Sk!ppy Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Hei. Jeg skal lage en siden, jeg ikke kan fortelle mye om, men skal prøve å forklare problemet mitt. Jeg bruker til nå FPDF, men forstår ikke stort av det, da dette er noe jeg har fått hjelp til, men vil gjerne klare det selv. Jeg skal lage en pdf-fil, hvor man skal kunne liste opp noen saker, Forskjellige steder. Hvordan gjør jeg dette? regner at jeg må oppgi noen kordinater (X,Y) som i FPDF, finnes det noe lettere enn FPDF ? Etter hva jeg ahr sett, får jeg ikke till at jeg f.eks legger til flere linjer, det er maks èn linje. Om jeg forklarte dårlig, må dere si ifra! Takk! Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Hei! Du kan bruke en videreutvikling av FPDF som heter HTML2PDF. Les mer her: http://macronimous.com/resources/Converting_HTML2PDF_using_PHP.asp Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Den så veldig smart ut ! Regner med at man kan gjøre det samme med en .php fil som en .html fil der, får prøve Får bare PDF file is generated successfully! koden; <?php require('html2fpdf.php'); $pdf=new HTML2FPDF(); $pdf->AddPage(); $fp = fopen("invoice.php","r"); $strContent = fread($fp, filesize("invoice.php")); fclose($fp); $pdf->WriteHTML($strContent); $pdf->Output("sample.pdf"); echo "PDF file is generated successfully!"; ?> Endret 24. februar 2010 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg setter en tier på at dersom du gir et argument til output, så prøver den å skrive til en fil ved det navnet. Følgelig vil du egentlig ikke få noe annet output enn meldingen som sier at PDFen er generert. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Hva slags argumenter mener du? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Hva slags argumenter mener du? Argumentet han sikter til er sample.pdf, navnet på PDF-filen hvor dataene skal lagres istedet for å vises på skjermen. $pdf->Output("sample.pdf"); Du kan jo prøve å fjerne "sample.pdf" fra Output()? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Ahh.. takk Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 Nytt problem; Det virker ikke som CSS koden blir med i pdf filen, eller, den blir ikke med? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Noen som har løsning? bruker denne koden for å posisjonere div's: #items { position:absolute; top:700; left:200; } og bakgrunn blir satt av body { } Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Hva prøver du å oppnå? Skal divelementer med id #items ha en annen bakgrunnsfarge/bilde? Isåfall må du angi bakgrunnen i #items i tillegg til bodyelementet. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 problemet er som sagt at CSS koden blir ikke med i PDF fila. om du leser postene, og divelemenetene vil ikke plasere seg i hennhold til CSS. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Det heter vel ikke HTML2PDF uten grunn. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 27. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2010 Mja.. True.. Har du forslag til hvordan jeg får gjort det da? tables? og hvordan får jeg til bakgrunnen? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) http://www.fpdf.org/ har en del nyttig informasjon. Bruk SetXY til å sette posisjonen til en celle. Alternativt SetX og SetY. $pdf=new FPDF('L','mm','A4'); $pdf->AddPage(); $pdf->SetFont('Arial','B',14); $pdf->Cell(40,10,'Heisann',1,0,'C'); // en celle som er 40 bred og 10 høy, med ramme, uten linjeskift og sentrert tekst $pdf->SetY(50); // flytter lenger ned på siden, alternativt kan man bruke $pdf->Ln(40);, det vil gi samme resultat her $pdf->Cell(40,10,'Sveisann',1,0,'C'); $pdf->SetXY(80,10); // flytter start posisjon $pdf->SetFont('Arial','',10); $pdf->Cell(45,5,'Mer tekst',0,1); // denne cellen vil ha start posisjon satt av SetXY over. 45 bred, 5 høy, uten ramme, med linjeskift $mctxt="alksj dfasd alsdjf lasd aklsjdfø lasd asdfas adfadf adsfadf asdf aadfa sdfadf adsf adsf adsf"; $pdf->SetXY(80,17); $pdf->MultiCell(40,10,$mctxt,1); $pdf->Output(); // sender pdf'en til skjerm Det vil lage en pdf som ser slik ut: Kan ikke noe om objekt orientert programmering, men jeg klarer å "knote" sammen en pdf. Er stortsett bare å sette $pdf-> foran hver funksjon, gitt at det er $pdf du navner variabelen når ett nytt objekt opprettes ( $pdf=new FPDF('L','mm','A4'); ) Edit: Ta en titt på MultiCell, der kan du ha flere linjer i en celle. Oppdatert kode og bilde for å få med en multicelle. Endret 4. mars 2010 av Crowly Lenke til kommentar
Mez Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 FPDF funker bra. Fordelen er at alt blir plassert likt på selve pdfn hver gang. Og det er ganske enkelt å plassere ting der man ønsker. Til dokumenter osv. er det fint. Til mer grafiske ting blir den for enkel... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå