Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilreparasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke selv hatt bil før, men tiden er snart inne. Jeg lurer derfor litt på hvor mye det egentlig krever av mekking på en bil til rundt 60 000kr. Etter å ha vært med i en del bilprat sitter jeg igjen med et inntrykk av at biler er noe som støtt og stadig må fikses(uansett om den er ny eller gammel). Jeg ser på meg selv som en person som kan fikse ting selv men erfaringen rundt bilfiksing er minimal. Så jeg lurer bare litt på hvor mye problemer jeg bør være forberedt på og vanskelighetsgraden av å finne og fikse feilene selv. Jeg ser at spørsmålet mitt er veldig generelt og kanskje er knotete å svare på men håper det går an å få en pekepinn likevel.

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, man vet aldri hvilke problemer man vil få med bruktbiler.

Men uansett hvilken bil du kjøper så anbefaler jeg haynes boka. Der står de fleste reperasjoner\vedlikedhold beskrevet fra a-å. Med den boka kan du gjøre mye selv.

Lenke til kommentar

Støtter "Login" her, kjøp Haynes-boken!

Det gir en enkel og lettfattelig innføring i hvordan man kan gjøre småfiks selv, med fine illustrasjoner. I tillegg er alle operasjoner inndelt i vanskelighetsgrader, fra nybegynner til erfaren mekaniker. Den har gitt meg god hjelp opp gjennom!

Du får dem på biltema til et par hundrelapper...

Ellers har du på en måte rett, det er alltid noe som må fikses på en bil. Jeg har lært meg å leve med at bilen aldri er 100% i orden. Enkelte ting er totalt uvesentlige for bilens funksjon, men koster mye å reparere.

Jeg trodde det skulle bli litt bedre da jeg gikk fra en 1989 mod Audi 80 til en 2000 mod Audi A4 for en måned siden, men neida.. jeg får fremdeles skrudd litt :D

Lenke til kommentar

Hei, man vet aldri hvilke problemer man vil få med bruktbiler.

Men uansett hvilken bil du kjøper så anbefaler jeg haynes boka. Der står de fleste reperasjoner\vedlikedhold beskrevet fra a-å. Med den boka kan du gjøre mye selv.

Men undervurder aldri en setning som begynner med "Remove ...". "Remove" er et verb som kan by på uante utfordringer. "Remove" er verbet som skiller på de med og uten erfaring. :cry:

Ole

(tretti år på rygg under bil, og får slett ikke alltid til "remove")

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Takker for gode svar!:) Jeg kommer nok til å skaffe meg denne boken så snart jeg har fått bilen.

Dette "remove" fenomenet er jeg forberedt på. Jeg har ikke mekket mye bil men min far har hatt mange sene kvelder under bilene side (mest fordi han liker det, holder seg stort sett til biler til under 20.000 lappen sånn at han har noe å putle med av og til). Uansett er ordene "å få av" stadig å høre i problemstillingene han møter.

Endret av pungrotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...