Gå til innhold

mirror lockup ved makro?

Anbefalte innlegg

hei

kan det lønne seg å bruke mirror lokcup ved makro under litt trege lukkerhastigheter, som feks et sted mellom 1/60 - 1/100? Syntes jeg kan huske at jeg har lest at mirror lockup har største effekt ved lukkertider innen dette "intervalet", så skulle vell tro at det lønnet seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tror at faren for effekt av speilvibrasjoner øker ved lavere hastigheter, ned mot 1/30 - 1/5 sekund, men helt avhengig av kvalitet på stativ og hvor mye du kan vekte det ned. Frihånd i området 1/60 til 1/100 er nok mest styrt av brennvidden, 100mm>1/100 osv.

mvh,fiple

Lenke til kommentar

Ja det tror jeg. Jeg bruker alltid mirror lockup når jeg leker meg med makro. Jeg bruker fjernutløser da selvutløseren tar for langt tid. 30D ikke kan velge 2s forsinkelse på selvutløseren ...

Joda,du kan få 2 sec på selvutløseren,Hvis man bruker speil-opp og selv-timer blir bildet tatt etter 2 sec når utløseren blir trykket helt ned "side 98 i manualen"

Lenke til kommentar
kan det lønne seg å bruke mirror lokcup ved makro under litt trege lukkerhastigheter, som feks et sted mellom 1/60 - 1/100? Syntes jeg kan huske at jeg har lest at mirror lockup har største effekt ved lukkertider innen dette "intervalet", så skulle vell tro at det lønnet seg?
Det er avhengig av stativ og objektiv. Objektivet er svært viktig fordi det i stor grad bestemmer amplituden og frekvensen som vibrasjonene har. Jeg har greid å få grøtete bilder ved langt kortere lukkertid enn 1/100 s og billig stativ med det "rette" objektivet.
Lenke til kommentar

Joda,du kan få 2 sec på selvutløseren,Hvis man bruker speil-opp og selv-timer blir bildet tatt etter 2 sec når utløseren blir trykket helt ned "side 98 i manualen"

Har du sett på fa...

Hehe, jepp.. Fikk nesten panikk da jeg gikk til canon og så at jeg muligens måtte vente 8 sek for hvert bilde.. :p

Lenke til kommentar

Det kommer jo også helt an på hvilket område man er i.

Opp til omtrent 1:2, så tenker jeg ikke så mye på stativ og fjernutløser bare jeg har nok lys. For større reproduksjon vurderer blir kravene strammere.

Nå bruker jeg ganske mye blitser ved makro, så da får speilet riste så mye det vil :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...