Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Eksen trakasserer meg

Gjest Zienna

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg la inn denne tråden på Kvinneguiden, men kom på at dere gutter antakeligvis har større innsikt i hva man kan gjøre med tanke på å opprette websider i andres navn og lignende.

I desember ble det slutt mellom meg og min ex. Årsak? Utroskap, fra hans side! I ettertid har han plaget meg med alt mulig av unødvendige spørsmål, jeg skjønner at det er noe han gjør for å få anledning til å snakke med meg. Jeg har ingenting til overs for fyren, og vil ha så lite med ham å gjøre som overhodet mulig. Det er derfor mine foreldre som tar seg av salg av felles leilighet og lignende.

Hadde det gitt seg der, men det gjorde det selvfølgelig ikke. Han har blant annet køddet med websiden min (som han kjøpte til meg som en slags bursdagsgave, og er juridisk eier av, så det er ingenting jeg kan gjøre med det), sendt masse mail, ringt tusenvis av ganger, så mye at han rett og slett har blitt plagsom. Når det gjelder websiden har jeg sjekket alle muligheter for å få den slettet, men det er ikke mulig. Så, han har altså tilgang til en side i mitt navn som han kan gjøre hva han vil med, bare det er en plagsom tanke. Her har jeg en juridisk rådgiver på saken, men det ser ut til at det er lite vi kan få gjort, ettersom det ikke faller under Straffeloven (visstnok).

I tillegg sender han meg mange mailer der han krever beløp for ditt og datt. Jeg har sjekket opp alt dette, det er pengekrav kommet i hans navn, som ikke har noe med meg å gjøre, det faller på sin egen urimelighet. Han har aldri sagt noe direkte trakasserende, men det ligger i underteksten at han mener jeg er løs etter jeg ble sammen med en ny. Han kan også finne på å ringe masse (i går hadde jeg 12 ubesvarte anrop). De gangene jeg tar telefonen, viser det seg at han ringer omtrent bare for å prate.

Jeg fatter ikke hva han vil prøve å oppnå med dette. Har spurt ham om det, da sier han at han ikke prøver på noe som helst. Jeg er seriøst lei av alle forsøkene hans på å kontakte meg, og spesielt plager det meg at han er barnslig nok til å prøve å hevne seg på andre måter (som det å laste opp feilaktige feilmeldinger med uriktig info om meg på websiden min) når vi ikke er uenige. Websiden det er snakk om er et .com-domene. Vet ikke om det har noe å si?I følge webtilbyderen (en dansk operatør) har de ikke rettigheter til å overføre siden til meg, ettersom han opprettet websiden, og det er hans domene, rent juridisk. Men det kan jo være, som du sier, at Datatilsynet har andre syn på dette.Jeg har iallfall bekreftelse fra webtilbyder på at han har lagt ut informasjon om meg som ikke stemmer. (En av feilmeldingene han la ut var at jeg ikke skWlle ha betalt dem for å opprettholde siden). Det er sånne standard Windows-feilmeldinger som han redigerer selv.

Skal iallfall nevne dette for juristen jeg har kontakt med, om hun ikke har funnet ut av det selv. Det er kanskje best at sånne ting går gjennom henne? Foreldrene mine har ved flere anledninger bedt ham slutte å trakassere meg (de håndterer detaljene rundt leilighetssalget sammen), da benekter han bare alt. Jeg har bevis på alt samen, så det er ikke noe problem. Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre videre. Han plager meg jo ikke, samtidig _vet_ jeg hva han kan være istand til å gjøre.

Ja, forresten, min nye kjæreste (som er halvt utdannet jurist, og har sendt over noen paragrafer som kan felle ham) har prøvd å snakke med ham, uten hell. Det samme har faren min, men han har riktignok ikke lagt opp til "den store alvorspraten." Jeg bør kanskje oppfordre ham til det, men da er jeg redd for hva fyren kan komme til å gjøre.

Selv er jeg bare sliten og lei, og vil ha ham UT av livet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tråden forblir i dette forum pga gjestepostingen. Vi kan dessverre ikke åpne for gjesteposting i juss.

Men, dersom trådstarter ønsker det, kan hun opprette en sekundærbruker kun for dette formål, da vil jeg flytte denne tråden til juss for videre diskusjon.

Send meg en PM dersom dette er aktuellt.

Lenke til kommentar

Syntes ikke det fremkommer i tråden, men at der er viktig informasjon. Har dere kranglet, og så gått hvert til deres? Er dere enige om fordelingen ved salg av leil.? Saken vises bare fra en side. Ei jente som ikke lenger er sammen med sin samboer, og TS vil ikke ha kontakt. Du har gått fra sambo, og det er et valg man tar selv, og utroskap er en god grunn til å flytte fra hverandre. Men det er selvsagt sånn at din tidligere kjæreste vil prøve å "løse" problemene, og da er det vanlig å "bare snakke sammen". Kanskje denne fyren bare vil skvære opp? Har han blitt informert om at du ikke liker at han endrer på siden din? Dette er opplagte saker, egentlig, men vi vil jo gjerne at dette løses fornuftig.

Gitt at fyren er vrang og bare vil gjøre det surt for deg, så kan du jo be opratøren å fjerne navnet ditt etc. fra siden. Om dette blir nevnt på nytt ville jeg tatt det til Politiet. Du trenger ikke å gjøre verdens største sak ut av det selv om du rådfører deg med Politiet, hvordan skal dette løses, og kan du lovlig få slettet domenet, gitt at det har tilknytning til ditt navn.

I den andre enden, har vi en ekskjæreste som gjorde noe dumt, og forstår at det var dumt, og vil skvære opp, men får kanskje ikke kontakt. Har du besvart telefonene? Legger du på når han sier han bare vil prate? Kanskje denne fyren bare vil løse problemene, og har et behov for å snakke om det? Da er det kjedelig å bli møtt med paragrafer og ekskjærester som ikke er interessert i å snakke i det hele tatt. Om du ikke har gjort det, gi fyren en sjanse, si at du ikke vil være i et forhold, men at du forstår at dette må løses. Det er ikke så lett som å bare gå ut døra og be andre løse problemene for deg.

Lenke til kommentar

1. HAr du bedt han la deg være i fred?

2. Hvis du har det, og han fortsetter: Dokumenter ALT. Sms, mail, frekvensen på oppringinger, etc

3. Gå til politiet: Få besøksforbud.

Gitt atferden du beskriver er riktig, er dette klassisk fra mennesker med dyssosiale trekk, når de blir forlatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...