praksisåret hadde det vært knall. Så er Trondheim en populær plass å søke seg til slik at en risikerer å havne en annen plass pga. for lite plasser i T.heim?

Lenke til kommentar

Når en har kommet inn og skal søke seg til et fengsel, hvilke fengsel er det som regel det søkes til? Skjønner at mange vil nærmest mulig hjemplassen sin, men hvilke fengsel er "populær"? Jeg har en del kamerater som studerer i Trondheim, i tillegg til litt familie, så hvis jeg kunne jobbet i Trondheim på praksisåret hadde det vært knall. Så er Trondheim en populær plass å søke seg til slik at en risikerer å havne en annen plass pga. for lite plasser i T.heim?

Jeg vet ikke hvor lett dette er som aspirant under utdanning, men som ferdig utdannet fengselssbetjent kan du så å si søke deg inn hvor du vil.

Men et lite tips:

Bli medlem i Fengselsskolen sin gruppe på Facebook. Jeg jobber ikke i fengsel, og vil derfor ikke kunne svare på slike spørsmål. Men på gruppen jeg snakker om besvares spørsmål fra de som selv har jobbet som dette i flere år.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det er nesten umulig å si, siden det varierer sterkt fra år til år hvordan plassene fordeles. 

Sjekk facebookgruppa som nevnt, så kanskje de vet hvordan det var for forrige kull (det er drøyt 10 år siden jeg gikk der.).

:)

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør gjøre det du har mest lyst til, uavhengig av gjeld. Hvis du eier bolig får du jo støtte til utdanning, slik at du kan betjene lånet på boligen.

Et par år med dårlig økonomi er verdt det. Vil du ha god råd i noen år og være toller for alltid, eller leve smått en stund å få gjøre det du helst sier du vil; å bli politi?

Lykke til uansett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...