Gå til innhold

Anmeldelse: Guitar Hero: Van Halen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Van Halen regnes som hard rock.

 

Anmelder burde også lese seg litt opp om shredding og hvem som har vært mest innflytelsesrike i gitarverdenen. Forløpere til det som kalles shredding (noe som er et enormt vidt begrep og ikke betyr å spille fort på gitar, men som innbefatter et vel av gitarteknikker) eksisterte lenge før Van Halen. Riktignok var Eddie en av drivkreftene, men han var langt fra alene om det. En av tingene han er mest kjent for er finger-tapping selv om han heller ikke her var først ute.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Tregt svar, har ikke sette dette innlegget før nå.

 

Jeg er utmerket klar over at Van Halen på ingen måte oppfant "shredding". Dette skriver jeg heller aldri i artikkelen. Tohåndstapping er også en teknikk som mange gir ham kred for å ha oppfunnet, men dette har eksistert ganske lenger før han begynte med det, det er jeg også klar over.

 

Men likevel, Van Halen regnes ofte som den gitaristen som ga shredding et ansikt utad, og gjorde det populært og tilgjengelig for massene. Både Van Halen, og også senere neo-klassiske shreddere som Yngwie Malmsteen, har inspirert millioner av gitarister i ettertid, og det blir dermed nærmest naivt å nekte Eddie en plass blant de mest inflytelsesrike gitaristene. "Eruption" forandret gitarverden for alltid.

 

Kan godt diskutere dette videre over PM. Ellers kan jeg love at jeg virkelig kan min shreddehistorie, da jeg har spilt gitar i mange år selv og hører på og lærer fra gitarister som Malmsteen, Paul Gilbert, Satriani, Vai og delvis Michael Angelo Batio daglig ... :)

 

At du ikke er enig i definisjonen min av shredding får så være, jeg føler selv det plukker opp de viktigste elementene. Å "spille fort og presist" gjelder som du nevner veldig mange forskjellige teknikker, alt i fra legato, til sweeping, alternate picking, tapping og mer, men så ikke vitsen i å kjede folk i hjel med dette i artikkelen.

 

EDIT: Van Halen regnes nok som hard-rock sånn rent tradisjonelt. Men for min del er det bare gitarriffene og soloene som skiller mange av sangnene fra typiske pop-sanger (uten at dette er noen dum ting!), med catchy refreng som er lette å synge med til, og lette og lystige melodier.

 

Selv mener jeg i etterkant også at poprock blir litt feil bås og sette musikken i, da Van Halen har tydelige blues-røtter for eksempel. Men men, hjort er hjort :)

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...