Gå til innhold

Problemer med datafakturering - fakturert for bruk 08:01 spordaisk uten bruk


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en N900 som på morningene brukes til streaming av nettradio. Jeg har internettfritid som gir gratis bruk mellom 17:00 og 08:00, og helger. Jeg går ofte på bussen hjemmefra 06:45, og er på jobb 07:20, hvor jeg bruker den frem til 07:50-07:52.

 

Men de siste to månedene etter at jeg fikk telefonen, så har det dukket opp mye med 08:01 - da gjerne med kjempestore filer, typisk 96 mb, 20 mb osv som kan minne om streaming - for telefonen sitter ikke med oppdatering av vær, e-post e.l.

Det er noe som skjer sporadisk, og hvis en ser på bruken, så ser en at hver morgen fra 06:45 - 07:45 lastes det ned sporadisk store filer 10-100 mb, og jeg undres da om tidsforsinkelse e.l. gjør at hvis jeg kommer for nære 08:00, så kommer det ikke med før 08:01?

 

Eksempler på bruk:

 

27.01.2010 07:29:59 15 700,38 kB

27.01.2010 07:14:39 0,93 kB

27.01.2010 07:14:39 63 503,95 kB

 

28.01.2010 07:45:19 80,77 kB

28.01.2010 07:45:19 82,00 kB

28.01.2010 07:45:19 39 425,36 kB

28.01.2010 07:45:19 82,00 kB

28.01.2010 07:08:19 1,27 kB

28.01.2010 07:08:19 69 465,16 kB

 

10.02.2010 07:32:25 33,31 kB

10.02.2010 07:32:25 49,68 kB

10.02.2010 07:32:20 13 493,38 kB

10.02.2010 07:32:20 33,32 kB

10.02.2010 07:05:16 43 567,04 kB

 

Tar jeg feil når jeg undres om dette er forklaringen? Alle andre tjenester på telefonen er slått av for å ungå automatisk oppkobling. Problemet er for så vidt merkostanden på nesten 100-200 kr i måneden i tillegg til tjenesten pga en eventuell forsinkelse da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker jo som om det er tidspunktet for avsluttet dataoverføring som legges til grunn for fakturering etter de du forteller. Dette er jo opplagt noe du burde klage på, for Netcom må da kunne klare å fakturere korrekt. Netcoms programvare støtter f.eks. forskjellig prising på samtaler ved kryssing av tidsgrenser, så jeg regnet med de kunne gjøre det samme for gprs.

 

(For eksempel var det noen år tilbake ofte billigere etter kl 18 og fram til 07 om morgenen. Ringte du kl 17:59:00, betalte du en pris for det første minuttet, en annen for de neste etter 18:00:00 osv. Fra 1993-ca 1997 var det derimot starten av samtalen som var grunnlaget for hvilken taksering som ble valgt.)

 

Jeg ville kontaktet Netcom og latt dem gå gjennom de siste måneders fakturering. Du må nok snakke med noen som har peiling, ikke første-linje support, da man sikkert må grave ned i en eller annen logg for å få dette bekreftet.

Lenke til kommentar

Det virker jo som om det er tidspunktet for avsluttet dataoverføring som legges til grunn for fakturering etter de du forteller. Dette er jo opplagt noe du burde klage på, for Netcom må da kunne klare å fakturere korrekt. Netcoms programvare støtter f.eks. forskjellig prising på samtaler ved kryssing av tidsgrenser, så jeg regnet med de kunne gjøre det samme for gprs.

 

(For eksempel var det noen år tilbake ofte billigere etter kl 18 og fram til 07 om morgenen. Ringte du kl 17:59:00, betalte du en pris for det første minuttet, en annen for de neste etter 18:00:00 osv. Fra 1993-ca 1997 var det derimot starten av samtalen som var grunnlaget for hvilken taksering som ble valgt.)

 

Jeg ville kontaktet Netcom og latt dem gå gjennom de siste måneders fakturering. Du må nok snakke med noen som har peiling, ikke første-linje support, da man sikkert må grave ned i en eller annen logg for å få dette bekreftet.

 

Jeg har Chess, men samme greia - de på support forstår ikke hva jeg snakker om tydeligvis. Men greit å vite at jeg ikke er på vidda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...